Wednesday, 6 August 2014

HBEF 2303 MEI 2013 TEKNOLOGI MAKLUMAT DALAM PENDIDIKAN




BAHAGIAN A
1.       Nyatakan secara ringkas perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi pada zaman sebelum 1940 dan zaman dari 1980 hingga kini.
Jawapan : Topik 1 ms 2-7

SEJARAH PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

Perkembangan IT bermula apabila Generasi Komputer Digital wujud. Generasi pertama wujud pada tahun 1951-1958. Pada ketika itu tiub vakum telah digunakan sebagai elemen logik utama. Input terhadap komputer menggunakan kad tebuk dan data disimpan dengan menggunakan storan luaran. Storan dalamannya pula menggunakan drum magnetik. Aturcara ditulis dalam bahasa mesin dan bahasa himpunan.
Generasi Kedua (1959-1963) menggantikan tiub vakum dengan transistor sebagai elemen logik utama. Pita magnetik dan cakera pula telah menggantikan kat tebuk dan bertindak sebagai peralatan storan luaran. Bahasa pengaturcaraan aras tinggi digunakan untuk membuat aturcara seperti FORTRAN dan COBOL.
Transistor pula telah digantikan dengan litar bersepadu pada era Generasi Ketiga (1964-1979). Pita magnetik dan cakera menggantikan kad tebuk sepenuhnya dan ingatan metal oksida semikonduktur (MOS) diperkenalkan. Bahasa lebih tinggi telah dibangunkan seperti BASIC.
Komputer Generasi Keempat seperti hari ini menggunakan litar bersepadu berskala (LSI dan VLSI). Mikroprosessor mengandungi litar ingatan, logik dan kawalan direka dalam satu cip sahaja. Komputer pribadi mula diperkenalkan oleh Apple (1984) dan IBM (1981) untuk kegunaan di rumah. Sistem pengoperasian MS-DOS digunakan secara meluas. Bahasa pengaturcaraan generasi keempat yang dibangunkan adalah seperti Visual C++ dan Visual Basic dengan ciri-ciri pengguna antaramuka bergrafik.


2.      Nyatakan satu fungsi untuk Scan Disk dan Disk Defrag.
Jawapan: Topik 6 ms 142

 fungsi scandisk
  •  Scandisk adalah untuk mengesan dan memperbaiki masalah fizikal dan logikal yang terdapat pada cakera keras ( hard disk ) dan cakera liut.
  • mencari dan membuang fail-fail yang tidak dikehendaki.
disk defragmenter
  •    membolehkan data dicapai dengan lebih cepat
  •    program akan  beroperasi dengan lebih pantas

3.      Terangkan makna untuk setiap komponen IP Addess berikut :
Jawapan:

192.     186.     132.     4
(a)       (b)       (c)        (d)

Jawapan:

(a)     Kod kawasan
(b)   Organisasi
(c)    Kumpulan komputer
(d)   No.komputer


4.      Apakah internet ?  Berikan DUA contoh penggunaan internet dalam pengajaran dan pembelajaran.

Jawapan:  Topik 7 ms 179

Internet adalah gabungan perkataan inter dan networking , yang bermaksud antara rangkaian.  Internet juga dikenali sebagai Net,  dan merupakan satu rangkaian komputer yang menghubungkan berjuta-juta komputer di merata dunia.

Dua contoh internet dalam pengajaran dan pembelajaran:

·         World Wide Web
·         Telnet
·         E-mel
·         Telesidang


1.      Nyatakan dua tanda komputer dijangkiti virus dan dua cara mengatasi virus tersebut.

Jawapan;

Mengenali tanda-tanda komputer anda diserang virus

Lazimnya virus komputer hanya boleh dikesan oleh anti-virus, namun begitu jika komputer anda mengalami sintom-sintom berikut, adalah besar kemungkinan komputer anda telah diserang virus.

