Sunday, 6 April 2014

HBEF 1503 MASYARAKAT DAN TAMADUN SEPTEMBER 2011


BAHAGIAN A
 


1.     Apakah yang dimaksudkan dengan istilah Insan Sosial ?

Jawapan : Topik 1 ms 3

Manusia dari segi psikologinya merupakan haiwan yang bersosial.   Manusia sebagai insan sosial tidak mampu hidup bersendirian dan perlu bekerjasama dengan manusia-manusia lain.  Oleh yang demikian, manusia yang terkecuali daripada aktiviti sosial amat sedikit ataupun mereka diklasifikasikan sebagai manusia abnormal ataupun manusia gila.

2.    Terangkan dengan ringkas istilah enkulturasi atau  “pembudayaan”.

Jawapan:  Topik 1 ms 2

Enkulturasi ( enculturation )  atau pembudayaan bermaksud proses pembudayaan seseorang individu ke dalam kebudayaan kelompoknya.  Proses enkulturasi adalah proses belajar dan menyesuaikan alam fikiran serta sikap terhadap adat istiadat,  sistem norma dan semua peraturan yang terdapat dalam kebudayaan seseorang.

3.    Dalam konteks Malaysia terdapat pelbagai golongan etnik.  Apakah yang dimaksudkan dengan “ golongan etnik”  dari segi definisi dan kriterianya ?

Jawapan : 
Definisi :
Golongan etnik didefinisikan sebagai satu golongan atau kelompok manusia yang mempunyai tradisi budaya yang sama dan satu perasaan identiti yang sepunya.

Kriterianya termasuklah:
1.    Kerjasama 
2.    Persaingan 
3.    Konflik


4.    Jelaskan dengan ringkas DUA ciri umum yang terdapat pada tamadun Barat.

Jawapan :Topik 8 ms 129

CIRI-CIRI TAMADUN BARAT


1.  Berasaskan pemikiran logik
2.  Mementingkan kebendaan
3.  Bersifat individualistik
4.  Sesuai pada masa tertentu
5  Bersifat setempat – tidak menyeluruh
6. Berubah-ubah.



5.   Nyatakan DUA perbezaan antara masyarakat Prasejarah Awal dengan  
masyarakat Prasejarah Akhir.

Jawapan:  Topik 7 ms 100
  
Antara perbezaan antara masyarakat Prasejarah Awal dengan masyarakat prasejarah Akhir termasuklah:

  1.     Penempatan: 

Masyarakat zaman prasejarah awal tidak mempunyai penempatan yang kekal kerana mereka hidup berpindah-randah (nomadic). Dari segi sara diri, mereka memburu dan meramu (hunting and gathering).
  
Namun demikian, pada zaman prasejarah akhir, ahli masyarakatnya mula berminat untuk mendirikan tempat tinggal yang lebih kekal dan teratur. Mereka mula bercucuk tanam dan menternak binatang.
   
2.    Pakaian:
   
Dari segi pakaian, manusia zaman prasejarah awal tidak mempunyai pengetahuan tentang membuat pakaian selain daripada menggunakan kulit daripada haiwan yang menjadi mangsa buruan mereka.
   
Sebagai perbandingan, manusia pada zaman prasejarah akhir mempunyai teknologi menghasilkan pakaian yang dibuat daripada kain yang ditenun daripada bulu binatang atau dedaun pokok dan jerami.




BAHAGIAN B
1.    Perkahwinan dari segi takrifan yang lebih luas ialah satu bentuk kontrak.

a)    Definisi perkahwinan

Jawapan : Topik 2 ms 15

Perkahwinan boleh ditakrifkan sebagai rentetan beberapa upacara adat yang memberikan pengiktirafan rasmi kepada hubungan antara lelaki dan perempuan dewasa dalam sesebuah keluarga.  Perkahwinan melibatkan satu bentuk kontrak atau perjanjian di antara kedua-dua belah pihak dan dijalinkan dengan harapan hubungan berkekalan.

Ini bermakna perkahwinan menyatukan lelaki dan wanita dewasa, membenarkan mereka mengadakan hubungan seks sebagai suami isteri, dan mengatur hak-hak ekonomi di antara mereka.

b)    Fungsi-fungsi perkahwinan.

1.     Mengatur hubungan seksual di antara suami dan isteri.
2.    Membahagikan tugas di antara suami dan isteri (division of labour).
3.  Memastikan terbelanya kebajikan anak-anak.

 
2.  Emile Durkheim telah memberikan definisi agama sebagai suatu sistem kepercayaan yang berkaitan dengan benda kudus yang dilihat mempunyai kuasa yang dapat menyatukan ahli masyarakat ke dalam satu komuniti moral atau “gereja”.

a)    Apakah yang dimaksudkan dengan ‘ benda kudus ‘?

