Wednesday, 10 December 2014

HBAE1203 PERKEMBANGAN SENI KANAK-KANAK JANUARI 2008



BAHAGIAN A

1.                 Nyatakan EMPAT peringkat teori perkembangan artistik kanak-kanak yang diperkenalkan oleh Georges-Henri Luquet (1926).
Jawapan: Topik 1 ms 15

a.       Peringkat Fortuitous Realism:
Merupakan peringkat awal lukisan kanak-kanak di mana imejan yang cuba dihasilkan pada peringkat contengan telah membentuk imej dan objek yang hampir sama dengan objek sebenar secara tidak sengaja.

b.      Peringkat Failed Realism:
 Imej yang diperolehi secara tidak sengaja diperbaiki dan diperhalusi bagi mendapatkan imej sebenar. Lukisan yang hampir sama dihasilkan berulang kali tetapi tidak dapat diteruskan kerana imej objek tersebut kerap berubah daripada imej asal yang diperolehi secara tidak sengaja tadi.

c.       Peringkat Intelectual Realism:
 Kanak-kanak mula melukis mengikut apa yang mereka tahu dan apa yang mereka lihat. Penghasilan karya dalam bentuk ringkas namun dilukis dengan agak baik.

d.      Peringkat Visual Realism:
Keupayaan kanak-kanak melukis imej yang mempunyai perspektif dan kadar banding. Percubaan melukis imej 3 dimensi di atas kertas lukisan adalah satu penghasilan yang baik.

2. Di dalam teori Sosial-Interaksi yang diperkenalkan oleh Piaget, terdapat DUA proses yang digunakan oleh individu sepanjang hayat dalam menyesuaikan diri mereka dengan persekitaran. Nyatakan proses-proses tersebut.
Jawapan: Topik 2 ms 28
a.       Penyerapan (Assimilation):
Proses penerimaan rangsangan dari luar dan individu mentafsir serta memproses rangsangan mengikut pengalaman sedia ada. Individu tidak perlu membuat modifikasi diri kerana pengalaman sedia ada mampu membantu menghadapi rangsangan.

b.      Ubahsuai (Accomodation):
 Penglibatan aktif individu dalam membuat modifikasi tertentu pada diri dan perlakuan agar dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran. Modifikasi terpaksa dibuat kerana individu berhadapan dengan sesuatu yang baru dan belum pernah dialaminya sebelum ini.

3. Unsur-unsur seni reka terdiri daripada enam elemen asas yang penting dalam penggubahan sesuatu karya seni visual. Nyatakan EMPAT daripada enam unsur seni tersebut.
Jawapan: Topik 3 ms 39
a.      Garisan:
 Cantuman dari satu titik ke titik yang lain dengan jarak-jarak tertentu. Aplikasi berbagai jenis garisan dapat mencipta rupa, jalinan, ton dan corak serta menimbulkan gambaran bentuk, ruang dan gerakan dalam seni visual.

b.      Rupa:
 Rupa 2 dimensi (tidak berjisim) yang mempunyai outline dan sempadan yang mengelilinginya. Rupa geometri : mempunyai sudut dan penjuru. Rupa organik : bebas dan tidak terikat pada bentuk yang khusus.

c.       Bentuk:
 Mempunyai sktruktur jisim dan isipadu serta lebih dari satu permukaan datar. Pelbagai sudut pandangan : karya 3 dimensi, juga disebut bentuk konkrit. Satu sudut pandangan : karya 2 dimensi, juga disebut bentuk ilusi.

d.      Jalinan:
 Kesan rasa dan ekspresi yang terdapat pada permukaan sesuatu objek.
Jalinan sentuh :  boleh dirasai melalui sentuhan, contohnya kulit buah durian.
Jalinan tampak:  boleh dilihat tetapi tidak boleh dirasa, contohnya kulit timun.