Disket
1. Terdapat bad sector pada disket
2. Fail di dalam disket tiba-tiba sahaja tidak boleh digunakan.
3. Terdapat mesej di dalam directory disket anda.
4. Volume label telah berubah
5. Jumlah saiz fail berubah sedangkan anda tidak menggunakan fail tersebut.

HardDisk
1. Hard disk mengambil masa yang lama untuk boot.
2. Terdapat fail yang tiba-tiba sahaja tidak boleh digunakan
3. Terdapat bad sector
4. Terdapat directory atau fail baru yang dicipta tanpa pengetahuan anda.
5. Jumlah saiz fail berubah.

Komputer
1. Terdapat mesej yang dipaparkan pada skrin
2. Speaker memainkan muzik yang anda tidak tahu puncanya
3. Terdapat perkara pelik seperti fail tidak boleh di save , huruf pada skrin jatuh, terdapat bola pingpong melantun pada skrin, pencetak mencetak mesej yang tidak diketahui dan sebagainya.
4. Pertambahan macro pada fail-fail word, excel dan sebagainya tanpa pengetahuan anda.





BAHAGIAN B

1.      (a)  Komputer memainkan peranan yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Anda sebagai ketua jabatan bahasa sekolah anda ingin membeli sebuah komputer untuk membantu guru-guru jabatan anda dalam penyediaan bahan pengajaran dan pembelajaran. 

Senaraikan dan terangkan komponen perkakasan sistem komputer yang perlu ada untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran bagi jabatan bahasa.  Berikan satu contoh untuk setiap perkakasan yang akan dibeli.

Jawapan:

Komponen

(b)  Huraikan dua jenis pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) yang sesuai untuk pengajaran Bahasa Melayu.

Jawapan:




2.   Cadangkan satu topik pengajaran dan terangkan bagaimana model pengajaran Gagne boleh digunakan dalam pembangunan PPBK bagi topik tersebut.  Penerangan anda perlu berdasarkan setiap tahap pengajaran Gagne seperti berikut:
i.                    Mendapatkan perhatian
ii.                  Memaklumkan objektif kepada pelajar
iii.                Mengingat kembali pengetahuan sedia ada
iv.                Menyampaikan maklumat
v.                  Membantu pembelajaran
vi.                Memberi latihan
vii.              Memberi maklum balas
viii.            Menilai pencapaian
ix.                Mengingat kembali

Jawapan:  Topik 8 ms 212  ( beri contoh satu topik pengajaran )



Tahap Pembelajaran
Keterangan
1.      Mendapat perhatian
Pengajaran mestilah dimulakan dengan sesuatu yang menarik minat dan perhatian pelajar.  Sesetengah perisian kursus menggunakan video atau audio yang digabungkan dengan animasi atau grafik yang menarik.

2.      Memaklumkan objektif kepada pelajar
Tujuan pengajaran mestilah dijelaskan kepada pelajar agar mereka lebih bersedia menerima apa yang diajar.

3.      Mengingat kembali pengetahuan sedia ada

Pelajar hendaklah digalakkan mengingat kembali pengetahuan sedia ada.  Antara cara yang boleh dilakukan ialah dengan meminta pelajar menjawab beberapa soalan ringkas atau dengan menyatakan maklumat penting yang diperlukan.

4.      Menyampaikan maklumat
Maklumat mesti disampaikan dengan tepat dan ringkas.  Ia hendaklah disampaikan dengan menarik dengan menggunakan grafik yang sesuai,  animasi,  audio dan video.  Untuk membantu pelajar memahami pelajaran,  bilangan isi atau fakta di dalam satu skrin yang disampaikan hendaklah dihadkan supaya pelajar dapat memahaminya dengan mudah.
5.      Membantu pembelajaran
Isi dan pelajaran hendaklah disokong dengan contoh-contoh bagi membantu pemahamaan pelajar.  Kaedah EGRUL ( contoh-rumusan) atau RULEG (rumusan-contoh) digunakan.
6.      Memberi latihan
Latihan yang dijalankan hendaklah sesuai dengan kandungan pelajaran yang disampaikan. Latihan sama ada (perisian kursus) atau yang disediakan oleh guru.  Pencapaian atau respons pelajar menentukan tahap pemahaman pelajar.

