1. Jelaskan perbezaan Suhuf dengan
kitab.
Jawapan: Topik 6 ms 136
i)
Suhuf ialah pedoman yang tidak begitu lengkap
mengandungi hanya penjelasan hukum-hakam dasar yang perlu diterangkan kepada
manusia umumnya.
ii)
Kitab
ialah satu himpunan lengkap untuk segala
peraturan dan dasar ketuhanan yang berhubung dengan dunia mahupun dengan
akhirat yang berhubung dengan zahir mahupun dengan yang batin.
1. Beriman dengan sifar-sifat Allah swt
adalah salah satu drp cabang aqidah yg disebut tauhid Asma’ dan sifat, yg
selain drp Tauhid Rububiyyahdan Tauhid Uluhiyyah.
a) Bincangkan berserta dalil naqli sifat
Al-Adl bagi Allah swt. (10)
Jawapan: Topik 4 ms 90
Al-‘Adl merupakan salah
satu dari nama-nama Allah SWT yang bererti Allah SWT Maha Adil terhadap semua
manusia dan makhluk di alam ini.
Firman Allah SWT yang
bermaksud:
“ Telah sempurnalah
kalimat Tuhanmu (al-Quran meliputi hukum dan janji-janjiNya) dengan benar dan
adil.” ( Surah al-An’am:15)
Manusia perlu menerapkan
sifat adil kerana keadilan akan melahirkan kasih saying. Keadilan dalam masyarakat pula akan mewujudkan
keharmonian, keamanan dan kesejahteraan
hidup. Tambahan pula orang yang adil
akan disukai oleh Allah SWT dan manusia.
b) Sediakan satu contoh rancangan
pengajaran harian yg lengkap bagi aqidah bertajuk “ Sifat Allah Al-Shakur’.
Rancangan Pengajaran Harian
Intro
( 1 mini t) Doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين
• Guru mengarahkan semua murid membaca doa secara kelas.
Set Induksi
( 4 minit)
Nasyid
Ucaplah Alhamdulillah ,2x
Syukur kita kepada Allah,2x
Selawat keatas nabi,2x
Muhammad ya Rasulullah,2x
Syukur,syukur,syukur,
Ya Allah,
Syukur Alhamdulillah •
Guru melekatkan kad manila yang bertulis nasyid di papan putih.
•Guru memperdengarkan alunan nasyid kepada murid. Mereka mendengar dengan khusyuk.
•Murid-murid mengikut nasyid guru secara kelas.
•Guru mengaitkan nasyid dengan tajuk hari ini.
Langkah 1
(7 minit)
Pergertian
As-syakur ialah Allah menerima Kesyukuran hambanya dengan memberi ganjaran.
Hukum beriman dengan As-syukur adalah wajib
أعود من الشطان الرجيم
"والله شكور حليم"
“Dan Allah Maha menerima kesyukuran”
• Guru membaca takrif As-syakur kepada murid-murid.
• Murid-murid mengikut bacaan guru secara kelas dan kumpulan.
Guru menyoal murid-murid hukum beriman dengan sifat As-syakur
Murid-murid member jawapan wajib beriman.
Guru membacakan dalil dari Al-Quran tentang As-syakur.
Murid-murid membaca dalil secara kelas ,kumpulan dan individu.
Langkah/masa Isi pelajaran Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Langkah 2
( 8 minit)
As-syakur ada 3 cara iaitu :
• Ucaplah Alhamdulillah
• Bersedekah
• Melakukan ibadah kerana Allah.
• Guru menerangkan cara-cara bersyukur satu persatu.
• Guru membaca dan murid-murid mengikut bacaan guru.
• Murid-murid membaca secara kelas,kupulan dan individu.
Guru mengadakan permainan kotak beracun dalam kelas.
Langkah 3(Latihan individu)
( 6 minit)
Rujuk lampiran
•Guru mengedarkan lembaran kerja bertulis secara individu kepada murid-murid.
