Sunday, 1 December 2013

HBML2203 JANUARI 2013

BAHAGIAN A
1.  Jelaskan 2 maksud Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia.
Jawapan:
Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia ialah:
i)  Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar sendiri, akses kendiri serta terarah sendiri.
ii)  Sekolah untuk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah.
iii)  Sekolah yg mengoptimumkan penggunaaan Teknologi Pendidikan 

2.  Berikan 2 dasar utama Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan dgn Sekolah Bestari.
Jawapan:
i)  Memastikan semua pelajar celik ICT.
ii)  Menyelaraskan semua inisiatif ICT di bawah Jawatankuasa Maklumat Pengkomputeran Kementerian.
iii) Menilai semula setiap perisian kursus yg telah dihasilkan.

3. Senaraikan 4 asas utama pendidikan yg digariskan oleh UNESCO.
Jawapan: Topik 2 ms 20

UNESCO menggariskan 4 asas utama: 
i)                    Belajar supaya mengetahui. 
ii)                  Belajar supaya membuat 
iii)                Belajar supaya menjadi insan. 
iv)                Belajar supaya hidup bersama.

4.  Jelaskan ciri-ciri strategi pembelajaran direktif dalam pembelajaran Sekolah Bestari.
i)  Berpusatkan guru.
ii)  Membantu pelajar memperoleh maklumat, menguasai pengetahuan dan kemahiran.
iii)  Melatih mengikut prosedur tertentu.
iv)  Pembelajaran masteri dan secara langsung.

5.  Apakah yg dimaksudkan dengan penilaian dalam Sekolah Bestari ?
Jawapan:
Penilaian ditakrifkan sebagai proses menentukan,  mendapatkan serta memberikan maklumat
yg berguna utk membuat pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya.
serta menginterpretasikan maklumat yg digunakan utk menentukan setakat mana pelajar mencapai
objektif pengajaran.

BAHAGIAN B
1.  a)  Jelaskan 5 tujuan penilaian di Sekolah Bestari.
Jawapan :
Tujuannya adalah untuk:
i)  Mengumpul maklumat ttg pencapaian pelajar selepas aktiviti PnP utk membuat tafsiran dan tindakan
sewajarnya.
ii)  Mengenalpasti kekuatan dan kelamahan pelajar dlm sesuatu mata pelajaran utk merancang aktiviti
pemulihan dan pengayaan.
iii) Mengesan pencapaian objektif Pnp untuk merancang aktiviti PnP pada masa akan datang.
iv) Mengesan keberkesanan pengajaran guru utk merancang strategi yg lebih berkesan.
v)  Menilai keberkesan program , misalnya program pembestarian sekolah.

b)  Bincangkan 5 perbezaan di antara penilaian yg ada pada masa kini dan penilaian di Sek.Bestari.

I)  Penilaian sekarang berfokuskan pencapaian manakala penilaian bestari bersifat holistik.
ii)  Penilaian sekarang berasaskan subjek, manakala penilaian bestari berasaskan elemen.
iii)  Penilaian sekarang berpusatkan sistem, manakala penilaian bestari berpusatkan pelajar.
iv)  Penilaian sekarang berpusat, manakala penilaian bestari pelbagai bentuk.
v)   Penilaian sekarang secara off-line, manakala penilaian bestari secara on-line.

 2. a)  Huraikan 5 elemen bestari dalam kemahiran generik.
Jawapan:
i)  Kemahiran berfikir.
ii)  Kemahiran Belajar
iii)  Kemahiran mentafsir dan menilai
iv)  Kemahiran TMK
v)  Kemahiran Fasilitator

3. a)  Jelaskan 4 implikasi konstruktivisme dlm PnP di Sekolah Bestari.
Jawapan:Topik 5 ms 100 (Jadual 5.2)
i) Berfikir-
ii)  Faham
iii)  ingat
iv)  Yakin
v)  Kemahiran Sosial

b)  Perihalkan perkongsian kecerdasan dlm strategi koperatif melalui KISSES.
Jawapan: 


·         KEEP WITH THE GROUP-  Sentiasa berada dalam pasukan
·         INCLUDE EVERYONE  -  Melibatkan semua ahli – elakkan menjadi penumpang
·         SHARE IDEAS AND FEELINGS -  bersedia berkongsi idea dan perasaan
·         STAY ON TASK – Sentiasa melakukan tugasan yang diberi
·         ENCOURAGE OTHERS – memberi galakan kepada rakan sebaya

SIX INCH VIOCES -  Membuat perbincangan mesra secara berkumpul,  berdua atau berempat dalam jarak lebih kurang 6 inci.




BAHAGIAN C
1. Analisiskan 5 peranan murid dan guru dlm proses pembelajaran Akses kendiri.
Jawapan: ms 130 topik 7

Peranan guru dalam PAK

a) Membantu mengenal pasti keperluan pembelajaran murid.
b) Menyediakan bahan-bahan pembelajaran.
c) Memastikan bahan pnp dalam keadaan tersusun dan kemas.
d) Melatih murid untuk belajar atas daya usaha dan inisiatif mereka sendiri.
e)  Mengurus proses pembelajaran akses kendiri.

Peranan murid dalam PAK:

a)  Mengenalpasti apa yang hendak diketahui.
b)  Mencari dan menyediakan bahan pembelajaran yg diperlukan.
c) Melaksanakan tugasan yang diberi.
d) Membuat penilaian terhadap tugasan.
e) Membetulkan hasil kerja sendiri.

2.  Perincikan prosedur pelaksanaan strategi metakognitif dan mediatif menggunakan
teknik aktiviti membaca terarah bagi salah satu aktiviti membaca dan berfikir dalam pnp
bahasa Malayu Sekolah Bestari.

Jawapan :  Topik 10 ms 170
a)  Aktivit Fasa Pertama
Langkah 1-Sebelum membaca
Langkah 2-Semasa membaca
Langkah 3-Selepas membaca













 

No comments:

Post a Comment