4. Pelajar visual secara amnya dapatlah diklasifikasikan sebagai pelajar yang gemar menggunakan deria penglihatan lebih daripada deria yang lain untuk mendapatkan maklumat semasa proses pembelajaran berlaku. Jelaskan DUA peranan yang boleh dimainkan oleh guru di dalam meransang pelajar mempelajari secara visual.

Jawapan: Topik 4 ms 59

Bagi memastikan pelajar dapat memahami maklumat yang disampaikan serta berlakunya penyerapan maklumat, guru perlu:

a. Memperbanyakkan paparan visual di dalam pengajaran. Diagram, video atau carta mempunyai ilustrasi yang menarik untuk menimbulkan rangsangan.

b. Memberi masa yang secukupnya kepada pelajar untuk menyalin informasi pengajaran dengan cara yang terperinci. Pelajar dapat belajar secara efektif sekiranya dapt melihat maklumat di dalam format bertulis yang lengkap.

5. Jelaskan DUA tahap pemikiran kreatif seperti yang diterangkan oleh Fisher (1943).
Jawapan: Topik 5 ms 70

a.      Peringkat Rangsangan:
 Pemikiran kreatif dirangsang dengan mengemukakan pelbagai soalan seperti apa, mengapa, siapa dan bagaimana. Guru perlu merangsang minda murid dengan pelbagai soalan kritikal.Guru juga perlu membantu murid untuk berinteraksi secara aktif dan menjelaskan perasaan ingin tahu murid terhadap sesuatu isu.

b.      Peringkat Penerokaan:
 Memerlukan pemikiran ke hadapan. Eksperimentasi dan kajian dapat membantu kanak-kanak kreatif mencari jawapan dan jalan penyelesaian.

6. Gazalba (1978) mentakrifkan estetik itu sebagai satu cabang ilmu normatif yang membawa nilai-nilai kecantikan dan kebaikan. Senaraikan DUA kepentingan mempelajari estetik.
Jawapan: Topik 6 ms 90

a.       Menghidupkan Suasana Aktif Pembelajaran:
 Pengalaman estetik yang diterapkan di dalam aktiviti penghasilan karya menjadikan pembelajaran pendidikan seni visual lebih aktif. Proses pembelajaran estetik yang menggalakkan interaksi di antara murid dan guru menjadikan proses pembelajaran lebih menyeronokkan.

b.      Meningkatkan Kefahaman terhadap Imej dan Bahasa Visual:
 Mempelajari estetik akan membantu murid mempelajari gaya bahasa tampak dan memperkayakan mereka dengan istilah-istilah baru.

7. Nyatakan DUA matlamat utama apresiasi seni.
Jawapan: Topik 7 ms 93

a. Membina keyakinan seseorang untuk berbincang dan menghuraikan hasil karya. Memahami karya melalui apa yang dilihat secara langsung sama ada melalui perbincangan (lisan), cerita, lakonan, nyanyian, karangan atau puisi.

b. Membina tatabahasa visual dan mempertingkatkan daya estetik seseorang. Dapat mendedahkan seseorang kepada bahasa tampak, contohnya unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip rekaan dalam penghasilan sesebuah karya.

8. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran boleh dibahagikan kepada empat kategori. Senaraikan EMPAT kategori tersebut.
Jawapan: Topik 8 ms 101
a. Tutorial Berbentuk penerangan dan menggunakan perisian. Contohnya proses membuat montaj.

b. Penerokaan: Pelajar dibimbing mencari maklumat mengenai sesuatu isi pelajaran. Contohnya, melayari internet untuk mencari maklumat berkaitan montaj atau contoh-contoh montaj.

c.       Aplikasi :Maklumat atau bahan yang diperolehi digunakan untuk aktiviti pembelajaran contohnya menghasilkan montaj.

d. Komunikasi: Pelajar bertukar maklumat dengan pelajar lain di lokasi yang berbeza, contohnya bagi mendapatkan hasil yang lebih baik.

