BAHAGIAN A:
1.
Jelaskan 2 kelebihan
arang dalam menghasilkan lukisan.
Jawapan :
·
Mempunyai kesan
kelembutan yang tinggi
·
Mempunyai kesan
kegelapan yang tinggi
·
Menghasilkan kesan tekstur permukaan yang dilukis
·
Menghasilkan garisan yang tajam dan tepat
·
Dapat menghasilkan ton lorekan dengan cepat dan menarik
2.
Nyatakan 2 faktor yg mempengaruhi hasil garisan
daripada media pensil.
Jawapan : Topik 2 ms 25
Garisan yang dihasilkan dgn media
pensel dipengaruhi 3 faktor iaitu:
·
Gred
·
Tekanan pensel
·
Kelajuan pensel
3.
Nyatakan 4 perkara yg diberi perhatian dlm
membuat apresiasi seni.
Jawapan: Topik 3 ms 49
Apresiasi seni melibatkan beberapa perkara:
(i)
Pengetahuan tentang tema atau tajuk yang dilukis
(ii)
Cara pelukis menginterpretasi gambar
(iii)
Alat, bahan, media yang digunakan
(iv)
Teknik-teknik yang digunakan
(v)
penilaian
4.
Cetakan yg baik bergantung kpd teknik-teknik yg
diaplikasi dan kemahiran mencetak.
Jelaskan 2 teknik yg dapat menghasilkan cetakan yg baik dan bermutu.
Jawapan :Topik 6 ms 91
(i)
Teknik bayangan gelap - bahaaian latar belakang objek tidak dicetak
dan hanya objek sahaja yang dicetak.
(ii)
Teknik bayangan putih – bahagian imej dibuang
atau tidak dipakai an hanya bahagian luar objek dikekalkan.
(iii)
Teknik garis luar gelap - hanya garisan pada objek dikekalkan. Bahagian dalam dan luaran objek dibuang
(iv)
Teknik garisan luar putih - bahagian latar belakang yang dicetak. Bahagian garisan pada objek tidak dicetak.
5.
Nyatakan 2 perbezaan sifat cat akrilik dan cat
air.
Jawapan : Topik 3 ms 37
BAHAGIAN B
1.
Persembahan sesebuah hasil karya amat penting
kpd pelukis. Banyak factor yg perlu
diambil kira dalam proses membuat persembahan.
(a)
Jelaskan 2 cara sesuatu karya seni diekspresi.
(b)
Nyatakan 4 unsur penting yg menentukan mutu
hasil karya lukisan.
Jawapan :
(c)
Jelaskan 3 teknik melukis menggunakan arang.
2.
Warna memainkan peranan yg amat penting dlm
proses mencatan. Ia menjadikan hasil
kerja seseorang itu lebih menarik dan dapat menceriakan suasana.
(a)
Huraikan 3 jenis warna berikut:
i)
Warna sekunder
Jawapan:
Warna Sekunder terhasil daripada dua
campuran warna asas .
Contoh : Kuning + biru = hijau
Merah + kuning =
jingga
Merah +
biru + ungu
ii)
Monikrom
Jawapan: Topik 3 ms 43
Gubahan warna sewarna atau monokrom dihasilkan dengan mencampurkan warna
asal dengan warna hitam atau warna putih untuk mendapatkan ton warna gelap atau
terang. Dengan cara ini akan menampakkan
kesan timbul dan dimensi bagi sesuatu objek yg diwarnakan.
iii)
Warna harmoni
Jawapan: Topik 3 ms 44
Warna harmoni ialah warna-warna yang terletak bersebelahan dengan roda
warna. Warna-warna ini juga dipanggil
warna keluarga dan dapat menimbulkan rasa aman,
tenteram, selesa, indah,
lembut dan sebagainya. Contoh
warna harmoni adalah seperti berikut:
Contoh: merah – ungu – biru
UNGU – BIRU – HIJAU
Biru -
hijau – kuning
Kuning – jingga – merah
Jingga-
merah - ungu
(b)
Pemilihan warna oleh artis dapat diterjemah dlm
persembahan sesebuah hasil karya.
Nyatakan 4 tujuan pemilihan warna dlm sesebuah karya oleh artis.
Jawapan :
·
Sebagai unsur simbol
·
Untuk menarik perhatian
·
Bagi tujuan keagamaan
·
Untuk menggambarkan perasaan
·
Menunjukkan budaya masyarakat setempat
3.
Diperingkat sekolah rendah, pembelajaran menggambar mempunyai hasil
pembelajaran yg berperingkat.
(a)
Nyatakan hasil pembelajaran yg perlu dicapai
oleh setiap murid dlm kegiatan menggambar.
Jawapan:
·
Asas menggambar
·
Menggambar
·
Meneroka beberapa teknik yg berbeza dalam
melukis dan membuat gambar
·
Menggunakan asas senireka dalam menggambar
berdasarkan tema imaginasi murid
·
Menggambar berdasarkan tema pengalaman dan
imaginasi murid secara manual dan berbantukan computer, dan
·
Menggambar berdasarkan tema, pengalaman,
imaginasi, dan fantasi murid
secara manual dan berbantukan computer.
(b)
Huraikan aras pengetahuan dan kefahaman yg perlu
dikuasai oleh murid dlm hasil pembelajaran mereka.
Jawapan:
·
Aras pengetahuan
·
Aras kefahaman
·
Aras aplikasi
·
Aras analisa
·
Aras sintesis
·
Aras penilaian
Baca topic 1 ms 7 dan 8
(c)
Huraikan kepentingan proses memberi komen dan
pujian kepada hasil kerja murid.
Jawapan : Topik 1 ms 14.
Sebagaimana yang kita sedia maklum aktiviti menggambar adalah satu cara
bagaimana seseorang boleh berkomunikasi dengan orang lain, dapat meluahkan perasaan dan menilai sesuatu
hasil seni dari aspek estetik. Memberi
komen dan pujian terhadap hasil kerja murid juga satu bentuk komunikasi antara
guru dan murid. Sebagai contoh guru
memberikan pujian terhadap murid yg dapat mencampurkan warna dengan baik. Pujian hasil kerja hari ini adalah lebih
baik dari hasil kerja minggu lepas.
Komen dari seorang guru boleh menjadikan satu kesan motivasi yang positif
jika kena pada sasarannya.
Guru dan murid boleh bersoal jawab untuk menggalakkan murid berkomunikasi
tentang hasil kerja seni mereka antaranya:
·
Bagaimana anda mencampurkan warna tersebut?
·
Bagaimana fikiran anda ttg lukisan ini?
·
Di mana anda lihat benda-benda ini ?
·
Anda tahu bagaimana menghasilkannya?
·
Bagaimana perasaan anda apabila melihat gambar
itu?
BAHAGIAN C
1.
Huraikan keistimewaan catan cat air daripada
aspek bahan, teknik dan proses
penghasilan dlm konteks hasil karya di atas.
2.
Proses apresiasi melibatkan 4 peringkat. Huraikan setiap peringkat apresiasi seni
berpandukan kepada karya di bawah.
No comments:
Post a Comment