•Guru memberi arahan kepada murid-muid sebelum menjawab soalan.
•Setelah selesai menyiapkan latihan ,guru memeriksa jawapan bersama-sama murid dalam kelas.
Penutup(4 minit)
Nasyid
Ucaplah Alhamdulillah ,2x
Syukur kita kepada Allah,2x
Selawat keatas nabi,2x
Muhammad ya Rasulullah,2x
Syukur,syukur,syukur,
Ya Allah,
Syukur Alhamdulillah
Guru membuat pengukuhan dengan bernasid bersama-sama murid-murid.
Murid-murid mengulangi nasid sebanyak 2x.
Guru berharap agar mengamalkan sifat As-syakur walaupun di mana berada.
Set Induksi
( 4 minit)
Nasyid
Ucaplah Alhamdulillah ,2x
Syukur kita kepada Allah,2x
Selawat keatas nabi,2x
Muhammad ya Rasulullah,2x
Syukur,syukur,syukur,
Ya Allah,
Syukur Alhamdulillah •
Guru melekatkan kad manila yang bertulis nasyid di papan putih.
•Guru memperdengarkan alunan nasyid kepada murid. Mereka mendengar dengan khusyuk.
•Murid-murid mengikut nasyid guru secara kelas.
•Guru mengaitkan nasyid dengan tajuk hari ini.
Langkah 1
(7 minit)
Pergertian
As-syakur ialah Allah menerima Kesyukuran hambanya dengan memberi ganjaran.
Hukum beriman dengan As-syukur adalah wajib
أعود من الشطان الرجيم
"والله شكور حليم"
“Dan Allah Maha menerima kesyukuran”
• Guru membaca takrif As-syakur kepada murid-murid.
• Murid-murid mengikut bacaan guru secara kelas dan kumpulan.
Guru menyoal murid-murid hukum beriman dengan sifat As-syakur
Murid-murid member jawapan wajib beriman.
Guru membacakan dalil dari Al-Quran tentang As-syakur.
Murid-murid membaca dalil secara kelas ,kumpulan dan individu.
Langkah/masa Isi pelajaran Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Langkah 2
( 8 minit)
As-syakur ada 3 cara iaitu :
• Ucaplah Alhamdulillah
• Bersedekah
• Melakukan ibadah kerana Allah.
• Guru menerangkan cara-cara bersyukur satu persatu.
• Guru membaca dan murid-murid mengikut bacaan guru.
• Murid-murid membaca secara kelas,kupulan dan individu.
Guru mengadakan permainan kotak beracun dalam kelas.
Langkah 3(Latihan individu)
( 6 minit)
Rujuk lampiran
•Guru mengedarkan lembaran kerja bertulis secara individu kepada murid-murid.
•Guru memberi arahan kepada murid-muid sebelum menjawab soalan.
•Setelah selesai menyiapkan latihan ,guru memeriksa jawapan bersama-sama murid dalam kelas.
Penutup(4 minit)
Nasyid
Ucaplah Alhamdulillah ,2x
Syukur kita kepada Allah,2x
Selawat keatas nabi,2x
Muhammad ya Rasulullah,2x
Syukur,syukur,syukur,
Ya Allah,
Syukur Alhamdulillah
Guru membuat pengukuhan dengan bernasid bersama-sama murid-murid.
Murid-murid mengulangi nasid sebanyak 2x.
Guru berharap agar mengamalkan sifat As-syakur walaupun di mana berada.
JANUARI 2012
BAHAGIAN B
1. Hari Akhirat merupakan sebahagian
daripada perkara-perkara ghaib.
a) Huraikan definisi lengkap hari
Akhirat serta dalilnya dan terangkan sebab-sebab berlakunya Hari Akhirat.
Jawapan: Topik 7 ms 148
·
Hari
akhirat adalah hari pembalasan baik dan buruk untuk manusia selepas berlakunya
kiamat. Kita wajib mempercayai kebenaran hari kiamat kerana ia adalah sebahagian
daripada keimanan kita kepada Allah SWT.
