BAHAGIAN A
1.
Terangkan
2 perubahan yg telah dilakukan utk mewujudkan sekolah bestari.
Jawapan: Topik 1 ms 9
Dalam usaha mewujudkan sekolah
bestari, beberapa perubahan perlu
dilakukan. Antaranya ialah:
a) Budaya pnp,
cara yang tradisional kepada cara berteraskan ICT.
b) Mengamalkan cara pengurusan yang
professional
c) Sistem penaksiran dan penilaian
berubah kepada cara yang berterusan dan bersifat holistic.
d) Meningkatkan prasarana ICT.
2.
Senaraikan
4 komponen pengendalian atau pengurusan pembelajaran bestari.
Jawapan: Topik 2 ms 25
Elemen-elemen bestari dalam
pengendalian pembelajara bestari:
i)
Ciri-ciri
pelajar
·
Gaya
pembelajaran
·
Kecerdasan
pelbagai
·
Kompetensi
kecerdasan Emosi
ii)
Kemahiran Generik
·
Kemahiran
berfikir
·
Kemahiran
belajar
·
Kemahran
mentaksir dan menilai
·
Kemahiran
TMK
·
Kemahiran
fasilitator
iii)
Pendekatan
pembelajaran
·
Berpusatkan
pelajar
·
Berpusatkan
individu- pembelajaran masteri, pem
akses kendiri, pem kadar kendiri, pem terarah kendiri, pem berfikrah, pem berbantukan teknologi, pem berasaskan otak, pem berasaskan projek
iv)
Strategi
pnp
·
Direktif,
pemerhatian, generatif, mediatif,
koperatif, kolaboratif, konteks luar,
kontekstual, metakognitif, kajian masa depan
3.
Jelaskan
2 tujuan penilaian yg diadakan di sekolah bestari.
Jawapan :
Tujuannya adalah untuk:
i) Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
ii) Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v) Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.
Tujuannya adalah untuk:
i) Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
ii) Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v) Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.
4.
Jelaskan 4
implikasi teori pembelajaran kognitif terhadap pnp di sekolah bestari.
Jawapan:
5.
Terangkan 2 strategi pembelajaran koperatif yg
kerap diamalkan di sekolah bestari.
Jawapan ;
Topik 10 ms 175
BAHAGIAN B
1.
A)
Jelaskan pengertian sekolah bestari berdasarkan acuan Malaysia.
Jawapan:
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
i) Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar sendiri, akses kendiri serta terarah sendiri.
ii) Sekolah untuk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah.
iii) Sekolah yg mengoptimumkan penggunaaan Teknologi Pendidikan
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
i) Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar sendiri, akses kendiri serta terarah sendiri.
ii) Sekolah untuk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah.
iii) Sekolah yg mengoptimumkan penggunaaan Teknologi Pendidikan
b) Jelaskan 5 ciri kurikulum yg
berasaskan FPN di sekolah bestari.
Jawapan : Topik 2 ms 21
Ciri-ciri kurikulum sekolah bestari
adalah seperti berikut:
i)
Pengembangan
individu, iaitu membantu pelajar
mencapai perkembangan yang seimbang dan menyeluruh.
ii)
Pelbagai
disiplin ilmu, bertema serta
berkesinambungan merentasi bidang serta merangsang pemikiran.
iii)
Mengintegrasikan
pengetahuan, nilai, kemahiran serta bahasa merentasi kurikulum.
iv)
Futuristik, iaitu menyediakan pelajar untuk menghadapi
masa depan.
v)
Pelbagai
dimensi ilmu, kemahiran serta bersifat
global.
2.
a) Terangkan 5 ciri penilaian dan pentaksiran
sekolah bestari.
Jawapan: Topik 3 ms 39
Ciri-ciri penilaian sekolah bestari:
a) Penaksiran lebih berbentuk tidak
formal, berterusan serta berfungsi
sebagai pelengkap kpd proses pnp.
b) Fokus penaksiran adalah untuk
memdapatkan maklumat perkembangan pelajar bagi emudahkan tindakan susulan.
c) Mempelbagaikan alat penaksiran dan
bentuk soalan bedasarkan tujuan penaksiran dan objektif mata pelajaran.
d) Prestasi pelajar dilaporkan mnerusi
criteria yang menerangkan tahap pencapaian pelajar.
e) Tumpuan penaksiran ialah perkara atau
elemen yg ingin dibentuk dalam diri pelajar menerusi matlamat dan kandungan
kurikulum.
b) Huraikan maksud berfikir.
Proses Berfikir
adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran / kemahiran
berfikir. Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap dalam
menyusun perbincangan, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat
kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan
sewajarnya.
Berfikir melibatkan
pengendalian operasi mental tertentu dalam minda seseorang. Operasi terbagi
kepada 2 jenis iaitu :
- Operasi Kognitif
- adalah kemahiran berfikir yang sering kita gunakan setiap hari, seperti mengelas, membanding, membuat urutan dan lain-lain. - Operasi Meta kognitif
- merupakan operasi yang mengarah dan mengawal kemahiran dalam proses kognitif iaitu memandu dan membimbing segala aktiviti pemikiran manusia di antara komponen-komponen berfikir.
3. a) Terangkan 5 prinsip pembelajaran berpusatkan
murid di sekolah bestari.
Jawapan :
·
Murid dididik dengan kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif dan disemai dengan nilai-nilai murni.
·
Murid membuat pengembaraan mengelilingi dunia
secara maya untuk mencari maklumat dan mengumpul data.
b) Huraikan
2 fungsi fasilitator dan 2 ciri fasilitator yg berkesan di sekolah bestari.
Bahagian c
1. Huraikan 2 langkah utama dlm strategi
kontekstual utk kemahiran menulis.
Fokuskan kemahiran menulis.
Fokuskan kemahiran menulis karangan murid kepada tajuk. “ lawatan ke sesuatu destinasi pelancongan”.
2. Hiraikan peringkat-peringkat dlm
strategi koperatif utk kemahiran menulis.
No comments:
Post a Comment