1. Nyatakan 2 objektif
seni dalam pendidikan.
Jawapan: Topik 1 ms 6
Objektif Seni Dalam Pendidikan:
Objektif Seni Dalam Pendidikan:
- Memupuk perasaan menghargai keindahan ciptaan Tuhan.
- Memupuk budaya pengamatan, persepsi dan ekspresi dalam proses penghasilan.
- Menggunakan pelbagai kemahiran, media, teknik dan teknologi untuk mengekspresikan hasilan kerja.
2. Nyatakan 4 ciri
pembelajaran secara konstruktivisme.
Jawapan:
Mengikut McBrien dan Brandt(1997), konstruktivisme adalah satu pendekatan
pembelajaran berasaskan kepada penelitian tentang bagaimana manusia belajar.
Dari teori ini dapat dirumuskan, pembelajaran secara Konstruktivisme mempunyai ciri-ciri berikut :
i Menggalakkan murid bertanya dengan murid dan guru
ii Menganggap pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran
iii Menyokong pembelajaran secara koperatif
iv Menggalakkan dan menerima daya usaha dan autonomi murid
v Memberi peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahaminya melalui penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar
vi Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan merancang pengguna
vii Mengambil kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid
viii Mengambil kira dapatan kajian tentang bagaimana murid belajar sesuatu idea
ix Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen
Dari teori ini dapat dirumuskan, pembelajaran secara Konstruktivisme mempunyai ciri-ciri berikut :
i Menggalakkan murid bertanya dengan murid dan guru
ii Menganggap pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran
iii Menyokong pembelajaran secara koperatif
iv Menggalakkan dan menerima daya usaha dan autonomi murid
v Memberi peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahaminya melalui penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar
vi Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan merancang pengguna
vii Mengambil kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid
viii Mengambil kira dapatan kajian tentang bagaimana murid belajar sesuatu idea
ix Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen
3. Nyatakan solfa
muzik di atas.
Jawapan:
4. Bunyi mempunyai
sifat dan kualiti tersendiri dalam muzik.
Nyatakan 4 contoh warna ton yang berbeza.
Jawapan:
Bunyi mempunyai sifat dan kualiti tersendiri dan ini dinamakan warna ton
dalam muzik.
Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang berbeza ialah:
• Suara lelaki dengan suara perempuan;
• Suara perempuan dengan suara pelajar;
• Suara orang menjerit dengan suara berbisik;
• Tepukan tangan dengan petikan jari;
• Ketukan batu dengan ketukan kayu.
Warna ton bagi bunyi berbeza, berdasarkan bahan pembuatan alat tersebut serta cara ianya dimainkan. Warna ton dalam sesuatu muzik adalah seakan-akan sama seperti warna ton dalam sesebuah lukisan. Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna ton bunyi ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, terang, ringan dan berat.
Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang berbeza ialah:
• Suara lelaki dengan suara perempuan;
• Suara perempuan dengan suara pelajar;
• Suara orang menjerit dengan suara berbisik;
• Tepukan tangan dengan petikan jari;
• Ketukan batu dengan ketukan kayu.
Warna ton bagi bunyi berbeza, berdasarkan bahan pembuatan alat tersebut serta cara ianya dimainkan. Warna ton dalam sesuatu muzik adalah seakan-akan sama seperti warna ton dalam sesebuah lukisan. Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna ton bunyi ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, terang, ringan dan berat.
5. Lompatan ialah
pergerakan yg mengangkat badan ke udara daripada tempat berpijak dengan tolakan
/ lonjakan sebelah atau kedua-dua belah kaki.
Berdasarkan pernyataan di atas,
sbg seorang guru yg kreatif anda dapati 7 org murid tahun satu tidak
menguasai kemahiran melompat. Nyatkan 4
langkah yg diambil bagi membantu kumpulan murid ini.
Jawapan:
Langkah-langkah yang boleh diambil oleh
guru kreatif bagi membantu kumpulan murid yang tidak menguasai kemahiran
melompat
(a) Pengenalan Lompatan :
(i) menggunakan carta yang menunjukkan teknik lompatan dan otot-otot yang terlibat.