Jawapan :  Topik 4 ms 49

 Kudus menggambarkan sesuatu yang luar biasa dan mempunyai kuasa supernatural yang boleh menimbulkan rasa takut dan gerun. Duniawi mewakili perkara-perkara yang biasa dan sekular. Sebagai contoh, modul yang sedang anda pegang dan baca ini bersifat duniawi. Jika anda mahu, anda boleh membawanya masuk ke tandas dan sekiranya anda tidak berpuas hati dengannya, anda boleh mencampaknya dengan selamba ke dalam tong sampah. Anda tidak boleh berbuat sedemikian dengan kitab-kitab agama seperti al-Quran ataupun kitab Injil. Sanubari anda akan menegah anda daripada berkelakuan tidak sopan dengan teks-teks agama kerana anda menghormati kekudusan objek / benda tersebut.


a)    Apakah yang dapat anda fahami dengan istilah “ komuniti moral” ?

Jawapan:  

Komuniti moral bermaksud komuniti yang mengamalkan satu sistem yang menilai tindakan zahir manusia dalam hubungan sesama manusia yang nilainya ditentukan oleh masyarakat berdasarkan kepada pemikiran dan sentimen umum yang tertentu.  

Moral pada pandangan agama adalah satu aspek yang mengajar supaya manusia mengawal diri dalam kehidupan seharian, baik dalam soal makan minum atau yang berkenaan dengan soal perhubungan atau persaudaraan di antara sesama manusia dan makhluk. Oleh sebab itu, apabila seseorang manusia itu melakukan kesalahan mereka dianggap tidak bermoral kerana tidak mengikuti apa yang telah ditetapkan.


3.    Ibn Khaldun adalah salah seorang daripada pemikir Islam yang mempeloropi bidang sains sosial moden.

  a)   Pandangan Ibn Khaldun tentang sifat manusia.

Jawapan :  Topik 9 ms 143

Mengikut Ibn Khaldun, manusia mempunyai beberapa kelemahan dan kekurangan secara semula jadi. Namun, Allah telah memberikan mereka akal dan keupayaan untuk berfikir dengan abstrak. Masyarakat terbentuk kerana keperluan untuk mengatasi kelemahan tersebut, kerana tanpa masyarakat, manusia tidak boleh wujud dan bertahan lama. Walaupun begitu, keperluan ini telah menimbulkan satu paradoks atau pertentangan antara sifat manusia yang tamak dan ingin bebas, dengan sifat masyarakat yang memaksa manusia bekerjasama sesama sendiri. 





a)    Terangkan apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi tahap kesepaduan sosial ( sosial solidarity ) seperti yang dinyatakan oleh Ibn Khaldun.
 
Jawapan :  

Antara faktor-faktor yang mempengaruhi tahap kesepaduan sosial menurut Ibn Khaldun:

1.    Sifat tamak dan ingin bebas

Keadaan ini boleh menyebabkan berlakunya konflik dalaman serta luaran di mana bentuk dan punca konflik ini berbeza-beza mengikut tempat dan keadaan. Seterusnya, bentuk konflik yang wujud itu mempengaruhi tahap kesepaduan sosial (social solidarity) dalam masyarakat berkenaan.

2.    Sifat berpuak-puak dan bersuku-suku.

Misalnya, dalam keadaan yang tidak menentu dan punca kehidupan yang tidak begitu menjamin, kesepaduan sosial adalah tinggi, seperti yang dapat dilihat pada masyarakat padang pasir yang berpuak-puak dan bersuku-suku.




BAHAGIAN C.

1.     Walaupun Asia mempunyai pelbagai tamadun yang berbeza seperti tamadun China , India dan Jepun,  tetapi semuanya mempunyai beberapa persamaan dari segi nilai dan etika.  Bincangkan apakah yang dimaksudkan dengan nilai-nilai sepunya Asia yang diperkatakan oleh beberapa orang pemimpin Asia.  Sejauh manakah nilai-nilai sepunya ini dapat menjamin pembangunan masa depan negara-negara Asia.

