Wednesday, 2 April 2014

HBEF 3203 PENGUKURAN DAN PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN MEI 2013



MEI 2013
BAHAGIAN A
1.      Terangkan perbezaan antara skala nominal dan skala ordinal dalam pengukuran.  Berikan satu contoh bagi setiap skala.
Jawapan: Topik 1 ms 9-10

Skala nominal ialah skala yang dianggap paling mudah dan mempunyai ketepatan yang paling rendah.  Skala ini mengkategorikan pemboleh ubah berdasarkan persamaan dan seterusnya memberikan nama kepada pemboleh ubah berkenaan.  Contohnya Etnik Melayu diwakili nombor 1,  etnik Cina diwakili nombor 2,  etnik India nombor 3 dan etnik-etnik lain diwakili nombor 4.    Nombor yang digunakan di sini hanyalah mewakili atau melambangkan kategori pemboleh ubah yang dinyatakan,  iaitu etnik.  Nombor ini tidak mempunyai sebarang nilai dan skala yang menggunakan nombor untuk mengkategori pemboleh ubah ini disebut sebagai skala nominal.

Skala ordinal ialah skala yang memberikan nilai pemeringkatan.  Data boleh disusun sama ada daripada yang terendah kepada yang tertinggi atau daripada yang lemah kepada yang cemerlang.  Nombor atau kategori yang diguna menggambarkan ukuran asal pemboleh ubah mengikut susunan daripada kecil kepada yang besar atau daripada kategori yang baik kepada kategori yang lebih baik.  Misalnya, nombor 1,2,3,4 yang menunjukkan kedudukan pelajar dalam darjah dari segi pencapaian akademik adalah contoh skala ordinal.

2.      Kaedah lisan bermaksud pengumpulan maklumat secara lisan dan perakaman maklumat berkenaan dalam bentuk audio atau video.  Jelaskan dengan ringkas DUA bentuk kaedah lisan.
Jawapan:  Topik 3 ms 71

1.       Temu bual – merujuk kepada teknik mendapatkan maklumat melalui perbualan yang tidak tertumpu kepada set soalan tertentu.  Manakala temu bual berstruktur cuba mendapatkan maklumat melalui perbualan tertentu kepada set soalan tertentu.
2.      Skala Penaksiran – merujuk kepada teknik mendapatkan maklumat dengan menggunakan satu set soalan yang memerlukan seseorang memberikan jawapan dalam skala tertentu,  seperti skala Likert atau anggaran kekerapan.

3.       Senaraikan Empat ciri pembinaan item Mengisi Ruang Kosong yang baik.
Jawapan: Topik 4 ms 94
1.       Arahan hendaklah jelas sama ada pelajar perlu mengisi ruang kosong dalam kertas soalan atau dalam kertas jawapan.
2.      Pernyataan / ayat hendaklah ditulis secara padat,  jelas dan tidak ‘berbunga-bunga’ supaya pelajar dapat memahaminya dengan baik.
3.      Aras kesukaran setiap soalan perlu setara ( seperti bilangan perkataan dalam ruang kosong ), supaya setiap soalan mempunyai aras kesukaran yang sama.
4.      Perkataan yang dikosongkan hendaklah terdiri daripada perkataan yang penting sahaja.
5.      Ruang kosong hendaklah ditempatkan dihujung ayat supaya perkataan yang dikehendaki jelas kepada pelajar.

4.      Kebolehpercayaan sesuatu ukuran bermaksud ketekalan ukuran-ukuran yang dihasilkan oleh alat tersebut.  Nayatakan 4 faktor yang mempengaruhi kebolehpercayaan ujian.
Jawapan:  Topik 5 ms 120
1.      Panjang Ujian
2.      Kehomogenan Kumpulan
3.      Kesukaran Item
4.      Objektiviti Jawapan

5.      Huraikan secara ringkas Dua sebab kenapa penyelarasan peperiksaan kertas jawapan perlu diadakan.
Jawapan:  Topik 7 ms 167
1.      Bagi mengurangkan perbezaan antara pemeriksa dalam memberikan markah kepada calon-calon.
2.      Untuk memastikan ketekalan dan keselarasan dalam pemberian markah.

BAHAGIAN B
1.      a)  Bandingkan Penilaian Formatif dengan Penilaian Sumatif.
Jawapan: Topik 3 ms 69
1.      Dari segi konsep:
 Penilaian formatif dibuat secara formal atau tidak formal untuk mengesan penguasaan atau kelemahan pelajar bagi setiap tajuk pengajaran.  Manakala Penilaian Sumatif dijalankan secara formal bagi menentukan pencapaian pelajar di akhir pengajaran seperti pada hujung penggal atau akhir tahun.

2.      Dari segi waktu penilaian dan kaedah:
Penilaian Formatif dilaksanakan sepanjang proses pengajaran berlangsung. 
Formal – Ujian pensel-kertas
Tidak Formal – Pemerhatian,  soal jawab,  tugasan,  latihan
Dibuat secara individu atau kumpulan.
Penilaian Sumatif dijalankan pada akhir penggal atau akhir tahun persekolahan.  Dijalankan secara formal iaitu ujian kertas-pensel, ujian lisan.  Ditadbir secara berkumpulan.