(b) Ansur maju lompatan :
(i) menghayun tangan ke belakang dan ke hadapan; ke bawah dan ke atas
(ii) membengkokkan lutut dan buku lali dan melonjak dengan kuat
(iii) hulur dan jejak
(c) Permainan :
(i) Melompat anak sungai
(ii) Melompat seperti rusa melompat pagar
(iii) Melompat melakonkan cara kanggaru melompat
(d) Pertandingan :
(i) Melompat ke dalam dan ke luar gelung rotan
(ii) Pemenang kumpulan dinilai melalui pendaratan dua belah kaki,
berdiri tegak dan berdasarkan jumlah kejayaan ahli kumpulan.
(a) Pengenalan Lompatan :
(i) menggunakan carta yang menunjukkan teknik lompatan dan otot-otot yang terlibat.
(b) Ansur maju lompatan :
(i) menghayun tangan ke belakang dan ke hadapan; ke bawah dan ke atas
(ii) membengkokkan lutut dan buku lali dan melonjak dengan kuat
(iii) hulur dan jejak
(c) Permainan :
(i) Melompat anak sungai
(ii) Melompat seperti rusa melompat pagar
(iii) Melompat melakonkan cara kanggaru melompat
(d) Pertandingan :
(i) Melompat ke dalam dan ke luar gelung rotan
(ii) Pemenang kumpulan dinilai melalui pendaratan dua belah kaki,
berdiri tegak dan berdasarkan jumlah kejayaan ahli kumpulan.
Bahagian B
1. Gabungkan
pelbagai jenis not muzik yg berbeza akan menghasilkan irama yg berbeza.
(a) Terangkan 5
elemen yg terdapat dalam irama.
Jawapan:
Irama
Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza.
Detik : Bit yang konsisten. Contoh denyutan jantung.
Meter : Masa bagi mengawal muzik
Corak Irama : Gabungan nilai not yang berbeza akan menghasilkan corak irama yang berbeza.
Rentak : Corak irama tertentu yang digunakan untuk mengiringi nyanyian atau permainan alat. Contoh rentak masri.
Tempo : Kelajuan sesebuah lagu atau muzik. Contoh allegro (cepat) moderato (moderate pace).
Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza.
Detik : Bit yang konsisten. Contoh denyutan jantung.
Meter : Masa bagi mengawal muzik
Corak Irama : Gabungan nilai not yang berbeza akan menghasilkan corak irama yang berbeza.
Rentak : Corak irama tertentu yang digunakan untuk mengiringi nyanyian atau permainan alat. Contoh rentak masri.
Tempo : Kelajuan sesebuah lagu atau muzik. Contoh allegro (cepat) moderato (moderate pace).
(b) Terangkan 2
aspek kegiatan menyanyi.
Jawapan:
(a)Nyanyian
Bidang nyanyian memberi penumpuan dan penegasan kepada aspek postur, pendengaran, sebutan, pernafasan dan eknik pengeluaran suara. Kegiatan ensemble vokal diadakan bagi memastikan penglibatan semua pelajar secara harmonis dan seimbang.
Antara kegiatan yang diadakan adalah seperti berikut;
Mari Menyanyi
(i)Menyanyi lagu yang digemari-lagu beraksi
•lagu berentak tradisional
•lagu pusingan dan
•lagu suara berlapis
(ii) Menyanyi secara spontan dan hafalan
(iii) Menyanyi dengan menggunakan skor muzik
Menyanyi Secara Muzikal
(i) Menyanyi lagu dalam pelbagai meter dengan memberi penegasan kepada tekanan dan latihan sebutan berirama
(ii)Menyanyi pelbagai jenis lagu dengan memberi tumpuan kepada:
•pic, tempo,corak irama, melodi; dan
•ekspresi mengikut mud dan dinamik.
Bidang nyanyian memberi penumpuan dan penegasan kepada aspek postur, pendengaran, sebutan, pernafasan dan eknik pengeluaran suara. Kegiatan ensemble vokal diadakan bagi memastikan penglibatan semua pelajar secara harmonis dan seimbang.