7.      Memberi maklum balas
Satu kelebihan penggunaan perisian kursus PPBK ialah ia mampu memberi maklum balas serta-merta kepada pelajar.  Bergantung pada pencapaian murid dalam latihan,  mereka diberikan pengukuhan atau pemulihan.  Guru dapat membantu sekiranya perisian ini tidak disediakan.                               
8.      Menilai pencapaian
Di akhir pengajaran,  pelajar biasanya diberikan ujian untuk menilai pemahaman mereka tentang apa yang telah dipelajari
9.      Mengingat kembali
Adalah penting bagi pelajar untuk mengingat kembali apa yang telah dipelajari dan seterusnya menggunakan pengetahuan ini dalam situasi yang berbeza.  Bahan-bahan tambahan perlu disediakan.


3.   Sebagai seorang guru,  anda ingin membangunkan PPBK untuk pengajaran anda.
(a)     Terangkan langkah pembangunan perisian model ADDIE
Jawapan:
Model ADDIE mempunyai 5 langkah utama:
1.      Analisis -  Tentukan dengan jelas :
·         Tujuan perisian kursus dibangunkan
·         Untuk siapa ia dibangunkan
·         Matlamat dan objektif pengajaran
·         Kandungan pelajaran yang diperlukan untuk mencapai objektif tersebut
·         Pengetahuan sedia ada pelajar
·         Strategi pengajaran
2.      Reka bentuk – penghasilan papan cerita ( storyboard):
·         Kandungan skrin
·         Reka bentuk skrin
·         Perkaitan satu skrin dengan skrin yang lain
3.      Pembangunan – penghasilan elemen-elemen dalam reka bentuk:
·         Video
·         Animasi
·         Dokumentasi teknikal dan panduan pengguna
4.      Implementasi – latihan pengguna termasuk guru dan pelajar :
·         Memberi keyakinan kepada guru untuk menggunakannya
·         Memberi penerangan tentang kaedah PPBK dan kelebihannya kepada pelajar
5.      Penilaian – penilaian Formatif dan penilaian Sumatif:
·         Penilaian Formatif :  dilakukan pada setiap langkah ADDIE – memastikan perisian kursus menepati kehendak dan objektif pembangunan
·         Penilaian Sumatif :  memastikan objektif pengajaran dapat dicapai oleh pelajar
·         Kaedah soal selidik boleh juga digunakan.




(b)    Cadangkan satu topik dan jelaskan bagaimana komputer yang digunakan sebagai mod pengajar ( tutor ) , alat (tool) dan pelajar ( tutee ) boleh digunakan untuk mengajar topik tersebut secara berkesan.

Jawapan:  Topik 10 ms 250 



BAHAGIAN C

1.      Perkembangan teknologi Maklumat dan Komunikasi telah membawa perubahan dalam cara pengajaran dan pembelajaran.  Berikan pandangan anda terhadap peranan guru dan pelajar dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi untuk P&P.

Adakah perubahan tersebut akan meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran ?  Berikan hujah anda untuk menyokong jawapan tersebut.

Jawapan:

Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara berfitrah,  terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan P&P.  Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi ini telah membawa perubahan yang besar dan memberi banyak manfaat kepada  guru dan pelajar. 

Penggunaan ICT secara terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran :

·         Berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran.
·         Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan.
·         Menigkatkan motivasi murid.
·         Membolehkan pembelajaran bersendiri ( individualise learning)
·         Membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi
·         Membolehkan murid mengumpul maklumat yang perlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk dikumpul.
·         Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar
·         Membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar,  terlalu mahal,  mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa.
·         Menungkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid
·         Memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.
·         Meningkatkan kemahiran ICT
·          

2.      “ Penggunaan PPBK dalam pengajaran dan pembelajaran akan dapat mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran dalam bilik darjah”  Apakah pendapat anda ?  Bincangkan.