9. Kebanyakan sekolah telah menyediakan bilik khas yang diperuntukkan sebagai bilik seni atau studio seni. Berikan EMPAT keperluan asas bilik seni tersebut.
Jawapan: Topik 9 ms 125
 a. Warna Dinding:  Penggunaan warna dinding yang sesuai untuk dijadikan latar kepada buletin dan papan notis.
b. Papan Buletin: Digunakan untuk mempamerkan hasil karya pelajar dan tempat menyampaikan maklumat.
c. Pencahayaan: Cahaya lampu dan cahaya semulajadi (dari luar) dapat mempengaruhi sesuatu hasil karya.
d. Bahan Pameran Khas: Ruang pameran khas yang mempamerkan objek semulajadi untuk membangkitkan rasa ingin tahu pelajar.

10. Senaraikan DUA bentuk penilaian alternatif yang disarankan oleh Hurwitz dan Day (2001).
Jawapan: Topik 10 ms 145
a.      Temuramah:
 Boleh dilaksanakan secara formal dan tidak formal. Membantu guru memahami dan menyelesaikan masalah pelajar.
b.      Perbincangan:
 Boleh melibatkan sekumpulan murid bagi mendapatkan pandangan mengenai sesuatu perkara. Pelaksanaan dalam bentuk santai menghasilkan maklum balas yang lebih menarik


 BAHAGIAN B

1. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran membawa pengertian menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

(a) Nyatakan LIMA peranan ICT di dalam konteks pembelajaran.
i.1 Berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap pengajaran,
ii. Memberi peluang pembelajaran yang sekata kepada semua pelajar yang mempunyai pelbagai keupayaan,
iii. Meningkatkan motivasi pelajar,
iv. Membolehkan pembelajaran bersendiri (individual learning),
v. Membolehkan pelajar mengakses maklumat yang sukar diperolehi.

(b) Terdapat pelbagai definisi yang telah dikemukakan oleh tokoh-tokoh mengenai pengertian multimedia. Huraikan secara ringkas mengenai pengertian multimedia menurut pemahaman anda.

Multimedia merupakan kombinasi data, video, audio, animasi, grafik dan teks yang direkabentuk menjadi suatu perisian dengan penggunaan komputer sebagai media untuk menyampaikan persembahan. Interaksi di antara pengguna dan komputer dapat meningkatkan keberkesanan sesuatu proses pembelajaran.

 (c) Huraikan dengan jelas LIMA elemen multimedia.

1)     Teks
Semasa membangunkan aplikasi multimedia, antara perkara perlu diberikan perhatian dalam penyediaan teks ialah ;
            i. ringkas tetapi padat dan boleh dibaca,
            ii. penggunaan typeface dan fon yang bersesuaian dan sedia ada pada sistem      komputer lain,
            iii. pemilihan stail tulisan dan warna teks yang bersesuaian.

2) Grafik
            Perkara yang perlu diberikan perhatian dalam pemilihan grafik ialah;
            i. bersesuaian dengan kumpulan sasaran dan keperluan tugas,
            ii. tidak menyentuh sensitiviti kaum atau agama,
            iii. warna grafik yang bersesuaian serta spesifikasi penggunaan grafik tanpa        masalah pada sistem berkeupayaan rendah.

3) Audio
            Antara perkara perlu diberikan perhatian dalam penggunaan audio dalam aplikasi         multimedia ialah ;
             i. hanya digunakan jika perlu dan didapati bersesuaian dengan isikandungan atau        program,
            ii. pastikan audio yang digunakan boleh dikawal contohnya kawalan suara dan memberhentikan audio,
            iii. elakkan menggunakan terlalu banyak audio yang sama dalam aplikasi bagi    mengelakkan kebosanan.

