BAHAGIAN A
1. Terangkan
perbezaan antara skala nominal dan skala ordinal dalam pengukuran. Berikan SATU
contoh bagi setiap skala itu.
Jawapan: Topik 1 ms 9
Skala
nominal ialah skala yang dianggap paling mudah dan mempunyai ketepatan yang paling rendah. Skala ini mengkategorikan pemboleh ubah
berdasarkan persamaan dan seterusnya memberikan nama kepada pemboleh ubah
berkenaan. Contohnya Etnik Melayu
diwakili nombor 1, etnik Cina diwakili
nombor 2, etnik India nombor 3 dan
etnik-etnik lain diwakili nombor 4.
Nombor yang digunakan disini hanyalah mewakili atau melambangkan
kategori pemboleh ubah yang dinyatakan,
iaiyu etnik. Nombor ini tidak
mempunyai sebarang nilai dan skala yang menggunakan nombor untuk mengkategori
pemboleh ubah ini disebut sebagai skala
nominal.
Skala ordinal
ialah skala yang memberikan nilai
pemeringkatan. Data boleh disusun
sama ada daripada yang terendah kepada yang tertinggi atau daripada yang lemah
kepada yang cemerlang. Nombor atau
kategori yang diguna menggambarkan ukuran asal pemboleh ubah mengikut susunan
daripada kecil kepada yang besar atau daripada kategori yang baik kepada kategori
yang lebih baik. Misalnya, nombor
1,2,3,4 yang menunjukkan kedudukan pelajar dalam darjah dari segi pencapaian
akademik adalah contoh skala ordinal.
2. Berikan
maksud peringkat ‘Analisis’ dan ‘Sintesis’ dalam Taksonomi Bloom dalam
mengkategorikan objektif domain kognitif.
Jawapan:
Pringkat
Analisis bermaksud keupayaan memecahkan sesuatu perkara kepada unsur-unsur
kecil dan memperlihatkan pertalian antara unsur-unsur tersebut. Justeru peringkat analisis menekankan kepada
keupayaan pelajar mengenal pasti unsure-unsur dan struktur yang mengaitkan
unsur-unsur tersebut bagi sesuatu dokumen / kes yang diberikan.
Menurut
Bloom (1971), Ciri-ciri analisis adalah
seperti berikut:
1. Pelajar dapat mengelaskan perkataan, frasa dan kenyataan dalam satu set dokumen.
2. Pelajar
dapat menelah apa yang akan berlaku atau sifat yang tidak dinyatakan dengan
jelas.
3. Pelajar
dapat menggunakan criteria yang relevan,
menyusun unsur mengikut sebab, akibat dan urutan untuk menentukan corak
dan susunan bahan dalam sesuatu dokumen.
4. Pelajar
dapat mengenal pasti prinsip organisasi dan mencorakkan rangka keseluruhan
dokumen.
Peringkat
sintesis bermaksud keupayaan menggabungkan unsure-unsur dan bahagian-bahagian
supaya sesuatu dokumen itu menjadi lebih berstruktur, tersusun dan menyeluruh.
Menurut
Bloom (1971), bentuk penghasilan
sintesis adalah seperti berikut:
1. Menghasilkan komunikasi unit dalam bentuk
penulisan esei, puisi atau lukisan.
2. Menghasilkan
sebuah perancangan atau set operasi.
3. Menghasilkan
penerbitan satu set hubungan abstrak seperti membentuk hipotesis.
3. Terangkan
secara ringkas tujuan penilaian formatif dalam bilik darjah. Senaraikan satu contoh penilaian formatif
secara tidak formal dan SATU contoh penilaian formatif secara formal.
Jawapan:
Ujian formatif ialah
ujian yang diberikan secara berterusan, iaitu sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran, bagi setiap tajuk yang diajar.
pengajaran dan pembelajaran, bagi setiap tajuk yang diajar.