Jawapan:  Topik 8 ms 210

Pada pendapat saya penggunaan PPBK dalam pengajaran dan pembelajaran akan dapat mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran dalam bilik darjah.  Menurut Alessi & Trollip (1991), PPBK yang dilaksanakan dengan betul akan dapat mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran.
Contohnya dalam perisian simulasi atau permainan,  pelajar akan dapat belajar secara aktif dengan berinteraksi dengan perisian.  Pembelajaran aktif meningkatkan tahap pemikiranyang lebih tinggi seperti analisis,  sintesis dan penilaian.

Selain daripada itu,  PPBK membolehkan pelajar :
·         Menggunakan pelbagai media yang dapat merangsang deria-deria mereka;
·         Mengulangi pembelajaran sekerap yang diperlukan
·         Mengawal perjalanan perisian kursus dan memilih bahagian-bahagian yang dikifirkan perlu
·         Memberi maklum balas serta-merta terutama dalam PPBK latih tubi atau penilaian.
                            Jensen (1996) ,  dalam satu kajian,  telah membandingkan pencapaian pelajar yang                             menggunakan perisian kursus dengan pelajar yang menggunakan kaedah konvensional.   
                            Beliau mendapati pencapaian pelajar yang menggunakan perisian  kursus  BBPK lebih   
                            baik daripada pelajar yang tidak menggunakannya.  Perisian kursus yang digunakan 
                            adalah tentang osmosis
             
            Pusat Perkembangan Kurikulum dalam usaha untuk menggalakkan penggunaan   perisian kursus 
            PPBK di sekolah-sekolah telah menyenaraikan beberapa kelebihan,  iaitu ia berupaya:
·         Meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap pelajaran.
·         Meningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran
·         Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar
·         Melaksanakan eksperimen yang sukar,  mahal,  mustahil dan bahaya untuk dibuat, dan
·         Membentuk pembelajaran koperatif serta memberi peluang kepada pelajar belajar secara berlesan dengan bimbingan yang minimum serta masa interaksi dapat dijimatkan.

Salah satu faedah penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas ialah ianya dapat memperkembang dan memperkasakan lagi pemahaman pelajar dalam sesuatu tajuk mata pelajaran yang diajar. Ini diakui oleh Cockroft (1982) bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran boleh memperbaiki kualiti pengajaran dan boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam pengajaran.


Sebagai seorang guru, mengintegrasikan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran sangat penting dalam pencarian maklumat secara global. Ini selaras dengan hasrat kerajaan untuk memastikan anak-anak kita berkemampuan mengejar perkembangan ilmu pengetahuan berkaitan Sains dan Teknologi serta berkebolehan menguasainya dengan pantas sesuai dengan perubahan era globalisasi.

Untuk merealisasikan matlamat ini, terdapat empat mod pengajaran dan pembelajaran di dalam Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang boleh digunakan oleh seseorang pendidik. Mod-mod tersebut ialah mod tutorial, mod penerokaan, mod aplikasi dan mod komunikasi.

Ringkasnya penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi secara terancang dan teratur akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran guru lebih diyakini oleh pelajar. Pelajar – pelajar pasti suka akan pengajaran guru yang mempelbagaikan kaedah, teknik, pendekatan dan bahan bantu mengajar yang terkini.

Ini adalah selaras dengan hasrat kerajaan agar generasi muda hadapan Malaysia yang hendak dilahirkan ini dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia ini serta mampu bersaing di peringkat antarabangsa dengan penuh keyakinan tanpa menghadapi sebarang halangan komunikasi.











No comments:

Post a Comment