·
Firman
Allah SWT yang bermaksud:
“ Allah SWT , tidak ada Tuhan (yang berhak
disembah) selain Dia. Sesungguhnya dia
akan mengumpulkan kamu di hari kiamat yang tidak ada keraguan terjadinya. Dan siapakah orang yang lebih benar
perkataan(nya) daripada Allah?” ( surah
an-Nisa’:87)
·
Sebab-sebab
berlakunya Hari Akhirat:
i)
Alam ini tidak kekal dan akan musnah
Tidak ada satu benda yang
ada di dunia ini yang bersifat kekal dan wujud sampai bila-bila. Manusia akan mati apabila ajalnya telah tiba
dan semua benda akan musnah apabila tiba masanya. Ini termasuk ala mini yang turut akan binasa
apabila malaikat Israfil meniup sangkakala yang pertama.
Firman Allah SWt yang
bermaksud:
“ semua yang ada di bumi akan binasa.” ( surah
al-Rahman: 26)
ii)
Tanda keadilan Allah SWT.
Allah SWT telah
menyediakan syurga dan neraka sebagai tempat pembalasan baik dan buruk menusia
semasa di dunia. Syurga adalah tempat yang penuh kenikmatan manakala neraka
adalah seburuk-buruk tempat dan penuh dengan kesengsaraan.
iii)
Pembalasan di Dunia terbatas
Di akhirat nanti seluruh
umat manusia bermula dari umat Nabi Adam
a.s sehinggalah umat Nabi Muhammad SAW akan menerima pembalasan di atas amalan
dan perbuatan masing-masing.
b) Jelaskan 3 cara beriman dengan hari
Akhirat dan huraikan hikmah Allah mengadakan Hari Akhirat.
Jawapan : Topik 7 ms 152
3 cara beriman dengan hari Akhirat:
i)
Menyakini
bahawa Alam ini akan musnah apabila tiba masanya.
ii)
Mendalami
dan menghayati isi al-Quran yang banyak menceritakan tentang hari Akhirat.
iii)
Bersyukur
dengan nikmat Kurniaan Allah SWT.
Hikmah Allah mengadakan
Hari Akhirat
i)
Menguatkan keimanan kita kepada Allah SWT
ii)
Manusia tidak akan leka dengan keseronokan duniawi.
iii)
Hari akhirat menyediakan kehidupan yang sejahtera kepada para hambanya
yang taat dan beriman kepadaNya.
2. Setiap muslim wajib menghayati
sifat-sifat Allah SWT.
Huraikan pengertian sifat
Baqa’ dan sifat Qiamuhu Binafsih serta 3 kesan beriman dengan kedua-dua sifat
tersebut.
Jawapan:Topik 4 ms 98
Baqa’ bermaksud kekal. Kita wajib
mempercayai bahawa Allah SWT kekal selama-lamanya dan tidak akan binasa. Manusia adalah makhluk yang lemah akan musnah
dan binasa apabila telah sampai masanya sedangkan Allah SWT tidak mempunyai sebarang kelemahan.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“ Dan kekal zat Tuhanmu yang
mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”
( Surah al-Rahman: 27)
Qiamuhu Binafsihi
bermaksud berdiri dengan sendirinya.
Allah SWT tidak memerlukan pertolongan makhluk lain sedangkan manusia
perlu bergantung kepada orang lain. Jika
Allah SWT memerlukan pertolongan ,
maknanya Allah SWT bersifat lemah dan tidak sempurna sedangkan ini
adalah mustahil sama sekali.
Firman Allah SWT yang
bermaksud:
“ Allah, tidak ada Tuhan ( yang berhak disembah)
melainkan Dia yang tetap hidup, yang
kekal selama-lamanya mentadbir (sekelian makhluk).” (Surah al-Baqarah:225)
3. Syorkan 5 aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai untuk membantu murid memahami kedua-dua sifat di atas.
