BAHAGIAN A
1.
Jelaskan
2 bidang linguistik deskriptif yang dikaji secara saintifik.
Jawapan :
Bidang fonetik
dan fonologi. (Jelaskan dengan lebih terperinci)
2.
Tafsirkan
2 lambang unsur suprasegmental berikut:
i)
#
ii)
[:]
Jawapan : Topik 2 ms 45
i)
#
merupakan lambang bagi jeda.
Jeda juga disebut sebagai persendian,
iaitu unsur hentian yang memisahkan antara unsur-unsur linguistik, sama ada
perkataan, ayat atau rangkai kata. Lambang yang digunakan untuk jeda
ialah #. Unsur ini boleh membezakan makna.
[#saya makan nasi emaɁ#] adalah berbeza maknanya dengan ayat
[#saya makan nasi # emaɁ].
ii)
[:] merupakan lambang bagi
mora.
Panjang
pendek adalah kadar panjang atau pendeknya sesuatu bunyi itu diucapkan.
Lambang bagi fonem ini ialah [:] yang dinamakan mora. Lambang [:]
bererti panjang sebutan bunyi itu ialah satu mora. Lambang [: :]
menunjukkan dua mora dan lambang [.] adalah setengah
mora. Bagi bahasa Melayu unsur ini tidak membezakan makna.
3.
Banding-bezakan
maksud kaedah fonik / bunyi dengan kaedah suku kata dalam pengajaran ejaan
berserta contoh setiap satu.
Jawapan: Topik 5 ms 93.
Mengikut kaedah fonik/bunyi, huruf-huruf
diperkenal melalui bunyi huruf,
bukannya nama huruf seperti kaedah huruf/abjad.
Contohnya:
huruf /b/ dibunyikan
[bәh],
huruf /c/ dibunyikan [cәh],
huruf /d/ dibunyikan [dәh] dan seterusnya.
huruf /c/ dibunyikan [cәh],
huruf /d/ dibunyikan [dәh] dan seterusnya.
Bagi mengeja [batu] ialah
[bәh] [ah] = [ ba ]
[tәh] [uh] = [ tu ]
kemudian
membatangnya (bunyinya perkataan) = “batu”[tәh] [uh] = [ tu ]
Manakala kaedah suku kata menekankan bunyi suku kata. Murid-murid
didedahkan dengan beberapa huruf
konsonan dan vokal. Huruf konsonan dan vokal digabungkan untuk menghasilkan bunyi suku kata. Suku kata
yang perlu diperkenalkan terlebih dahulu ialah
suku kata terbuka dan diikuti dengan suku kata tertutup. Murid-murid bermain dengan suku kata iaitu mencipta
seberapa banyak perkataan dengan menggunakan suku
kata yang dibentuk. Boleh juga dijalankan aktiviti kuiz mencipta perkataan daripada suku kata awal yang sama.
Contohnya:
suku kata awal [ma]
[ma]
- makan
- masak
- masam
- manis
- makan
- masak
- masam
- manis
1.
Terangkan
penggunaan kata yang ditebalkan dalam ayat-ayat berikut:
i) Corak batik itu bukan cantik.
ii)
Corak
batik itu tidak cantik.
Jawapan:
2.
Jelaskan
misi utama Majlis Bahasa Brunei Indonesia Malaysia (MBBIM).
J
BAHAGIAN B
1.
(a) Jelaskan bagaimana bunyi vokal hadapan sempit
[i] dihasilkan berserta contoh-contoh yang sesuai.
Jawapan: Topik 2 ms 22
· Vokal
Hadapan
i.
Vokal
Hadapan Sempit [i]
Untuk menghasilkan vokal ini hadapan lidah dinaikkan tinggi tetapi tidak menyentuh lelangit keras, lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dapat menggetarkan selaput suara.
Untuk menghasilkan vokal ini hadapan lidah dinaikkan tinggi tetapi tidak menyentuh lelangit keras, lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dapat menggetarkan selaput suara.
Rajah: Vokal hadapan sempit [i]
Contoh:
Awal kata
[ikan] [ikut] |
<Tengah
kata
[tipu] [lihat] [pahit] [kira] |
Akhir kata
[bali] [topi] [pili] [kuwali] [famili] |
(b)
Namakan
4 bunyi nasal yang berikut dan jelaskan proses penghasilan setiap bunyi
tersebut berserta contoh-contoh yang sesuai.
1.
(a) Merujuk sistem ejaan pinjaman, terangkan dengan jelas penggunaan huruf q dan
v berserta 2 contoh setiap satu.
Jawapan: Topik 6 ms 108
(b) Merujuk sistem ejaan dan
sebutan bahasa Melayu, terangkan
perbezaan antara digraf dan diftong berserta contoh-contoh yang sesuai.
Jawapan:
Digraf bermaksud dua
huruf berturut-turut yang mewakili satu bunyi,
dwihuruf, dwilambang. Contoh ng,
kh, sy, ny
Contoh perkataan :
ladang, pisang, balang,
tolong, khabar, syif,
syabas, syarikat, nyonya,
nyanyi.
1.
(a) Jelaskan fungsi setiap tanda baca dalam
ayat-ayat di bawah:
·
Keluar.
·
Keluar?
·
Keluar!
·
Keluar...
(b) Terangkan maksud partikel dan cara penggunaan
partikel kah, -tah, -lah dan pun dengan menggunakan contoh ayat.
Jawapan: Topik 7 ms 140
BAHAGIAN C
1.
Bincangkan
4 fakta mengenai matlamat pembakuan bahasa Melayu dan kaitkan dengan peranan
institusi pengajian , pusat pentadbiran
kerajaan dan bukan kerajaan dalam usaha mengimplimentasikan proses pembakuan
bahasa ini bagi mencapai inspirasi negara.
1.
Salah
satu tujuan pengujian adalah untuk melihat ketepatan dalam nada yang merangkumi
prosodi, aksen dan intonasi.
Pertahankan
hujah di atas dengan menghuraikan 4 fakta bahawa pendekatan situasi amat sesuai
dalam melaksanakan tujuan pengujian tersebut.
No comments:
Post a Comment