BAHAGIAN A
1. Surah Al-‘Alaq
merupakan ayat Al-Quran yang pertama diturunkan dan diwahyukan kepada Nabi
Muhammad SAW.
Nyatakan tempat
diturunkan dan huraikan maksudnya serta kaitannya dengan kejadian manusia.
Jawapan: Topik 6 ms 63
Penerangan
Surah al-‘Alaq
Al-‘Alaq bererti segumpal darah. Ia mengandungi 19 ayat dan merupakan surah Makkiyyah. Tahukah anda bahawa ayat 1 sehingga ayat 5 daripada surah ini merupakan ayat-ayat Al-Quran pertama yang diturunkan dan diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW sewaktu di Gua Hira’. Surah ini dinamakan Al-‘Alaq sempena perkataan “Al-‘Alaq” yang terdapat pada ayat kedua dalam surah ini.
Surah ini menerangkan bahawa Allah SWT menciptakan
insan daripada segumpal darah, lalu memuliakannya dengan mengajarnya membaca
dan menulis serta memberikannya pengetahuan.
2. Salah satu topik
dalam asuhan tilawah al-quran ialah mengenal huruf hijaiyyah. Jelaskan beberapa aktiviti pembelajaran dan
pengajaran mengenai huruf hijaiyyah dan pastikan ia menarik dan berpusatkan
murid.
Jawapan: Topik 2 ms 25
1. Kemahiran
membaca sangat penting dalam pembelajaran al-quran supaya murid memperoleh
kemahiran yang selaras dengan sukatan pelajaran. Senaraikan cara-cara bacaan al-quran dan
maksudnya.
Jawapan: topik 6 ms 63
Penerangan bagi jenis-jenis bacaan Al-Quran seperti
yang ditunjukkan di dalam rajah di atas adalah seperti berikut:
- Tartil
Ayat Al-Quran dibaca secara perlahan-lahan, tenang dan setiap huruf dilafazkan dengan makhraj yang tepat mengikut hukum-hukum tajwid yang betul, di samping memahami makna, hukum dan pengajaran daripada ayat tersebut. - Tahqiq
Bacaannya seperti Tartil, cuma ia lebih lambat dan perlahan seperti memperbetulkan bacaan huruf dari segi makhrajnya, menepati kadar bacaan mad dan dengung. Ia merupakan latihan lidah bagi sebutan huruf dan sifatnya secara betul - Hadar
Bacaan yang cepat serta memelihara hukum-hukum bacaan Tajwid. Tingkatan bacaan ini bagi mereka yang telah menghafal Al-Quran supaya dapat mengulanginya dalam masa yang singkat. - Tadwir
Bacaan yang pertengahan antara tingkatan bacaan Tartil dan Hadar, serta memelihara hukum-hukum bacaan Tajwid.
2. Surah ke 92
dalam tertib mushaf Uthmani ialah surai Al-Lail. Terangkan pengajaran yang terkandung dalam
ayat ini.
Jawapan:Topik 7 ms 82
Antara pengajaran yang boleh diambil daripada surah
ini ialah umat Islam perlu bijak dalam menguruskan harta yang dimiliki
kerana ia tidak akan terlepas daripada perhitungan Allah SWT. Setiap sen
yang dibelanjakan, sama ada ke arah kebajikan atau memperbaiki diri sendiri,
akan menyumbang kepada kebahagiaan yang kekal abadi di hari akhirat;
sebaliknya, kebakhilan dan kesombongan akan membawa kepada kesengsaraan dan
keperitan yang tidak tertanding di hari akhirat kelak. Kemurahan hati
seseorang menjadi petunjuk ketakwaan dan kebahagiaan seseorang di hari akhirat,
manakala kebakhilan pula menjadi simbol kekufuran dan petanda kecelakaan di
hari akhirat.
3. Kaedah hafazan
merupakan kesinambungan daripada kaedah Talqqi Mushafahah untuk menguatkan dan
mengembangkan ingatan dalam Tilawah Al-Quran.
Huraikan 3 peringkat hafazan untuk mencapai objektif yang dinyatakan.
Jawapan: Topik 8 ms 106
Terdapat tiga
peringkat hafazan.
1. Pertama, peringkat semata-mata
hafazan iaitu mempelajari sesuatu tanpa memberi penekanan kepada aspek
kefahaman terhadap ayat-ayat yang dihafaz.
Peringkat ini adalah peringkat yang paling rendah dalam hafazan.
2. Peringkat
kedua adalah
peringkat hafazan dan kefahaman.
Peringkat ini memerlukan kefahaman bahan yang dihafaz. Dalam peringkat ini, biasanya hafazan berlaku dengan cepat dan
dapat dikekalkan dalam ingatan.
3. Peringkat
ketiga adalah
peringkat hafazan dan analisis.
Peringkat ini adalah peringkat tertinggi dalam kaedah hafazan dan
memerlukan fikiran yang matang. Segala
bahan yang dihafaz dalam peringkat ini adalah lebih mantap dan berkekalan. Lazimnya ,
ia berlaku kepada ahli tafsir dan ahli-ahli hadis.
BAHAGIAN B
1. Surah Al-Ikhlas
juga dikenali sebagai Surah Al-Tauhid dan Surah Pelindung.
(a) Terjemahkan
maksud ayat mengikut susunannya.