Jawapan :  Topik 10 ms 168

 Nilai-nilai sepunya Asia diwujudkan dari kepelbagaian budaya di Asia. Nilai-nilai yang dimaksudkan adalah:
  1. Kesetiaan kepada keluarga, syarikat dan negara;
  2. Pengorbanan untuk kestabilan dan kemajuan masyarakat; dan
  3. Mengejar kecemerlangan akademik dan teknologikal, etika kerja dan penjimatan.
Berikut adalah antara senarai nilai sepunya Asia:
  1. Kecenderungan ke arah kerajaan satu-parti dan bukan pemerintahan dan politik pluralisme.
  2. Kecenderungan ke arah keharmonian sosial (dikaitkan dengan berbaik-baik yang merangkumi fenomena nepotisme dan kronisme) dan persetujuan bersama bukannya konflik dan pertentangan pendapat.
  3. Mementingkan keselesaan sosio-ekonomi melangkaui kebebasan sosial dan hak asasi manusia. Ini secara tidak langsung mengatakan yang budaya Asia tidak cenderung kepada kebebasan sosial dan hak asasi manusia.
  4. Keutamaan kepada kebajikan dan kesejahteraan kolektif masyarakat daripada hak individu.
  5. Kesetiaan dan rasa hormat terhadap bentuk-bentuk kuasa termasuk ibu bapa, guru dan kerajaan.
  6. Lebih kepada konsep kolektivisme dan komunitarianisme daripada individualisme dan liberalisme.
  7. Kerajaan autoritarian (yang mempunyai tanggungjawab tertentu serta keistimewaan) bertentangan dengan demokrasi liberal.
  8. Signifikasi politik.
Konsep nilai sepunya Asia popular di China, Malaysia, Singapura, Indonesia dan dalam kalangan beberapa kumpulan di Jepun kerana ia menggabungkan pengaruh dan idea-idea daripada Islam, Confucianisme dan Hindu. Populariti ini timbul kerana:
  1. Mewujudkan nilai kesatuan antara pelbagai pihak di negara-negara yang disebut di atas.
  2. Mewujudkan sesuatu yang boleh orang Asia gunakan sebagai tanda identiti mereka yang berlainan dengan Barat.
  3. Membolehkan orang Asia melakukan perkara-perkara yang berlainan daripada Barat.

 
2. 
      Islam muncul di Semenanjung Arab,  tetapi menjadi anutan pelbagai bangsa dan golongan etnik setelah empayar Islam berkembang dengan pesatnya di bawah pemerintahan Khalifah dan kerajaan.  Huraikan bagaimana Islam boleh dianggap sebagai agama universal dengan mengambil ciri-ciri khusus yang terdapat pada ajaran dan tamadun Islam.


Jawapan :  Topik 9 ms 


Islam satu-satunya agama universal dan memiliki kesempurnaan di segala aspek yang dapat diaplikasikan oleh manusia dalam kehidupannya. Islam satu-satunya ideologi yang dapat menuntun manusia untuk mencari kesempurnaan yang menjadi idamannya. Walaupun agama Islam merupakan agama terakhir tetapi di sinilah letak keutamaan dan kesempurnaan agama ini dibandingkan dengan agama-agama lainnya, baik itu agama samawi yang turun dari Allah maupun agama atau jalan hidup yang lahir dari idea dan pengalaman spiritual seseorang.

Islam datang sebagai penyempurna bagi agama-agama yang telah datang sebelumnya. Dan Rasulullah sebagai pembawa dan pengembang risalah Ilahi merupakan nabi terakhir yang setelahnya tidak akan ada lagi Nabi dan Rasul.

 Allah berfirman dalam surat al-Maidah yang masyhur sebagai ayat yang terakhir turun: “Hari ini telah aku sempurnankan  bagi kamu agamamu (Islam) dan telah aku sempurnakan segala nikmatku kepadamu dan akupun ridha Islam sebagai agamamu.” (Qs. al-Maidah [5]:3)

Oleh karena itu, dengan sifat kesempurnaan yang dimilki oleh Islam maka ia mampu menjawab segala tantangan dan persoalan hidup yang dihadapi oleh manusia, tidak ada suatu masalah atau persoalan tentang kehidupan kecuali Islam mampu menjawab dan memberikan penyelesaiannya.

Ciri-ciri Agama Islam yang dianggap universal :

  Bersumberkan Al-Quran dan Al-Sunnah

Tamadun Islam adalah bersumberkan Al-Quran dan Al-Sunnah. Ajaran, bimbingan serta panduan yang dibawa oleh Al-Quran dan Al-Sunnah menjadikan tamadun Islam sebuah tamadun yang unggul.

Berbentuk tetap

Tamadun Islam berbentuk tetap kerana ia bersandarkan kepada kalam Allah iaitu AL-Quran. Oleh itu, ia terpelihara daripada perkara-perkara yang tidak elok. Al-Quran dan Al-Sunnah memaparkan pelbagai perkara seperti isu halal dan ahram, baik dan buruk, serta apa suruhan dan larangan Allah s.w.t..

Terbuka

Sifat terbuka ini bermaksud tamadun Islam menerima pengalaman-pengalaman yang berguna serta pencapaian yang diperoleh berdasarkan tamadun yang lain.

Bersesuaian dengan fitrah manusia

Islam merupakan agama yang sesuai dengan fitrah manusia. Hal ini kerana ajaran Islam bertujuan memberi kebahagiaan hidup kepada manusia di dunia dan di akhirat.

Bersifat Syumul

Syumul bermaksud menyeluruh. Tamadun Islam atau Islam itu sendiri bersifat syumul kerana ia boleh digunakan sepanjang zaman. Ajaran Islam merangkumi seluruh aspek kehidupan seperti ibadah, akhlak, akidah dan syariah.



 

No comments:

Post a Comment