BAHAGIAN A
1. Nyatakan 4 elemen dalam pengajaran
dan pembelajaran bestari.
Jawapan: Topik 2 ms 25 cuba banding Topik 4 ms 55
i) Ciri-ciri pelajar
ii)
Kemahiran
generik
iii)
Pendekatan
pembelajaran
iv)
Strategi
P & P
2. Senaraikan 4 asas utama dalam
pendidikan yang digariskan oleh UNESCO.
Jawapan: Topik 2 ms 20
UNESCO menggariskan 4 asas utama:
i)
Belajar
supaya mengetahui.
ii)
Belajar
supaya membuat
iii)
Belajar
supaya menjadi insane
iv)
Belajar
supaya hidup bersama.
3. Berikan 4 tujuan penilaian dalam
sistem pendidikan negara.
Jawapan : Topik 3 ms 38
Tujuan
penilaian adalah untuk:
i) Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
ii) Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v) Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.
i) Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
ii) Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v) Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.
4. Tunjukkan 2 bahagian kemahiran
berfikir.
Jawapan: Topik 4 ms 59
Kemahiran berfikir terbahagi kepada dua, iaitu:
i)
Kritis -
keupayaan minda menilai kemunasabahan dan kewajaran sesuatu hujah dan
membuat pertimbangan wajar dengan alasan dan bukti.
ii)
Kreatif
– kecekapan menggunakan minda untuk menghasilkan atau mencipta idea baharu dan
mencari makna serta penyelesaian masalah secara inovatif.
5. Senaraikan 2 implikasi konstuktivisme
dalam pengajaran dan pembelajaran.
Jawapan: Topik 5 ms 99
i)
Konstruktivisme
menggalakkan murid mengemukakan soalan, berdialog dan berdiskusi dengan
guru. Ini dapat meningkatkan komunikasi
dan keyakinan murid dalam proses P&P.
ii)
Murid
akan menyedari bahawa pembelajaran merupakan suatu proses yang sama penting
dengan hasil pembelajaran. Oleh itu
dalam menyempurnakan sesuatu tugasan atau projek yang diberikan oleh guru, murid akan membuat perancangan, menyusun jadual pelaksanaan, berbincang sesame ahli kumpulan dan merekod
hasil perbincangan.
BAHAGIAN B
1. A)
Jelaskan pengertian sekolah bestari dan tunjukkan 6 cirinya.
Jawapan:
·
Sekolah
Bestari ialah institusi pembelajaran yang direka semula dari segi amalan
pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan sekolah bagi menyediakan kanak-kanak
untuk menghadapi era maklumat yang mencabar.
·
Ciri-ciri
Sekolah bestari: Topik 1 ms 4
i.
Semua murid mampu dan dapat belajar
ii.
Kurikulum mengambil kira pelbagai kebolehan dan
keperluan
iii.
Iklim pembelajaran yang kondusif
iv.
Penilaian berterusan
v.
Pentadbir dan guru yang professional
vi.
Sokongan ibu bapa dan komuniti
b) nyatakan 5 ciri kurikulum sekolah bestari
Jawapan: Topik 2 ms 21
Ciri-ciri kurikulum sekolah bestari
adalah seperti berikut:
i)
Pengembangan
individu, iaitu membantu pelajar
mencapai perkembangan yang seimbang dan menyeluruh.
ii)
Pelbagai
disiplin ilmu, bertema serta
berkesinambungan merentasi bidang serta merangsang pemikiran.
iii)
Mengintegrasikan
pengetahuan, nilai, kemahiran serta bahasa merentasi kurikulum.
iv)
Futuristik, iaitu menyediakan pelajar untuk menghadapi
masa depan.
v)
Pelbagai
dimensi ilmu, kemahiran serta bersifat
global.
2. a)
Berikan 5 strategi pengajaran dan pembelajaran koperatif.
Jawapan: Topik 10 ms 174 ( baca sendiri )
b)
Terangkan pengertian strategi
mediatif dan berikan 4 pendekatan dalam strategi tersebut.
Jawapan: Topik 6 ms 104
·
Strategi
mediatif ialah satu proses mengaplikasikan pengetahuan sedia ada untuk menyelesaikan
masalah, membuat keputusan, membuat andaian, membuat inferens serta hipotesis. Strategi ini member peluang kepada murid
untuk menentukan secara sistematik konsep yang diajar dengan mengklasifikasikan
dan membuat kategori. Melalui strategi
mediatif, guru tidak menyampaikan
maklumat secara langsung kepada murid.
·
Biasanya
guru akan menggalakkan murid untuk member pendapat masing-masing melalui
pendekatan yang berikut:
i)
Perbincangan
terbuka.
ii)
Pencapaian
konsep
iii)
Pembinaan
konsep
iv)
Inkuiri
3. a)
Tunjukkan 5 strategi pembelajaran masteri.
Jawapan: Topik 7 ms 125
i)
Pelaksanaan
berasaskan tahap kemajuan seseorang murid.
ii)
Bahan
pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kepada beberapa segmen kecil yang
dikenali sebgai unit pembelajaran.
iii)
Setiap
unit pembelajaran dinyatakan dalam bentuk hasil pembelajaran.
iv)
Aras
masteri bagi setiap hasil pembelajaran ditetapkan pada aras 80%.
v)
Proses
P&P bagi setiap unit pembelajaran dijalankan dengan menggunakan pelbagai
strategi dan kaedah serta bahan P&P yang sesuai.
b) Nyatakan takrif
penilaian dalam konteks pendidikan dan berikan 3 keberkesanannya.
Jawapan: Topik 3 ms 36
Penilaian ditakrifkan sebagai proses menentukan,
mendapatkan serta memberikan maklumat yg berguna utk membuat pertimbangan
mengenai tindakan selanjutnya.
serta menginterpretasikan maklumat yg digunakan utk menentukan setakat mana pelajar mencapai objektif pengajaran.
3 keberkesanannya:
serta menginterpretasikan maklumat yg digunakan utk menentukan setakat mana pelajar mencapai objektif pengajaran.
3 keberkesanannya:
i)
Untuk
mengetahui keupayaan, kemahiran serta
pengetahuan asas yang sedia ada pada muird-murid dalam perkara yang diajar.
ii)
Membantu
guru-guru mengetahui sejauh mana murid-murid mereka dapat menguasai dan
mempelajari perkara yang disampaikan.
iii)
Untuk
membandingkan pencapaian seseorang murid.
BAHAGIAN C ( BERSAMBUNG)
1. Jelaskan pelaksanaan strategi generatif
yang melibatkan langkah-langkah penciptaan analogi.
Jawapan: Topik 9 ms 155 dan rujuk model synectics ms 112 topik 6
2. Jelaskan prinsip-prinsip dan langkah-langkah
pelaksanaan strategi koperatif.
jJawapan : Topik 6 ms 108
Prinsip-prinsip dan langkah-langkah pelaksanaan strategi koperatif menggunakan model Kagan:
PIES ialah:
jJawapan : Topik 6 ms 108
Prinsip-prinsip dan langkah-langkah pelaksanaan strategi koperatif menggunakan model Kagan:
PIES ialah:
No comments:
Post a Comment