Tujuan
ujian ini ialah untuk menilai
keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran
pelajar bagi setiap tajuk yang diajar. Hasil daripada ujian ini boleh digunakan oleh guru
untuk mengadakan aktiviti pemulihan, memperbaiki pendekatan/kaedah mengajar; dan juga boleh digunakan oleh pelajar untuk memperbaiki pendekatan/kaedah pembelajaran. Contoh penilaian formatif secara tidak formal ialah mengisi tempat kosong berdasarkan tajuk kecil yang di ajar dalam satu sesi pengajaran manakala contoh penilaian formatif secara formal ialah ujian bulanan.
pelajar bagi setiap tajuk yang diajar. Hasil daripada ujian ini boleh digunakan oleh guru
untuk mengadakan aktiviti pemulihan, memperbaiki pendekatan/kaedah mengajar; dan juga boleh digunakan oleh pelajar untuk memperbaiki pendekatan/kaedah pembelajaran. Contoh penilaian formatif secara tidak formal ialah mengisi tempat kosong berdasarkan tajuk kecil yang di ajar dalam satu sesi pengajaran manakala contoh penilaian formatif secara formal ialah ujian bulanan.
4. Terangkan
secara ringkas apa yang dimaksudkan dengan ‘ kesahan kandungan’ dan ‘kesahan
muka’.
Jawapan: topic 5 ms 122
Kesahan
kandungan merujuk kepada sejauh mana sesuatu alat ukuran itu mencukupi
kandungan pelajaran yang telah ditetapkan. Kesahan kandungan penting bagi ujian
pencapaian sebab markah yg diperolehi pelajar menunjukkan tahap pencapaian
pelajar tersebut bagi kandungan pelajaran tertentu. Sekiranya soalan ujian tidak meliputi
secukupnya kandungan pelajaran tersebut,
penilaian pencapaian pelajar menjadi tidak sah.
Kesahan
muka ialah sesuatu alat ujian “Nampak pada permukaannya” mempunyai kesahan yang
tinggi. Ini bermaksud sekali
pandang, Nampak alat ukuran itu
sah, atau orang biasa/ tidak terlatih
nampak alat ini sebagai sah.
5. Nyatkan
DUA penerima utama laporan penilaian dan jelaskan secara ringkas kepentingan
laporan penilaian kepada mereka.
Jawapan: Topik 1 ms 18
Dua penerima utama pelaporan penilaian ialah :
1. Guru - Guru boleh menelah tahap kesediaan pelajar untuk menerima pengajaran atau sebaliknya. Selain itu guru dapat menilai sama ada pengajarannya berkesan atau sebaliknya.
2. Pelajar -Kepada pelajar pula, maklumat penilaian dapat menunjukkan tahap penguasaan mereka terhadap sesuatu tajuk pelajaran. Pelajar dapat memberi tumpuan yang lebih terhadap perkara yang mereka kurang kuasai.
( Nota : Penerima laporan lain termasuklah Ibu bapa, Guru Besar, Guru Kaunselor, PPD dan Majikan )
BAHAGIAN B
1. (a)
Terangkan perbezaan antara Ujian Rujukan Norma dan Ujian Rujukan Kriteria.
Topik
3 ms 61
Ujian Rujukan Norma:
Konsep - membandingakn pencapaian pelajar dengan pelajar lain.
Tujuan - menentukan pencapaian sama ada lulus / gagal / lemah / sederhana / cemerlang.
Ciri Soalan - bermula dengan soalan mudah kepada sederhana dan lebih sukar dan mempunyai indeks diskriminasi yang tinggi.
Ciri-ciri ujian - Penentuan Gred bagi menentukan pencapaian pelajar.
Kandungan - Meliputi tajuk / kandungan pelajaran yang lebih luas.
Contoh ujian - Peperiksaan Akhir Penggal, UPSR, PMR, SPM, STPM.
Ujian Rujukan Kriteria :
Konsep - membandingkan pencapaian pelajar dengan kriteria tertentu yg telah ditetapkan.
Tujuan - menentukan tahap penguasaan sesuatu kemahiran yang telah dipelajari mengikut kriteria tertentu.
Ciri Soalan - hampir sama peringkat kesukaran dengan berpandukan kepada kriteria/ obj pelajaran tertentu.
Ciri-ciri Ujian - Tiada Gred hanya pernyataan lulus / gagal.
Kandungan - tajuk-tajuk tertentu yang lebih khusus
Contoh Ujian - Ujian pendek, tugasan, latihan dan soal jawab dlm bilik darjah.
(b)
Huraikan SATU contoh spesifik bagaimana anda mengaplikasikan penilaian rujukan
kriteria dalam proses P&P.
Jawapan :
Contoh guru telah mengajar satu unit kemahiran dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu iaitu Kata Adjektif. Penilaian Rujukan Kriteria telah digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran ini. Guru menyediakan ujian pendek yang mengandungi 20 soalan objektif tentang Kata Adjektif. Setelah melakukan perbincangan jawapan guru dapat menilai dan membuat pertimbang wajar bagi proses pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya.
2. Sesuatu ujian yang baik mempunyai kesahan
dan kebolehpercayaan yang tinggi.
(a)
Terangkan maksud ‘ kesahan ‘ dan
‘kebolehpercayaaan ‘ yang tinggi.
Jawapan: Topik 5 ms 113
Kesahan bermaksud kebolehan ujian
mengukur apa yang sepatutnya diukur (Youngman& Eggleston, 1982; Sax &
Newton, 1997). Kesahan merujuk kepada kesesuaian dan kekuatan interpretasi
markah ujian dan lain-lain keputusan penilaian dengan merujuk kepada kegunaan
tertentu alat ukur tersebut.
Manakala kebolehpercayaan (reliability) sesuatu ukuran bermaksud ketekalan ukuran-ukuran yang dihasilkan oleh alat tersebut. Justeru, kebolehpercayaan ujian bermaksud ketekalan markah-markah yang dihasilkan oleh ujian tersebut.
Kesahan
(validity) dan kebolehpercayaan (reliability) instrument amat penting bagi
mempertahankan kejituan instrumen daripada terdedah kepada kecacatan. Semakin tinggi nilai dan tahap kesahan dan
kebolehpercayaan instrument maka semakin jitu data-data yang akan diperoleh
bagi menghasilkan kajian yang baik dan berkualiti.
BAHAGIAN C
Jawapan: Topik 1 ms 3-7
1. Berikan
perbezaan antara penilaian, pengukuran
dan pengujian
Jawapan: Topik 1 ms 3-7
Pengujian
Merujuk kepada teknik untuk
mendapatkan maklumat tentang perubahan
tingkahlaku seseorang individu . Ia terdiri dari satu set soalan atau
tugasan yang berkehendakkan murid memberi satu set tindakbalas. Ujian
merupakan alat pengukuran. Pengujian bertujuan :
Mengesan
pencapaian hasil pembelajaran
Mengesan kemajuan-kemajuan yang telah dicapai
Mengesan masalah-masalah yang dihadapi oleh murid-murid
Pengukuran
Suatu proses menentukan kuantiti atau takat pembelajaran murid dan keberkesanan
pengajaran guru. Guru mungkin menggunakan alat pengukuran
yang mungkin terdiri daripada ujian, soal selidik, senarai semak, inventori
atau sesuatu skala. Pengukuran adalah terhad kepada huraian
kuantitaif dan tidak termasuk huraian kualitatif atau membuat
keputusan. Tujuan pengukuran:
- Mengesan hasi-hasil pembelajaran
- Mengesan jenis-jenis kemahiran yang diperolehi
- kemajuan-kemajuan yang telah dicapai dalam aspek-aspek pembelajaran yang lain
- Mengesan jenis-jenis masalah yang dihadapi oleh murid-murid Bagi mendapatkan
- maklumat untuk :
- Bimbingan
- Kecekapan guru
- Rekod prestasi dan profil murid
Penilaian
Penilaian ditakrifkan sebagai
proses mentaksir perubahan tingkahlaku berdasarkan data kuantitatif dan kualitatif.
Ia melibatkan proses menentu , mendapat
dan memberikan maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai
tindakan selanjutnya. Dalam konteks pendidikan, penilaian adalah suatu sistem
atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi
dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk membuat analisis dan keputusan
dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan.
No comments:
Post a Comment