Cadangan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran :
a) Penerangan pengertian
baqa’ dan Qiamuhu Binafsihi
· Guru menjelaskan maksud Allah bersifat baqa’ dan Qiamuhu Binafsihi.
· Guru menerangkan maksud dalil naqli Allah bersifat bersifat
baqa’ dan Qiamuhu Binafsihi.
b) Membincangkan Isi Kandungan,
hikmah dan pengajaran
· Guru menayangkan tayangan video kitaran hidup manusia.
· Pelajar melihat tayangan video mengenai tajuk pelajaran.
· Guru mengemukakan beberapa soalan dan mengaitkannya dengan
tajuk pelajaran.
-Menyatakan dalil aqli Allah bersifat baqa’
-binasa adalah kelemahan
-Allah tiada kelemahan.
-Allah tidak akan binasa.
c) Hasil pengajaran dan pembelajaran
· Pelajar dapat memahami dan menghayati sifat baqa’ (kekal)
dan Qiamuhu Binafsihi (berdiri dengan sendirinya)
· Pelajar dapat menyatakan kesan apabila beriman bahawa Allah
bersifat baqa’ dan Qiamuhu Binafsihi.
· Pelajar dapat mengamalkan dan membudayakan hasil
pembelajaran dalam kehidupan seharian.
SEPTEMBER
2012
BAHAGIAN B
4. Anda akan mengajar murid-murid tahun
3 tentang nama Allah al-Adl.
a) Huraikan 5 perkara utama yg anda akan
kaitkan dalam memastikan kefahaman murid-murid anda tentang nama Allah al-Adl.
Jawapan:
·
Al-‘Adl
merupakan salah satu nama Allah yang bererti Allah SWT Maha Adil terhadap semua
manusia dan makhluk di alam ini. Firman
Allah SWT yang bermaksud;
‘’Telah sempurnalah
kalimat Tuhanmu ( Al-Quran meliputi hukum dan janji-janjiNya) dengan benar dan
adil.” ( Surah al-An’am: 15)
·
Antara
tanda serta cirri-ciri keadilan Allah SWT adalah setiap manusia mempunyai
keistimewaan masing-masing.
·
Allah
besifat Adil dengan member rezeki kepada semua makhluk dan setiap yang berusaha
akan beroleh kejayaan.
·
Manusia
perlu menerapkan sifat adil kerana keadilan akan melahirkan kasih sayang.
·
Keadilan
dalam masyarakat pula akan mewujudkan keharmonian, keamanan dan kesejahteraan hidup.
·
Orang
yang adil akan disukai oleh Allah SWT dan manusia.
b) Cadangkan 5 aktiviti P&P yang akan anda laksanakan dalam
mengajar nama-nama dan sifat-sifat Allah.
Jawapan:
Contoh aktiviti
pembelajaran dan pengajaran untuk nama-nama Allah:
i)
Set
Induksi :
·
Meminta
pelajar menyanyikan Al-Asma’ Al-Husna secara beramai-ramai.
·
Menjelaskan
tajuk pengajaran iaitu nama-nama Allah dan sifat-sifat Allah.
·
Menyatakan
Allah mempunyai 99 nama ( Asma-Al-Husna)
ii)
Pembentangan
power point tentang sifat-sifat Allah.
·
Guru
meminta murid menyebut sifat-sifat Allah secara kelas dan secara individu.
·
Guru
memperdengarkan lagu sifat-sifat Allah.
·
Murid
diminta menyanyi bersama-sama .
iii)
Guru
membahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan.
·
Murid
berbincang
·
Membuat
pembentangan
iv)
Guru
membuat penilaian lisan kepada semua pelajar berkenaan tajuk pelajaran yang
telah dipelajari.
v)
Akhir
sekali guru membuat rumusan terhadap keseluruhan pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment