BAHAGIAN A
1.
Bidang menggambar adalah satu bidang yg menegaskan perkembangan persepsi dan
kemahiran murid. Nyatakan 4 kepentingan menggambar.
Jawapan: Topik 1 ms 10
·
Bidang menggambar memperlihatkan sejauh mana kemampuan murid terhadap aspek melukis
dan membuat gambar dengan menggunakan pelbagai
media dan teknik.
·
Bidang ini menekankan perkembangan imaginasi,
kreativiti dan ekspresi diri murid.
·
Aktiviti menggambar dapat memberi kesedaran terhadap Asas Senireka dalam
hasil kerja.
·
Aktiviti menggambar adalah satu cara bagaimana
seseorang boleh berkomunikasi dengan
orang lain, dapat meluahkan perasaan dan
menilai sesuatu hasil seni dari aspek estetik.
2.
Lukisan merupakan hasil kerja seni utk meluahkan
perasaan berbentuk imej. Senaraikan 4
bahan yg sering digunakan dalam menghasilkan lukisan.
Jawapan :
Topik 2 ms 18
Bahan yang sering digunakan untuk kegiatan
membuat lukisan ialah:
·
Pensel H – adalah sejenis pensel jenis keras
·
Pensel B ( 2B -8B ) – adalah sejenis pensel
lembut
·
Pensel warna – terdiri drp berbagai jenis warna
·
Arang – dpt member kesan legap dan mudah
mendapat kesan
·
Pen dan dakwat – mempunyai kesan garisan yg
lebih halus dan jelas
3.
Jalinan ialah kesan-kesan yg terdapat pada
permukaan benda atau objek semulajadi dan buatan manusia. Berikan 2 fungsi dan nilai estetika jalinan
pd alam semulajadi dalam kehidupan.
Jawapan :
4.
Cetakan ialah satu proses hasil kerja seni yg
diulang dan dicipta dlm bentuk edisi dengan menggunakan dakwat. Senaraikan 4 jenis cetakan dan bahan yg
sesuai diaplikasikan kepada pelajar.
Jawapan:
5.
Senaraikan 2 persamaan dan perbezaan kegiatan
membuat kolaj dan mozek dari segi penghasilannya.
Jawapan:
Persamaan
Kolaj dan mozek
BAHAGIAN B
1.
Catan adalah salah satu cabang seni menggambar
yang banyak menggunakan warna.
(a)
Huraikan kegiatan menggambar menggunakan
teknik-teknik warna air.
Jawapan : Topik 3 ms 38
Teknik-teknik
mewarna menggunakan warna air:
Terdapat 4 jenis teknik cat air.
Teknik-teknik ini diolah dan digunakan mengikut kesesuaian atau kesukaan pelukis. Di antaranya ialah:
(i)
Basah atas basah – warna dicairkan dahulu dan
disapukan di atas permukaan yg basah.
Hasilnya kesan lutsinar.
(ii)
Basah atas kering – warna dicairkan dahulu
disapukan di atas permukaan yg kering.
(iii)
Karing atas basah – Teknik yg melibatkan sapuan
warna yg pekat disapu ke atas lapisan warna yg cair atas permukaan kertas yg
telah dibasahkan.
(iv)
‘Wash” – teknik yg melibatkan sapuan warna cair
ke atas permukaan yg basah. Biasanya
berus atau span digunakan. Sesuai utk
menghasilkan kesan air span awan.
(b)
Huraikan konsep dan teknik mencatan yg boleh
diajar kepada murid-murid.
·
Semasa mewarna dgn menggunakan warna air, berus yg paling sesuai ialah berus lembut.
·
Caranya ialah dengan membasahkan bhg kertas yg
akan diwarnakan dahulu dengan air kosong.
Contoh : seperti bhg langit atau bumi.
·
Kemudian warnakan dgn warna yg dikehendaki di
atas permukaan basah tersebut.
·
Untuk mendapatkan ton warna gelap, campurkan warna atau pekatkan warna tersebut.
·
Jika tersilap warna, kita boleh memperbaiki kesalahan dgn
menitiskan air kosong di permukaan berwarna tersebut kemudian serapkan warna
air tersebut dgn berus. Lakukan beberapa
kali sehingga warna tersebut hilang.
·
Warna air biasanya sesuai utk catan jenis
pemandangan, alam semulajadi, alam benda dan potret.
2.
(a)
Montaj merupakan satu proses menghasilkan komposit gambar dengan
pelbagai cara. Nyatakan beberapa teknik
penghasilan montaj yg boleh dijalankan dlm bilik darjah.
Jawapan : Topik 5 ms 77
(b)
Huraikan
cara-cara menghasilkan karya montaj dari segi alat dan media berdasarkan
sesuatu tema yang dipilih.
Jawapan: Topik 5 ms 77
Tema : Montaj Keluarga
Alat dan media: foto keluarga yg diimbas menggunakan pengimbas, gunting,
gam akrilik lutsinar, warna
tempera, bingkai gambar plastic, gam getah,
butang, tali hiasan, kain tebal ( felt cloth), berus lukisan.
Cara-cara menghasilkannya:
·
Potong setiap gambar foto keluarga
·
Guna berus lukisan utk menyapu gam akrilik di
atas bingkai plastik. Tampalkan kain tebal pada permukaan bingkai.
·
Letakkan gambar foto di atas bingkai
plastik. Gosok setiap gambar foto yg
dilekatkan dgn jari. Pastikan gambar
foto dilekatkan dgn baik supaya tidak ada gelembung udara di bawahnya.
·
Setelah gam kering, sapukan pula gam akrilik di sekeliling gambar
foto tersebut.
·
Setelah gam akrilik cukup kering, bancuh warna tempera dgn satu sudu gam
akrilik. Guna bancuhan warna tersebut
utk menyapu dibhg sekeliling gambar.
Keringkan.
·
Bila cukup kering sapukan perekat simen di atas
bingkai plastic tadi.
·
Letakkan tali hiasan di atas perekat simen
tersebut.
·
Hiaskan montaj dgn menggunakan butang.
3.
Kegiatan membuat resis adalah salah satu
aktiviti menggambar dalam karya seni.
(a)
Nyatakan 10 teknik resis yg boleh dijalankan
kepada murid-murid.
Jawapan : Topik 8 ms 127
1.
Krayon resis dgn warna air
2.
Krayon resis dgn warna tempera
3.
Krayon resis dgn warna poster
4.
Krayon resis dgn dakwat basah
5.
Krayon resis
6.
Kertas lilin resis
7.
Resis dgn kain
8.
Krayon resis batik
9.
Resis dari warna air dan perekat getah (
campuran)
10.
Resis dari warna air dan lilin biasa
11.
Resis dari kapur dan lilin ( cara positif)
12.
Resis dari kapur dan lilin ( cara negatif)
(b)
Huraikan satu cara untuk menghasilkan dan
mengaplikasikan teknik resis menggunakan krayon resis batik.
Jawapan : Topik 8 ms 131
Jenis resis : krayon resis batik
Tema / tajuk : Corak alam semulajadi
Alat
dan bahan : krayon, kertas manila, pensel,
warna air, berus, kertas tisu
Cara-cara:
1.
Hasilkan satu lakaran dengan pensel di atas
kertas manila atau pembungkus kertas makanan yg tebal.
2.
Guna garisan pensel sebagai panduan, lukis garisan dan bentuk dengan krayon
membenarkan kawasan kertas masih kelihatan.
3.
Rendam kertas dalam air dan renyok menjadi bola.
4.
Luruskan kertas manila semula, ratakan dan buang lebihan air yg terdapat pd
kertas manila dgn menggunakan tisu.
5.
Warna keseluruhan permukaan dgn warna air atau
warna tempera. Warna akan diserap oleh
bhg kertas yg tidak berwarna dan diresis oleh kraron lilin menjadikan
seolah-olah seperti jaring sarang labah-labah atau corak batik.
BAHAGIAN C:
1.
Menurut Gaitskell dan Huewitz, (1970), terdapat 4 cara bagaimana guru dan
murid-murid boleh berbincang mengenai kerja seni. Huraikan bagaimana ia dijalankan dlm
pengajaran dan pembelajaran murid tahun 1 hingga ke tahun enam. (20 m)
Jawapan : Topik 1 ms 10
(i)
Apa yg kamu lihat? ( penerangan )
(ii)
Bagaimana objek / imej itu disatukan ? (
analisis )
(iii)
Apakah yg ingin disampaikan oleh seseorang artis
itu ? ( Interpritasi )
(iv)
Bagaimana kamu fikir tentang perkara itu ? (
Penilaian )
Huraian baca ms 10.
2.
Gambar rajah di atas menunjukkan sebuah karya
menggunakan teknik percikan. Terdapat
pelbagai alatan dan teknik yg digunakan oleh pelukis dalam menghasilkan karya
tersebut.
Huraikan teknik-teknik percikan dn
peralatan yg digunakan oleh pelukis berdasar karya di atas. Nyatakan 5 cara yg boleh diterokai oleh
pelajar utk menghasilkan aktiviti percikan dalam bilik darjah.(20)
Jawapan : Topik 9 ms 145
Teknik-teknik percikan dan
peralatan yang digunakan:
1.
Sebelum memulakan aktiviti percikan, warna latara pada permukaan kertas perlu
ditentukan dahulu. Apabila warna latar
kering barulah dimulakan aktiviti percikan.
2.
Teknik kedua ialah dengan menggunakan berus cat
dinding rumah yang terpakai. Bahagian
hujung berus yang keras dicecah warna,
kemudian buang lebihan warna yg terdapat pada berus dengan menyapu pada
tepi tin. Berus diketuk kuat di bahagian
tepi tin cat. Ketukan yang kuat akan
menyebabkan titikan cat terbang ke permukaan kertas.
3.
Teknik menggunakan pistol semburan atau ‘ spray
can’ berwarna boleh menghasilkan percikan yg halus dan seragam. Cara ini lebih
cepat daripada cara menggunakan berus.
4.
Satu lagi cara menghasilkan percikan ialah
dengan menggunakan ‘ roller’ atau berus penggelek.
5.
Dengan cara menggosokkan pisau keci atau hujung
jari pada erus lukisan yg telah dicelup warna.
6.
Penggunaan berus gigi yang berbagai saiz juga
boleh menghasilkan percikan.
Baca ms 145 dan 146
No comments:
Post a Comment