3.      Tujuan:
Penilaian Formatif bertujuan untuk menentukan tahap kemajuan atau penguasaan pelajar.  Tindakan susulan perlu diambil untuk mengatasi kelemahan pelajar. Manakala bagi penilaian sumatif gred pencapaian akan diberikan kepada pelajar selepas pencapaian pelajar ditentukan bagi tempoh persekolahan tertentu.

b)  Bandingkan kelebihan dan kelemahan soalan jenis Aneka Pilihan dan soalan jenis esei.  Bagi setiap jenis bincangkan bagaimana kelemahannya dapat dikurangkan.
Jawapan: Topik 4 ms 100.
Soalan Jenis Aneka Pilihan
Kelebihan:
1.       Boleh mengukur semua jenis kebolehan.
2.      Sampel meluas ke atas kandungan.
3.      Cepat dan mudah diperiksa.
4.      Boleh diperiksa secara objektif.
Kekurangan:
1.      Sukar membina item yang baik / peringkat tinggi.
2.      Menggalakkan tekaan.
Cara mengurangkan kelemahannya. ( kurang pasti jawapannya )
1.      Perlu  menggabungkan soalan jenis esei supaya ianya mudah dan cepat dibina.
2.      Mengurangkan tekaan
3.      Boleh menguji tahap tinggi.
Soalan Jenis Esei
Kelebihan :
1.      Mudah dan cepat dibina
2.      Mengurangkan tekaan
3.      Boleh menguji tahap tinggi.
Kekurangan:
1.      Bilangan item terhad.
2.      Mengambil masa untuk diperiksa.
3.      Kebolehpercayaan item agak rendah.
Cara mengurangkan kelemahan:
1.       Menggabungkan soalan aneka pilihan agar boleh mengukur semua jenis kebolehan.
2.      Sampel meluas ke atas kandungan.
3.      Cepat dan mudah diperiksa.
4.      Boleh diperiksa secara objektif.

BAHAGIAN C
1.       Taksonomi Bloom membahagikan domain kognitif kepada 6 peringkat bermula dengan tahap yang mudah dicapai kepada tahap yang sukar dicapai.  Sebagai seorang guru,  anda bertanggungjawab untuk membina soalan / item ujian yang berkualiti berpandukan taksonomi yang dicadangkan Bloom.
Domain Kognitif
Bloom membahagikan  domain kognitif kepada enam tahap. Domain ini terdiri dari dua tahap iaitu:
i.                 Pengetahuan
ii.                Kemampuan dan Keterampilan Intelektual
1.      Pengetahuan (Knowledge)
Berasaskan kemampuan untuk mengenali dan mengingat peristilahan, definisi, fakta-fakta, gagasan, pola, urutan, metodologi, prinsip dasar, dan sebagainya.
2.      Pemahaman (Comprehension)
Dikenali dari kemampuan untuk membaca dan memahami gambaran, laporan, jadual , diagram, arahan, peraturan, dan sebagainya.
3.      Aplikasi (Application)
Pada tahap ini, seseorang pelajar  memiliki kemampuan untuk menerapkan gagasan, prosedur, metodologi , rumus, teori dan sebagainya  di dalam persekitaran sebenar.
4.      Analisis (Analysis)
Pada tahap  analisis, seseorang akan mampu menganalisa maklumat yang diperoleh dan mencerakinkannya atau menstrukturkan maklumat itu ke dalam bahagian yang lebih kecil untuk mengenali pola atau hubungannya dan mampu mengenali serta membezakan faktor penyebab dan akibat dari sebuah senario yang rumit.
5.      Sintesis (Synthesis)
Seseorang pelajar pada tahap sintesis akan mampu menjelaskan struktur atau pola dari sebuah senario yang sebelumnya tidak terlihat dan mampu mengenali data atau maklumat yang harus didapati untuk menghasilkan bentuk penyelesaian yang diharapkan..

6.      Penilaian (Evaluation)
Dikenali dari kemampuan untuk memberikan penilaian terhadap penyelesaian, gagasan, metodologi dan sebagainya  dengan menggunakan kriteria yang sesuai  atau standard yang  ada untuk memastikan nilai efektif atau manfaatnya. 

Soalan nombor 2
Penilaian amat penting bagi mengukur sesuatu yang telah dipelajari,  keberkesanan pengajaran dan tahap pencapaian pelajar secara umum.  Penilaian yang berkualiti dan sistematik akan memberikan kesan yang mendalam terhadap pendidikan dan kerjaya masa depan.
Berdasarkan sistem pendidikan di Malaysia,  bincangkan kepentingan penilaian kendiri,  penilaian guru dan penilaian piawai dalam mengukur pencapaian pelajar dan kepentingan pelbagai bentuk kawalan dalam prosedur memberi markah.
Jawapan:  Topik 8 ms 196-200
Kategori Penilaian:
-Penilaian Kendiri:
bertujuan menentukan sama ada diri inidvidu yang menilai itu sendiri sama ada memahami apa yang dipelajari atau sudah bersedia untuk menduduki ujian atau peperiksaan.
-Penilaian Guru
bertujuan menentukan sama ada setiap pelajar memahami apa yang diajarnya dan juga menilai keberkesanan pengajarannya
-Penilaian Piawai
bertujuan menentukan percapaian seseorang pelajar berbanding dengan pencapaian pelajar-pelajar, dan seterusnya menentukan sama ada pelajar tersebut dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang-bidang tertentu.
Hasil penilaian piawai juga diguna untuk menentukan sijil/ pangkat sijil yang bakal diberikan kepada seseorang pelajar

No comments:

Post a Comment