Thursday, 5 December 2013

HBML 2203 MEI 2012



BAHAGIAN A
1.      Terangkan 2 perubahan yg telah dilakukan utk mewujudkan sekolah bestari.
Jawapan: Topik 1 ms 9
Dalam usaha mewujudkan sekolah bestari,  beberapa perubahan perlu dilakukan.  Antaranya ialah:
a)       Budaya pnp,  cara yang tradisional kepada cara berteraskan ICT.
b)      Mengamalkan cara pengurusan yang professional
c)      Sistem penaksiran dan penilaian berubah kepada cara yang berterusan dan bersifat holistic.
d)      Meningkatkan prasarana ICT.
2.      Senaraikan 4 komponen pengendalian atau pengurusan pembelajaran bestari.
Jawapan: Topik 2 ms 25
Elemen-elemen bestari dalam pengendalian pembelajara bestari:
i)        Ciri-ciri pelajar
·         Gaya pembelajaran
·         Kecerdasan pelbagai
·         Kompetensi kecerdasan Emosi
ii)  Kemahiran Generik
·         Kemahiran berfikir
·         Kemahiran belajar
·         Kemahran mentaksir dan menilai
·         Kemahiran TMK
·         Kemahiran fasilitator
iii)                Pendekatan pembelajaran
·         Berpusatkan pelajar
·         Berpusatkan individu-  pembelajaran masteri, pem akses kendiri,  pem kadar kendiri,  pem terarah kendiri,  pem berfikrah,  pem berbantukan teknologi,  pem berasaskan otak,  pem berasaskan projek
iv)                Strategi pnp
·         Direktif, pemerhatian,  generatif,  mediatif,  koperatif,  kolaboratif,  konteks luar,  kontekstual,  metakognitif,  kajian masa depan

3.      Jelaskan 2 tujuan penilaian yg diadakan di sekolah bestari.
Jawapan :
Tujuannya adalah untuk:
i)  Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
ii)  Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif  Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v)  Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.

4.        Jelaskan 4 implikasi teori pembelajaran kognitif terhadap pnp di sekolah bestari.
Jawapan:


5.      Terangkan 2 strategi pembelajaran koperatif yg kerap diamalkan di sekolah bestari.
Jawapan ; Topik 10 ms 175


BAHAGIAN B
1.      A) Jelaskan pengertian sekolah bestari berdasarkan acuan Malaysia.
Jawapan:
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
i)  Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar sendiri, akses kendiri serta terarah sendiri.
ii)  Sekolah untuk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah.
iii)  Sekolah yg mengoptimumkan penggunaaan Teknologi Pendidikan 

b) Jelaskan 5 ciri kurikulum yg berasaskan FPN di sekolah bestari.
Jawapan : Topik 2 ms 21 
Ciri-ciri kurikulum sekolah bestari adalah seperti berikut:
i)                    Pengembangan individu,  iaitu membantu pelajar mencapai perkembangan yang seimbang dan menyeluruh.
ii)                  Pelbagai disiplin ilmu,  bertema serta berkesinambungan merentasi bidang serta merangsang pemikiran.
iii)                Mengintegrasikan pengetahuan, nilai, kemahiran serta bahasa merentasi kurikulum.
iv)                Futuristik,  iaitu menyediakan pelajar untuk menghadapi masa depan.
v)                  Pelbagai dimensi ilmu,  kemahiran serta bersifat global.

2.      a)  Terangkan 5 ciri penilaian dan pentaksiran sekolah bestari.
Jawapan: Topik 3 ms 39
Ciri-ciri penilaian sekolah bestari:
a)      Penaksiran lebih berbentuk tidak formal,  berterusan serta berfungsi sebagai pelengkap kpd proses pnp.
b)      Fokus penaksiran adalah untuk memdapatkan maklumat perkembangan pelajar bagi emudahkan tindakan susulan.
c)      Mempelbagaikan alat penaksiran dan bentuk soalan bedasarkan tujuan penaksiran dan objektif mata pelajaran.
d)      Prestasi pelajar dilaporkan mnerusi criteria yang menerangkan tahap pencapaian pelajar.
e)      Tumpuan penaksiran ialah perkara atau elemen yg ingin dibentuk dalam diri pelajar menerusi matlamat dan kandungan kurikulum.

b) Huraikan maksud berfikir.

Proses Berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran / kemahiran berfikir. Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap dalam menyusun perbincangan, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan sewajarnya.

Berfikir melibatkan pengendalian operasi mental tertentu dalam minda seseorang. Operasi terbagi kepada 2 jenis iaitu :
  1. Operasi Kognitif
    - adalah kemahiran berfikir yang sering kita gunakan setiap hari, seperti mengelas, membanding, membuat urutan dan lain-lain.
  2. Operasi Meta kognitif
    - merupakan operasi yang mengarah dan mengawal kemahiran dalam proses kognitif iaitu memandu dan membimbing segala aktiviti pemikiran manusia di antara komponen-komponen berfikir.

3. a)   Terangkan 5 prinsip pembelajaran berpusatkan murid di sekolah bestari.
Jawapan :
·         Murid dididik dengan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan disemai dengan nilai-nilai murni.
·         Murid membuat pengembaraan mengelilingi dunia secara maya untuk mencari maklumat dan mengumpul data.
b) Huraikan 2 fungsi fasilitator dan 2 ciri fasilitator yg berkesan di sekolah bestari.

Bahagian c
1.       Huraikan 2 langkah utama dlm strategi kontekstual utk kemahiran menulis.  Fokuskan kemahiran menulis.  Fokuskan kemahiran menulis karangan murid kepada tajuk. “  lawatan ke sesuatu destinasi pelancongan”.
2.      Hiraikan peringkat-peringkat dlm strategi koperatif utk kemahiran menulis.

No comments:

Post a Comment