4) Video
            Antara perkara perlu diberikan perhatian dalam penggunaan video dalam aplikasi         multimedia ialah ;
            i. video analog sering mengalami masalah seperti kecairan warna, gambar yang kurang jelas dan kejatuhan kualiti akibat kerap digunakan atau disimpan dalam tempoh yang lama.
            ii. video digital menyediakan kemudahan secara rawak dengan membenarkan    arahan copy, cut dan paste disamping kualitinya yang kekal sepanjang masa,
            iii. perisian yang kurang arahan atau terlalu canggih boleh membebankan pengguna.

5) Animasi
            Penggunaan animasi dalam aplikasi multimedia berkesan kerana ;
             i. animasi digital mampu menyampaikan sesuatu mesej dengan lebih pantas,
            ii. animasi yang berkesan mampu menarik perhatian, meningkatkan motivasi serta        merangsang pemiliran pelajar,
            iii. teknologi animasi mampu memudahkan proses penerangan konsep dan          demonstrasi sesuatu kemahiran.


            2. Matlamat Wawasan 2020 menekankan kepentingan melahirkan warga Malaysia        yang kreatif dan inovatif. Begitu juga dengan Falsafah Pendidikan Negara yang            memberikan penekanan kepada usaha melahirkan lebih ramai lagi individu yang kreatif dan inovatif bagi membangunkan negara.

            (a) Apakah yang dimaksudkan dengan kreativiti ?
 Jawapan:
            Kreativiti bermaksud kebolehan dan kemampuan seseorang menghasilkan sesuatu        yang kreatif, baru dan asli.

(b) Menurut Victor Lowenfeld (1975) pengembangan galakan pemikiran kreatif di kalangan kanak-kanak perlu dilakukan secara berterusan. Beliau juga turut menegaskan bahawa sekatan dan halangan terhadap pengembangan kreativiti adalah disebabkan oleh dua faktor utama.
Jelaskan DUA (2) faktor tersebut. 

Jawapan: 
Dua faktor yang menghalang pengembangan kreativiti menurut Victor Lowenfeld;

i) Halangan psikologi Sikap kanak-kanak yang suka menyoal mendatangkan kebosanan kepada ibubapa. Respon negatif ibubapa tidak dapat merungkai kemusykilan atau persoalan yang bermain di fikiran kanak-kanak. Ini menyebabkan kanak-kanak serik untuk bertanya dan ia mengakibatkan pembinaan daya kreativiti kanak-kanak terhalang.

ii) Halangan persekitaran Lukisan merupakan salah satu media untuk kanak-kanak meluahkan pengalaman yang dilalui mereka. Kanak-kanak yang kreatif dapat menghasilkan karya-karya yang baik jika mendapat bimbingan dan sokongan daripada orang-orang di sekeliling mereka. Namun amalan tidak mengambil berat tentang pembelajaran Seni Visual oleh pihak sekolah menjadi penghalang kepada pembinaan daya kreativiti pada diri kanak-kanak.

3. Mengajar merupakan satu tugas yang kompleks. Semasa mengajar guru perlu melakukan pelbagai bentuk penilaian dan pengujian untuk memastikan
keberkesanan pengajaran.

(a) Jelaskan konsep pengujian berikut:

i) Konsep Pengujian Tidak Formal
            Boleh dilakukan oleh guru dari semasa ke semasa. Contohnya, guru membuat     pemerhatian bagi mengenalpasti sama ada murid memahami apa yang diajar. Murid tidak diberi markah dan dilakukan semasa guru menjalankan tugas   mengajar.
            ii) Konsep Pengujian Formal.
             Melibatkan pengujian rasmi oleh guru atau pihak jawatankuasa pengujian di sekolah. Contohnya, ujian bulanan yang diperuntukkan sejumlah masa yang khusus dengan mengikut prosedur tertentu, mempunyai matlamat dan objektif,  pemberian markah dan keputusan yang dilaporkan.

            (b) Pengujian formatif
             merujuk kepada sebarang bentuk pengujian yang dijalankan pada bila-bila masa semasa tahun pembelajaran.