Antara kegiatan yang diadakan adalah seperti berikut;
Mari Menyanyi
(i)Menyanyi lagu yang digemari-lagu beraksi
•lagu berentak tradisional
•lagu pusingan dan
•lagu suara berlapis
(ii) Menyanyi secara spontan dan hafalan
(iii) Menyanyi dengan menggunakan skor muzik
Menyanyi Secara Muzikal
(i) Menyanyi lagu dalam pelbagai meter dengan memberi penegasan kepada tekanan dan latihan sebutan berirama
(ii)Menyanyi pelbagai jenis lagu dengan memberi tumpuan kepada:
•pic, tempo,corak irama, melodi; dan
•ekspresi mengikut mud dan dinamik.
2. Asas seni reka
merupakan aspek terpenting dalam pendidikan seni visual.
(a) Terangkan 5
unsur seni.
Jawapan:
·
Garisan
·
Rupa
·
bentuk
·
Jalinan
·
Ruang
·
warna
(b) Jelaskan 5 aspek
prinsip rekaan.
Jawapan:
Prinsip
rekaan adalah kaedah atau pengolahan unsur seni untuk menimbulkan gambaran tertentu dalam gubahan seni
visual.
1. Harmoni
1. Harmoni
- Dalam istilah bahasa harmoni membawa maksud aman dan damai
- Dalam istilah seni harmoni merupakan hasil ulangan dan rentak unsur seni yang sesuai dan seimbang
- Harmoni wujud dalam penggunaan garisan dan warna
- Harmoni tidak akan wujud jika ada unsur-unsur yang bercanggah
2. Kontra
- Kontra wujud jika ada unsur-unsur seni yang bertentangan atau bercanggah dalam sesuatu gubahan
- Fungsi kontra ialah untuk menarik perhatian, memberi fokus, mengelakkan kebosanan dan kesan pergerakan
- Kontra dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni, teknik dan bahan yang berlainan.
3. Penegasan
- Penegasan wujud apabila terdapat sesuatu unsur yang menonjol, kontra atau ganjil dalam sesuatu gubahan
- Fungsi penegasan ialah untuk menarik perhatian, memberi fokus, dan mengelakkan kebosanan
- Penegasan dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni yang kontra atau asingkan objek yang hendak ditegaskan.
4. Imbangan
- Imbangan bermaksud kesamaan dan kesepadanan dari segi berat, tarikan dan tumpuan
- Terdapat 2 jenis imbangan iaitu:
a. Imbangan simetri – unsur seni yang sama antara kiri
dan kanan atau atas dan bawah (garisan ‘axis’ dilukis di tengah-tengah
pembahagian tersebut)
5. Kepelbagaian
- Kepelbagaian wujud hasil penggunaan pelbagai gaya, nilai, dan idea yang berbeza dalam sesuatu gubahan
- Kepelbagaian dapat memberi gaya, variasi, tenaga, dan daya tarikan dalam sesuatu gubahan
- Kepelbagaian dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni seperti garisan, rupa dan warna yang pelbagai dalam sesuatu gubahan
6. Kesatuan
- Kesatuan bermaksud satu tema atau satu idea bagi semua unsur dalam sesuatu gubahan
- Kesatuan dapat menimbulkan suasana yang tenteram, teratur dan selesa
3. Pergerakan ialah
interpretasi idea, perasaan serta
tanggapan deria yg dilahirkan secara simbolik.
(a) Jelaskan 5 aspek penting bagi kemahiran
lokomotor asas pergerakan berjalan.
Jawapan: Topik 6 ms 113
- Imbangan badan
- Gaya berjalan
- melenggang tangan
- langkahan kaki
- Kedudukan kepala dan badan
(b) Bincangkan frasa
pengajaran dalam pergerakan berjalan.
Jawapan: Topik 6 ms 114
Fasa pengajaran:
Fasa pengajaran:
- Ayun langkah dari aras punggung
- Berpijak di tumit dan biarkan berat badan beralih pantas di sepanjang bahagian sisi luar tapak kaki sehingga ke hujung ibu jari.
