Saturday, 13 December 2014

ASUHAN TILAWAH AL-QURAN MEI 2012



BAHAGIAN A
1.      Terangkan teknik pengajaran tilawah al-quran menggunakan kaedah-kaedah yang berikut:
ยท         Kaedah tikrar
ยท         Kaedah tasmiโ€™
Jawapan: Topik 5 ms 56

ยท         Kaedah Tikrar (Ulangan):

Kaedah Tikrar atau ulangan ini boleh kita samakan dengan kaedah latih tubi.  Pendekatan kaedah ini adalah melakukan pembacaan atau mengingat secara berulang kali.  Caranya adalah:
ร˜  Selepas guru membaca,  murid akan mengikut bacaan guru.
ร˜  Kemudian,  seorang murid membaca dan diikuti oleh beberapa murid lain lalu diikuti oleh semua murid di dalam kelas; dan
ร˜  Seterusnya,  murid membaca bermai-ramai mengikut kumpulan,  sementara kumpulan lain mendengar atau seorang sahaja murid membaca,  sementara yang lain mendengar bacaan murid tersebut.

ยท         Kaedah Tasmiโ€™ 
Teknik ini lebih sesuai digunakan untuk mengajar kemahiran menghafaz ayat al-quran.  Cara pelaksanaannya ialah:
ร˜  Guru akan meminta murid memperdengarkan bacaan ayat yang dipelajari,  manakala guru akan mendengar dengan teliti sambil membetulkan kesalahan murid.
ร˜  Jika menggunakan teknik ini,  guru perlu menguasai isi pelajaran dengan baik untuk 
     memudahkan pembetulan kesalahan murid dengan serta-merta.
ร˜  Jangan lupa kawalan kelas semasa membuat tasmiโ€™ bacaan murid.

2.      Lengkapkan surah di atas.
Jawapan:

3.      Asuhan tilawah al-quran mengandungi tiga komponen kemahiran utama iaitu:
(a)   Kemahiran bacaan
(b)   Kemahiran hafazan
(c)    Kemahiran kefahaman

Huraikan 2 daripada komponen-komponen di atas.

Jawapan: Topik 1 ms 3

(a)    Kemahiran bacaan: 
kemahiran bacaan menumpukan kepada kebolehan murid membaca ayat-ayat Al-Quran dengan bertajwid.
(b)   Kemahiran Hafazan:
Kemahiran hafazan pula memberi tumpuan kepada kebolehan murid menghafaz surah-surah tertentu dengan fasih dan lancar.

4.      Huraikan cara-cara bacaan al-quran berikut:
(a)   Tartil
(b)   Tadwir
(c)    Tahqiq
(d)   Hadar

Jawapan:
 Topik 6 ms 63

(a)   Tartil :
Ayat al-quran dibaca secara perlahan-lahan,  tenang dan setiap huruf dilafazkan dengan makhraj yang tepat mengikut hukum-hukum tajwid yang betul,  di samping memahami makna,  hukum dan pengajaran daripada ayat tersebut.  Contohnya bacaan Qari dalam pertandingan Tilawah Al-Quran.
(b)   Tadqiq :
Bacaannya seperti Tartil,  cuma ia lebih lambat dan perlahan seperti memperbetulkan bacaan huruf dari segi makhrajnya,  menepati kadar bacaan mad dan dengung.  Ia merupakan latihan lidah bagi sebutan huruf dan sifatnya secara betul.  Contohnya bacaan kanak-kanak yang belajar al-quran.

(c)    Hadar :
Bacaan yang cepat serta memelihara hukum-hukum bacaan Tajwid.  Tingkat bacaan ini bagi mereka yang telah menghafal al-quran supaya dapat mengulanginya dalam masa yang singkat.

(d)   Tadwir  :
Bacaan yang pertengahan antara tingkatan bacaan Tartil dan Hadar,  serta memelihara hukum-hukum bacaan tajwid.  Contohnya bacaan seseorang imam mengimani solat.


5.      Surah al-Aโ€™la merupakan surah yang ke 87 dalam tertib susunan Mushaf Uthmani dan merupakan surah Makkiyah.  Berikan pengajaran daripada surah al-Aโ€™la.
Jawapan:  Topik 7 ms 94

Antara pengajarannya:
ร˜  Segala kejadian serta sistem yang berjalan dalam setiap kehidupan di maya ini diatur dan disusun oleh Tuhan Yang Maha Pencipta.
ร˜  Kesempurnaa yang dapat dilihat dalam sistem ini menjadi tanda kemuliaan dan ketinggian Allah SWT.
ร˜  Setiap Muslim perlu menyedari bahawa kejayaan di akhirat lebih berharga daripada kenikmatan di dunia yang sementara.





BAHAGIAN B

1.      (a)   Berdasarkan ayat di atas,  huraikan nama surah,  jumlah ayat  dan kategori surah tersebut.
(b)   Huraikan 7 pengajaran yang boleh didapati daripada surah tersebut.