            Nyatakan TIGA kelebihan menggunakan kaedah pengujian ini.

             i) Menyediakan maklumat yang menguntungkan kedua-dua pihak, iaitu pelajar dan guru. Keputusan yang diperolehi menjadi indikator pada guru akan tahap pemahaman pelajar. Jika keputusan menggambarkan pelajar masih kabur mengenai sesuatu topik, guru perlu memperjelaskan semula topik itu. Melaluinya pelajar dapat meneliti dengan lebih jelas apa yang tidak difahami sebelum ini.

            ii) Menyediakan maklumat bagi tujuan laporan perkembangan prestasi pelajar. Keputusan yang diperolehi boleh digunakan guru untuk melaporkan prestas pelajaran kepada ibu bapa pelajar. Jika pelajar didapati masih lemah, guru dan ibu  bapa pelajar boleh berbincang bagi mengenalpasti punca dan mengatasi kelemahan pelajar. 

            iii) Menyediakan informasi berkaitan topik yang telah dapat dikuasai dengan baik  atau yang perlu diperbaiki. Ianya member ruang kepada guru untuk menghuraikan   konsep yang tidak jelas atau membuat modifikasi dalam cara pengajaran sebelum peperiksaan akhir.

(c) Huraikan panduan kaedah pengujian hasil kreativiti kanak-kanak seperti yang disarankan oleh Hurwitz dan Day (2001).

i) Melengkapkan pengajaran Soalan yang disediakan mestilah merangkumi semua isipelajaran yang telah diajar sebelum pengujian dijalankan bagi menepati konsep validiti pengujian. 

ii) Mengukur kreativiti Luahan kreativiti adalah sama penting dengan kemajuan pelajar. Luahan kreatif perlu dinilai dan mestilah sentiasa digalakkan. 

iii) Memberi ruang kepada pelajar untuk berkarya Guru perlu menetapkan standard yang bersesuaian kerana setiap pelajar memiliki kemampuan kreativiti yang berbeza. Pelajar yang menunjukkan kemampuan kreativiti yang tinggi perlu diberi ganjaran di atas usaha mereka tetapi perlu memperlihatkan kemajuan dalam bidang pembelajaran seni yang lain.

 iv) Menguji kemahiran pelajar Pelajar perlu ditunjukcara mengaplikasikan kemahiran teknikal dan prinsip-prinsip seni. Kemahiran yang dimiliki mempengaruhi kemampuan pelajar dalam menghasilkan sesebuah karya.

4. Suasana pembelajaran akan menjadi lebih menarik sekiranya guru mampu menyediakan alatan tertentu yang sesuai dengan objektif pembelajaran dan sukatan matapelajaran yang ditetapkan. Oleh itu, pelbagai jenis alatan dan media wajar diketengahkan dalam proses pembelajaran untuk meransang minda kanak-kanak.
(a) Senaraikan EMPAT alatan asas yang boleh disediakan oleh guru pendidikan seni visual bagi meransang minat kanak-kanak untuk melukis dan mencipta. 
Jawapan:
i) Kertas Lukisan
ii) Berus
iii) Warna
iv) Krayon

(b) Penggunaan rakaman video dan teknologi maklumat memberikan nafas baru di dalam pembelajaran seni visual di sekolah.
            Jelaskan TIGA perkara utama yang perlu diambil kira sebelum rakaman video    digunakan di sekolah.
Jawapan:
 
                     Kesesuaian kandungan video berdasarkan sukatan mata pelajaran pendidikan seni visual Contohnya, guru menayangkan video untuk mengajar proses pembuatan batik. Semasa tayangan, guru memberi penerangan dan bersoal-jawab dengan murid mengenai setiap satu proses dalam pembuatan batik.
                     Kemampuan video menjadi alternatif terbaik dalam menyampaikan ilmu pengetahuan Contohnya, seseorang guru menghadapi kesukaran untuk mendemonstrasikan sesuatu proses pembuatan sesuatu bahan kerana kos yang mahal dan ketiadaan bahan. Murid akan mendapat pendedahan mengenai sesuatu proses pembuatan bahan melalui tayangan video.
                     iii) Kemampuan video sebagai alternatif kepada pembelajaran yang lebih kreatif dan menyeronokkan Penggunaan video sebagai salah satu medium ITdapat memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meneroka sesuatu benda.

