Sunday, 14 December 2014

HBML 1203 MEI 2012



BAHAGIAN A

1.      Jelaskan 2 bidang linguistik deskriptif yang dikaji secara saintifik.
Jawapan :

Bidang fonetik dan fonologi. (Jelaskan dengan lebih terperinci)

2.      Tafsirkan 2 lambang unsur suprasegmental berikut:
i)                     #
ii)                  [:]

Jawapan : Topik 2 ms 45

i)                    #  merupakan lambang bagi jeda.  

Jeda juga disebut sebagai persendian, iaitu unsur hentian yang memisahkan antara unsur-unsur linguistik, sama ada perkataan, ayat atau rangkai kata.  Lambang yang digunakan untuk jeda ialah #. Unsur ini boleh membezakan makna.

                        Contoh:
                        [#saya makan nasi emaɁ#]  adalah berbeza maknanya dengan ayat
                        [#saya makan nasi # emaɁ].

ii)                  [:] merupakan lambang bagi mora.  

Panjang pendek adalah kadar panjang atau pendeknya sesuatu bunyi itu diucapkan.  Lambang bagi fonem ini ialah [:] yang dinamakan mora. Lambang [:] bererti panjang sebutan bunyi itu ialah satu mora. Lambang [: :] menunjukkan dua mora dan lambang [.] adalah setengah mora.  Bagi bahasa Melayu unsur ini tidak membezakan makna.

3.      Banding-bezakan maksud kaedah fonik / bunyi dengan kaedah suku kata dalam pengajaran ejaan berserta contoh setiap satu.

Jawapan:  Topik 5 ms 93.


Mengikut kaedah fonik/bunyi, huruf-huruf diperkenal melalui bunyi huruf, bukannya nama huruf seperti kaedah huruf/abjad. 
            Contohnya:
            huruf /b/ dibunyikan [bәh],
            huruf /c/ dibunyikan [cәh],
            huruf /d/ dibunyikan [dәh]   dan seterusnya.
            Bagi mengeja [batu] ialah
            [bәh] [ah] = [ ba ]
            [tәh] [uh]  = [ tu ]
            kemudian membatangnya (bunyinya perkataan) = “batu”



 Manakala kaedah suku kata menekankan bunyi suku kata. Murid-murid didedahkan dengan beberapa     huruf konsonan dan vokal. Huruf konsonan dan vokal digabungkan untuk menghasilkan bunyi suku kata. Suku kata yang perlu diperkenalkan terlebih dahulu ialah suku kata terbuka dan diikuti dengan suku kata tertutup. Murid-murid bermain dengan suku kata iaitu mencipta seberapa banyak perkataan dengan menggunakan suku kata yang dibentuk. Boleh juga dijalankan aktiviti kuiz mencipta perkataan daripada suku kata awal yang sama.
            Contohnya: suku kata awal [ma]
            [ma]
            -          makan
            -          masak
            -          masam
            -          manis





1.      Terangkan penggunaan kata yang ditebalkan dalam ayat-ayat berikut:
i)                  Corak batik itu bukan cantik.
ii)                  Corak batik itu tidak cantik.

Jawapan:
 
2.      Jelaskan misi utama Majlis Bahasa Brunei Indonesia Malaysia (MBBIM).
J




BAHAGIAN B
           
1.      (a)  Jelaskan bagaimana bunyi vokal hadapan sempit [i] dihasilkan berserta contoh-contoh yang sesuai.

Jawapan:  Topik 2 ms 22

·  Vokal Hadapan
        i.            Vokal Hadapan Sempit [i]
Untuk menghasilkan vokal ini hadapan lidah dinaikkan tinggi tetapi tidak menyentuh lelangit keras, lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dapat menggetarkan selaput suara.


Rajah:  Vokal hadapan sempit [i] 

Contoh:
Awal kata
[ikan]
[ikut]
<Tengah kata
[tipu]
[lihat]
[pahit]
[kira]
Akhir kata
[bali]
[topi]
[pili]
[kuwali]
[famili] 





(b)    Namakan 4 bunyi nasal yang berikut dan jelaskan proses penghasilan setiap bunyi tersebut berserta contoh-contoh yang sesuai.

1.      (a)  Merujuk sistem ejaan pinjaman,  terangkan dengan jelas penggunaan huruf q dan v berserta 2 contoh setiap satu.
Jawapan:  Topik 6 ms 108

(b)  Merujuk sistem ejaan dan sebutan bahasa Melayu,  terangkan perbezaan antara digraf dan diftong berserta contoh-contoh yang sesuai.
Jawapan:


Digraf bermaksud dua huruf berturut-turut yang mewakili satu bunyi,  dwihuruf,  dwilambang.  Contoh ng,  kh,  sy,  ny
Contoh perkataan :  ladang,  pisang,  balang,  tolong,  khabar,  syif,  syabas,  syarikat,  nyonya,  nyanyi.





1.      (a)   Jelaskan fungsi setiap tanda baca dalam ayat-ayat di bawah:
·         Keluar. 
·         Keluar?
·         Keluar!
·         Keluar...





(b)  Terangkan maksud partikel dan cara penggunaan partikel kah, -tah, -lah dan pun dengan menggunakan contoh ayat.
            Jawapan:  Topik 7 ms 140





BAHAGIAN C

1.      Bincangkan 4 fakta mengenai matlamat pembakuan bahasa Melayu dan kaitkan dengan peranan institusi pengajian ,  pusat pentadbiran kerajaan dan bukan kerajaan dalam usaha mengimplimentasikan proses pembakuan bahasa ini bagi mencapai inspirasi negara.




1.      Salah satu tujuan pengujian adalah untuk melihat ketepatan dalam nada yang merangkumi prosodi,  aksen dan intonasi.

Pertahankan hujah di atas dengan menghuraikan 4 fakta bahawa pendekatan situasi amat sesuai dalam melaksanakan tujuan pengujian tersebut.








 

No comments:

Post a Comment