2.      (a)  Tuliskan surah al-Qadr dengan baris yang lengkap.
(b)  Terangkan inti sari surah ini dengan terperinci.
Jawapan:
Topik 11 ms 147





1.      (a)  Dalam pengajaran huruf Hijaiyyah,  terdapat tiga aras utama yang perlu ditekankan bagi mencapai tujuan pembelajaran.  Terangkan tiga aras tersebut.
Jawapan:  Topik 2 ms 21

ยท         Aras 1 :
Aras 1 mengharapkan murid dapat mengecam,  mengenal dan menyebut huruf Hijaiyyah dari Alif hingga Ya.
ยท         Aras 2 :
Manakala aras 2 pula,  mengharapkan murid dapat menyebut huruf Hijaiyyah mengikut susunan yang betul dari Alif hingga Ya, dan juga membunyikan huruf yang hampir sama bentuk dan bunyi.
ยท         Aras 3 :
Aras 3 pula mengharapkan murid dapat menyusun dan menyalin huruf-huruf Hijaiyyah mengikut urutan yang betul.


 (b)  Cadangkan 6 aktiviti yang dapat anda jalankan semasa mengajar huruf hijaiyyah serta cadangan penilaian yang sesuai.
Jawapan: Topik 2 ms 27-28







Rajah di atas adalah ringkasan cadangan beberapa aktiviti yang boleh guru laksanakan dalam pengajaran topik huruf Hijaiyyah. Ketika merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran, pastikan ianya berpusatkan kepada murid. 

  • Murid hendaklah lebih banyak terlibat dalam aktiviti; peranan guru lebih banyak sebagai pemudah cara sahaja.
  • Rancang aktiviti yang menyeronokkan murid supaya kelas anda menjadi ceria dan aktif. 
  • Dalam pengajaran kemahiran bacaan potongan ayat Al-Quran, jangan biarkan murid hanya meniru daripada kaset atau mendengar bacaan rakan sahaja. Perdengarkan kepada murid cara bacaan yang betul.
  • satu lagi aspek penting dalam pengajaran ialah penggunaan bahan bantu mengajar,  sediakan bahan mengikut prinsip yang telah ditetapkan seperti saiz, kuantiti, pemilihan warna dan kreativiti.
  • Seelok-eloknya biarlah bahan bantu mengajar anda terdiri daripada pelbagai jenis seperti gambar, carta, bahan maujud dan bahan audio visual. Tujuannya supaya seluruh deria murid dapat dirangsang.





BAHAGIAN C
1.      Berdasarkan pengalaman anda dalam mengajar hafazan al-quran,  sediakan satu panduan menghafaz al-quran yang lengkap kepada murid sekolah rendah.
Jawapan:  Topik 8 ms 101
Panduan menghafaz al-quran:

(a)   Ikhlas kerana Allah SWT
(b)   Menggunakan satu Mushaf
(c)    Memahami Apa Yang Dihafaz

                        (d)   Ingat Sebelum Berpindah ke Ayat Lain
(e)   Hafaz Secara Berperingkat-Peringkat
(f)     Kerap Mendengar Bacaan Al-Quran
(g)   Kerap Tasmiโ€™ Bacaan Al-Quran
(h)   Kerap Tasmiโ€™ Hafazan Al-Quran
(i)     Memilih Waktu dan Tempat yang Sesuai.


2.      Terdapat 5 orang pelajar tahun 2 di dalam kelas anda yang tidak dapat menghafaz surah al-kafirun ketika anda mengajar asuhan tilawah al-quran.  Cadangkan langkah-langkah yang akan anda ambil dalam mengatasi masalah lima orang pelajar ini.
Jawapan: topik 9 ms 129

Cadangan langkah-langkah pengajaran bagi murid pemulihan:
Aktiviti 1
1.      Guru memperdengarkan bacaan surah al-Kafirun melalui kaset berulang kali.
2.      Guru mengulangkan bacaan surah tersebut sambil memantau perhatian murid terhadap bacaan tersebut.
3.      Guru membaca surah tersebut dan meminta murid mengikutinya secara kelas.
4.      Guru meminta murid terbaik dalam kumpulan itu membaca surah tersebut dengan suara yang lantang dan rakan-rakan yang lain mengikutinya di samping guru membetulkan jika berlaku kesalahan.

Aktiviti 2
1.      Guru mempamerkan tujuh keratan ayat surah Al-Kafirun dalam kad-kad ayat untuk aktiviti hafazan.
2.      Guru menyebut setiap kalimah yang dipamerkan dengan makhraj dan tajwid yang betul.
3.      Guru menyebut berulang kali kalimah yang dipamerkan dan meminta murid mengikut sebutan guru.
4.      Guru menutup kalimah pertama yang dipamerkan dan meminta murid menyebutnya berulang kali secara hafazan.
5.      Guru meneruskan aktiviti sehingga semua kalimah yang dipamerkan dihafaz oleh murid secara individu, dan kumpulan.
6.      Guru menutup semua kalimah dan meminta murid membacanya secara hafazan dengan tersusun.

Aktiviti pengukuhan:
1.      Guru memulakan aktiviti dengan teknik hafazan berpasangan,  setiap murid diminta berpasangan.  Murid yang tiada pasangan akan berpasangan dengan guru.
2.      Guru memastikan pasangan yang seimbang dari segi kebolehan dan kecerdasan.
3.      Guru mengarahkan setiap pasangan menghafaz surah Al-Kafirun daripada ayat 1hingga ayat 3 dengan didengari oleh pasangan masing-masing.
4.      Aktivit ini diteruskan dalam jangka waktu yang telah ditetapkan di mana setiap pasangan menghafaz silih berganti sehingga hafazan mereka berjaya.
5.      Guru perlu menyediakan hadiah kepada semua murid sebagai peneguhan dan motivasi kepada mereka.



No comments:

Post a Comment