- Ibu jari kaki menghala lurus ke hadapan
- Berjalan dengan lembut
- Muka dongak dan memandang lurus ke hadapan
- Melenggangkan lengan dan tangan secara bersahaja
(c) Terangkan 5
saranan untuk menjayakan sesi gimnastik berirama.
Jawapan: Topik 6 ms 125
5 saranan untuk menjayakan sesi gimnastik berirama:
5 saranan untuk menjayakan sesi gimnastik berirama:
- Gunakan muzik iringan semasa berlatih
- Gunakan pelbagai ragam irama untuk meningkatkan kreativiti dan membangkitkan minat
- Jarakkan kanak-kanak untuk mengelakkan kemalangan
- Beri penekanan kepada penggunaan anggota-anggota tangan dan lutut secara serentak semasa menangkap objek.
- Latihkan semua kemahiran kedua-dua bahagian tubuh
- Biarkan pelajar mencipta kemahiran dan rutin mereka sendiri
BAHAGIAN C
1. Muzik ialah
bunyian yg disusun secara sistematik dan mempunyai kualiti tersendiri. Penghasilan muzik yg berkualiti mempunyai
penyusunan konsep muzik yg terperinci dan betul. Huraikan 5 unsur muzik tersebut yg mana
memerlukan kesan kualiti secara serentak bagi menghasilkan kesan tersendiri.
Jawapan: ( Pilih 5 sahaja)
Unsur-unsur Muzik
(i) Melodi
Mengandungi pic rendah, sederhana dan tinggi. Contohnya lagu ‘Rasa Sayang’.
Pic adalah sesuatu bunyi yang tinggi atau rendah.
Jeda ialah jarak pic di antara dua not. Contoh jeda iaitu do re mi (jeda tiga).
Skel ialah susunan lapan not dalam satu tanda nada dimainkan mengikut langkah tertentu. Contoh skel C major.
Solfa ialah nyanyian pic menggunakan sebutan not C.
(ii) Harmoni
Gabungan dua atau lebih not yang dibunyikan bersama atau serentak. Gabungan not-not ini akan membentukkan kod. Kegunaan kod adalah untuk mengiringi melodi.
Triad: Gabungan tiga not maka terjadilah kod. Untuk membentuk triad not yang digunakan adalah not asas, not ketiga dan not kelima dari satu skel.
Arpeggio: Not-not dalam sesuatu kod boleh dimainkan secara satu persatu, menaik atau menurun. Susunan not secara ini dinamakan arpeggio atau kod curai.
Pergerakan kod: Apabila satu kod bergerak kesatu kod yang lain, ianya disebut sebagai pergerakan kod. Di antara pergerakan kod yang lazim digunakan adalah pergerakan kod I –IV –V. Kod-kod ini dinamakan sebagai kod primer.
(iii) Irama
Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza.
Detik : Bit yang konsisten. Contoh denyutan jantung.
Meter : Masa bagi mengawal muzik
Corak Irama : Gabungan nilai not yang berbeza akan menghasilkan corak irama yang berbeza.
Rentak : Corak irama tertentu yang digunakan untuk mengiringi nyanyian atau permainan alat. Contoh rentak masri.
Tempo : Kelajuan sesebuah lagu atau muzik. Contoh allegro (cepat) moderato (moderate pace).
(iv) Ekspresi
Merupakan ciri muzikal yang mempengaruhi sesuatu persembahan vokal atau instrumental. Ciri muzikal ini ialah dinamiks, istilah dan tanda isyarat. Gabungan aplikasi ciri muzikal boleh menghasilkan interpretasi tersendiri.
Dinamiks : Simbol-simbol yang berkaitan dengan bunyi kuat atau lembut dalam Muzik.
(v) Bentuk
Karya muzik mempunyai susunan struktur tersendiri. Karya yang mempunyai struktur dua bahagian dinamakan binari atau bentuk AB.
Contohnya:
Penyusunan idea muzik dalam bentuk berikut:
• Bentuk dua bahagian
• Bentuk tiga bahagian
• Bentuk rondo
• Bentuk strofik
• Bentuk tradisional
(vi) Warna Ton
Bunyi mempunyai sifat dan kualiti tersendiri dan ini dinamakan warna ton dalam muzik.
Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang berbeza ialah:
• Suara lelaki dengan suara perempuan;
• Suara perempuan dengan suara pelajar;
• Suara orang menjerit dengan suara berbisik;
• Tepukan tangan dengan petikan jari;
• Ketukan batu dengan ketukan kayu.
Warna ton bagi bunyi berbeza, berdasarkan bahan pembuatan alat tersebut serta cara ianya dimainkan. Warna ton dalam sesuatu muzik adalah seakan-akan sama seperti warna ton dalam sesebuah lukisan. Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna ton bunyi ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, terang, ringan dan berat.
(vii) Jalinan
Jalinan muzik merupakan satu ciri cara pemuzik mengadunkan bunyi muzik agar menjadi lebih menarik dan diminati ramai.
Jalinan boleh dibahagikan kepada;
• Monofoni :
Apabila muzik itu hanya pada melodi sahaja iaitu tanpa ada alat iringan atau hanya mempunyai satu bunyi sahaja. Tiada iringan (no accompaniment) Penggunaan satu alat muzik sahaja
.
• Homofoni :
Apabila melodi diringi oleh alat muzikal yang berharmoni yang mempunyai kod seperti gitar, piano, organ dan sebagainya.
• Polifoni :
Apabila satu atau dua melodi dibunyiikan berterusan dengan menggunakan alat iringan.
(i) Melodi
Mengandungi pic rendah, sederhana dan tinggi. Contohnya lagu ‘Rasa Sayang’.
Pic adalah sesuatu bunyi yang tinggi atau rendah.
Jeda ialah jarak pic di antara dua not. Contoh jeda iaitu do re mi (jeda tiga).
Skel ialah susunan lapan not dalam satu tanda nada dimainkan mengikut langkah tertentu. Contoh skel C major.
Solfa ialah nyanyian pic menggunakan sebutan not C.
(ii) Harmoni
Gabungan dua atau lebih not yang dibunyikan bersama atau serentak. Gabungan not-not ini akan membentukkan kod. Kegunaan kod adalah untuk mengiringi melodi.
Triad: Gabungan tiga not maka terjadilah kod. Untuk membentuk triad not yang digunakan adalah not asas, not ketiga dan not kelima dari satu skel.
Arpeggio: Not-not dalam sesuatu kod boleh dimainkan secara satu persatu, menaik atau menurun. Susunan not secara ini dinamakan arpeggio atau kod curai.
Pergerakan kod: Apabila satu kod bergerak kesatu kod yang lain, ianya disebut sebagai pergerakan kod. Di antara pergerakan kod yang lazim digunakan adalah pergerakan kod I –IV –V. Kod-kod ini dinamakan sebagai kod primer.
(iii) Irama
Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza.
Detik : Bit yang konsisten. Contoh denyutan jantung.
Meter : Masa bagi mengawal muzik
Corak Irama : Gabungan nilai not yang berbeza akan menghasilkan corak irama yang berbeza.
Rentak : Corak irama tertentu yang digunakan untuk mengiringi nyanyian atau permainan alat. Contoh rentak masri.
Tempo : Kelajuan sesebuah lagu atau muzik. Contoh allegro (cepat) moderato (moderate pace).
(iv) Ekspresi
Merupakan ciri muzikal yang mempengaruhi sesuatu persembahan vokal atau instrumental. Ciri muzikal ini ialah dinamiks, istilah dan tanda isyarat. Gabungan aplikasi ciri muzikal boleh menghasilkan interpretasi tersendiri.
Dinamiks : Simbol-simbol yang berkaitan dengan bunyi kuat atau lembut dalam Muzik.
(v) Bentuk
Karya muzik mempunyai susunan struktur tersendiri. Karya yang mempunyai struktur dua bahagian dinamakan binari atau bentuk AB.
Contohnya:
Penyusunan idea muzik dalam bentuk berikut:
• Bentuk dua bahagian
• Bentuk tiga bahagian
• Bentuk rondo
• Bentuk strofik
• Bentuk tradisional
(vi) Warna Ton
Bunyi mempunyai sifat dan kualiti tersendiri dan ini dinamakan warna ton dalam muzik.
Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang berbeza ialah:
• Suara lelaki dengan suara perempuan;
• Suara perempuan dengan suara pelajar;
• Suara orang menjerit dengan suara berbisik;
• Tepukan tangan dengan petikan jari;
• Ketukan batu dengan ketukan kayu.
Warna ton bagi bunyi berbeza, berdasarkan bahan pembuatan alat tersebut serta cara ianya dimainkan. Warna ton dalam sesuatu muzik adalah seakan-akan sama seperti warna ton dalam sesebuah lukisan. Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna ton bunyi ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, terang, ringan dan berat.
(vii) Jalinan
Jalinan muzik merupakan satu ciri cara pemuzik mengadunkan bunyi muzik agar menjadi lebih menarik dan diminati ramai.
Jalinan boleh dibahagikan kepada;
• Monofoni :
Apabila muzik itu hanya pada melodi sahaja iaitu tanpa ada alat iringan atau hanya mempunyai satu bunyi sahaja. Tiada iringan (no accompaniment) Penggunaan satu alat muzik sahaja
.
• Homofoni :
Apabila melodi diringi oleh alat muzikal yang berharmoni yang mempunyai kod seperti gitar, piano, organ dan sebagainya.
• Polifoni :
Apabila satu atau dua melodi dibunyiikan berterusan dengan menggunakan alat iringan.
2. Perancangan
pengajaran dan pembelajaran yg sistematik perlu dalam melaksanakan
penghubungkaitan. Huraikan
langkah-langkah yg perlu dilaksanakan apabila guru hendak menjalankan
pengajaran dna pembelajaran dalam subjek seni dalam pendidikan.
Jawapan: Topik 10 ms 204
(a) Intersubjectivity ( Penghubungkaitan )
Penghubungkaitan adalah satu cara untuk menyelesaikan masalah dan ia sentiasa berkait rapat antara satu sama lain tanpa ada yang menimbulkan masalah.
Tujuan :
(i) Untuk meningkatkan tahap kefahaman terhadap sesuatu matapelajaran melalui jaringan khusus dari segi kemahiran- kemahiran pada setiap matapelajaran.
(ii) Memudahkan pelajar untuk mengingat sesuatu matapelajaran contohnya melalui aplikasi pengurusan grafik
(iii) Melatih minda pelajar supaya bergerak secara aktif dan bertindak secara kreatif.
(iv) Menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan melalui pendekatan penghubungkaitan.
Langkah-langkah Pelaksanaan
Sesuatu pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan apabila pendekatan penghubungkaitan dilaksanakan menikut langkah-langkah berikut :
Penghubungkaitan adalah satu cara untuk menyelesaikan masalah dan ia sentiasa berkait rapat antara satu sama lain tanpa ada yang menimbulkan masalah.
Tujuan :
(i) Untuk meningkatkan tahap kefahaman terhadap sesuatu matapelajaran melalui jaringan khusus dari segi kemahiran- kemahiran pada setiap matapelajaran.
(ii) Memudahkan pelajar untuk mengingat sesuatu matapelajaran contohnya melalui aplikasi pengurusan grafik
(iii) Melatih minda pelajar supaya bergerak secara aktif dan bertindak secara kreatif.
(iv) Menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan melalui pendekatan penghubungkaitan.
Langkah-langkah Pelaksanaan
Sesuatu pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan apabila pendekatan penghubungkaitan dilaksanakan menikut langkah-langkah berikut :
- Menyediakan pengajaran yang terancang dan disusun rapi dengan penetapan objektif, isi pelajaran, strategi, kaedah-kaedah yang jelas serta menggunakan bahan-bahan pengjaran yang relevan;
- Kepelbagaian kaedah digunakan kerana pelajarnya terdiri daripada pelbagai individu yang berbeza dari segi tahap mental, fizikal, emosi dan sebagainya.
- Melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan pelajar
- Aktiviti serta isi pelajaran mestilah bersifat kontekstual iaitu ada hubung kait dengan kehidupan harian pelajar.
- Berlaku aktiviti pembelajaran yang menerapkan nilai-nilai secara merentas kurikulum
No comments:
Post a Comment