Jawapan:
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
[1]
|
Katakanlah
(wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
|
[2]
|
“Allah
Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
|
[3]
|
“Dia tiada
beranak, dan Dia pula tidak diperanakkan;
|
[4]
|
“Dan tidak
ada sesiapa pun yang serupa denganNya”.
|
(b) Huraikan
cadangan aktiviti pembelajaran dan pengajaran bagi tajuk hafazan surah ini.
Jawapan: Topik 8 ms 117
Jadual
berikut menunjukkan beberapa cadangan aktiviti yang boleh anda terapkan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Perkara
|
Cadangan
|
Penerangan
dan Huraian
|
Perhatian:
Sila gunakan teknik dan kaedah penerangan yang mudah difahami oleh pelajar dengan memberikan contoh dan gambaran serta carta. |
Bacaan/Tilawah
|
Pelajar
membaca perlahan secara individu dan membacanya beberapa kali secara
berulang-ulang sehingga lancar dan fasih.
|
Mendengar
Bacaan Ayat daripada Pita Rakaman
|
Pelajar
membaca secara individu secara senyap.
|
Melihat
Mashaf Uthmani
|
Aktiviti di
atas hendaklah diulang sekurang-kurangnya tiga kali.
|
Hafazan
|
·
Pelajar mentasmi’kan hafazan di hadapan guru.
|
1. Sebagai seorang
guru pendidikan islam, anda perlu menguasai ilmu-ilmu berkaitan hukum tajwid
dan tahap bacaan al-quran dengan baik supaya dapat melaksanakan pengajaran yang
berkesan.
(a) Huraikan kaedah
mengaplikasi pernyataan di atas.
Jawapan : Topik 6 ms 74
Penerangan bagi jenis kaedah pengajaran dan pembelajaran tilawah Al-Quran
adalah seperti berikut:
- Talaqqi
dan Musyafahah
Dalam kaedah talaqqi dan musyafahah ini, pelajar dikehendaki mendengar pembacaan guru dengan teliti serta melihat pergerakan mulut guru. Kemudian, dia mengulang bacaannya dengan didengari oleh guru sehingga guru berpuas hati. Murid yang berjaya membaca dengan baik, betul dan sebutannya tepat akan beralih ke muka surat yang lain, manakala murid yang kurang mampu akan tetap di muka surat yang sama. - Tadarrus
Murid membaca secara bergilir-gilir dalam kumpulan yang kurang daripada lima orang, manakala yang lain akan memerhati serta mendengar bacaan tersebut. Jika terdapat kesalahan dalam bacaan, maka guru akan menegur agar dimanfaatkan oleh pemerhati (murid-murid) yang lain. - Tasmi’
Guru mendengar dan meneliti bacaan muridnya seorang demi seorang. Sekiranya terdapat kesalahan dalam bacaan, guru dengan serta merta memperbetulkan kesalahan tersebut dan meminta murid membacanya semula dengan betul.
(b) Rancangkan LIMA
aktiviti pembelajaran bacaan al-quran.
Jawapan: Topik 7 ms 97
3. Talaqqi
Mushafahah, Tikrar dan Tasmi’ merupakan
kaedah-kaedah yang sesuai dijalankan untuk mengajar kemahiran al-quran.
(a) Huraikan Tiga
perbezaan antara kaedah Talaqqi Musyafahah dengan kaedah Tasmi’.
Jawapan: Topik 5 ms 56
(a) Beri definisi
kaedah tikrar.
Jawapan: Topik 5 ms 56
·
Kaedah Tikrar (Ulangan):
Kaedah Tikrar atau
ulangan ini boleh kita samakan dengan kaedah latih tubi. Pendekatan kaedah ini adalah melakukan
pembacaan atau mengingat secara berulang kali.
Caranya adalah:
Ø Selepas guru
membaca, murid akan mengikut
bacaan guru.
Ø Kemudian, seorang murid membaca dan diikuti oleh
beberapa murid lain lalu diikuti oleh semua murid di dalam kelas; dan
Ø Seterusnya, murid membaca bermai-ramai mengikut
kumpulan, sementara kumpulan lain
mendengar atau seorang sahaja murid membaca,
sementara yang lain mendengar bacaan murid tersebut.
BAHAGIAN C
1. Anda telah
merancang pengajaran dan pembelajaran kemahiran hafazan surah al-kafirun
dengan kaedah Talaggi dan Musyafahah.
(a) Jelaskan TIGA objektif pengajaran hafazan
surah di atas mengikut aras.
Jawapan: Topik 9 ms 121
Objektif Pengajaran Hafazan Surah
Al-Kafirun:
Hasil daripada aktiviti pengajaran hafazan surah Al-Kafirun murid dapat:
- Aras 1
Menghafaz keratan ayat-ayat surah tersebut dengan hafazan yang betul. - Aras 2
Menghafaz ayat-ayat lengkap daripada surah tersebut dengan makhraj yang betul. - Aras 3
Menghafaz ayat-ayat lengkap daripada surah tersebut dengan tajwid yang betul.
(b) Huraikan
aktiviti pengukuhan yang boleh dijalankan semasa mengajar hafazan ini supaya
murid-murid membaca secara hafazan dengan tersusun.
Jawapan: Topik 9 ms 124
No comments:
Post a Comment