            5. Apresiasi seni merupakan aspek penting di dalam pengajaran pendidikan seni visual. Apresiasi seni ini merupakan proses penghayatan seni yang merangkumi aspek-aspek pengetahuan, membuat pertimbangan, penyataan diskriminasi dan penghargaan terhadap karya seni.

(a) Jelaskan pengertian apresiasi seni seperti yang dijelaskan oleh Hurwitz dan Day (2001). 

Jawapan:
 
Menurut Hurwitz dan Day, apresiasi bermaksud menghargai. Bagi memahami konsep apresiasi seni, seseorang penilai perlu mencari maklumat mengenai pengkarya, bahan yang digunakan, gaya, aliran seni dan aspek sejarah dalam karya tersebut.

(b) Huraikan pandangan tokoh seperti Dewey & Otto Krash dan Walter & Clive Bell mengenai apresiasi seni. 
Jawapan:
 
John Dewey dan Otto Krash bersetuju bahawa apa sahaja maklumat berkaitan seni termasuk pengetahuan asas mewujudkan kefahaman terhadap sesuatu karya serta memudahkan proses membuat sesuatu apresiasi seni. Manakala Walter dan Clive Bell pula berpendapat penghayatan dan apresiasi seni tidak memerlukan pengetahuan mengenai idea kerana kehidupan normal seseorang adalah berbeza. Malah membuat apresiasi adalah sesuatu yang berbeza daripada pengalaman biasa.

(c) Ecker (1966) mengkategorikan apresiasi seni di dalam bercorak analitikal. Apresiasi analitikal adalah satu kaedah bagi melihat aspek penghasilan karya seni visual dan disusun dari konsep mudah kepada yang lebih kompleks. Huraikan. 

Jawapan:
Menurut Ecker terdapat peringkat dalam apresiasi bercorak analitikal;

1) Analitikal
Proses kenalpasti merangkumi tajuk, jenis, pereka, tarikh dihasilkan, asal-usul, gaya, medium dan teknik yang digunakan serta fungsi sesuatu karya. 

2) Penerangan
 Terbahagi kepada 3 peringkat iaitu penerangan literari, teknikal dan formal;
                     Literari Penerangan berupa gambaran tentang sesuatu karya. Contohnya, karya Potret Monalisa, menggambarkan seorang wanita yang sedang mengukir senyuman.
                     Teknikal Penerangan yang merujuk kepada teknik dan bahan yang digunakan dalam menghasilkan karya seni.
                     Formal Penerangan yang merujuk kepada struktur fizikal karya iaitu unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip rekaan yang terdapat dalam sesuatu hasil karya.

3) Konteks dan Skop Perkaitan sesuatu karya dengan masyarakat. Contohnya berkaitan budaya, sumbangan dan peranan pengkarya.

 4) Aspek Assosiasi:  Perkaitan sesuatu karya dengan pemerhati atau penilai bergantung kepada bagaimana seseorang menikmati karya itu. Contohnya, Potret Monalisa mengingatkan seseorang kepada kekasihnya.

5) Aspek Kritikal:  Merupakan penilaian peribadi terhadap sesuatu karya. Contohnya, penilaian berupa kritikan yang membolehkan seseorang membuat apresiasi kepada karya itu dengan lebih menyeronokkan.

6) Aspek Hubungan Baik:  Boleh diaplikasikan kepada semua jenis seni visual tetapi lebih menonjol dalam membuat apresiasi kepada seni bina. Aspek kemanusiaan diutamakan berbanding aspek fizikal dan spiritual.





No comments:

Post a Comment