Tuesday, 9 December 2014

HBML 1203 JANUARI 2013



BAHAGIAN A

1.      Jelaskan definisi fonologi yang diberikan oleh Abdullah Hassan (1993) dan Harimurthi Kridalaksanan (1984)
Jawapan: Topik 1 ms 2

Definisi fonologi:

Abdullah Hassan (1993:40) menerangkan fonologi ialah ilmu mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu.

Kamus Linguistik (Harimurthi Kridalaksanan 1984:61) menjelaskan ilmu fonologi merupakan bidang linguistik yang mengkaji bunyi-bunyi bahasa mengikut fungsinya.


2.      Berikan 4 bidang kebahasaan yang boleh dilaksanakan oleh ahli fonetik dan fonologi.
Jawapan :

 -Bidang Pendidikan
- Bidang Perubatan
- Bidang Komputer
- Bidang Perkamusan


  
3.  Apakah yang dimaksudkan dengan vokal yang dinasalkan?  Berikan justifikasi berlakunya perkara tersebut.

Jawapan: Topik 2 ms 21
            
 Vokal Dinasalkan:

Vokal yang dinasalkan, iaitu vokal yang dikeluarkan melalui rongga oral dan nasal.  Pada masa ini lelangit lembut diturunkan. Vokal ini dikenali sebagai vokal yang dinasalkan (yang telah melalui proses nasalisasi) yang ditandakan dengan [~] atas lambang vokal. Contohnya nyanyi semasa kata ini dituturkan, udara tidak    seratus peratus keluar melalui rongga mulut tetapi apabila disebutkan ada aliran udara yang melalui rongga hidung lalu terjadilah sengauan.


4.     Jelaskan ciri-ciri sebutan baku dari segi intonasinya.
Jawapan:  Topik 3 ms 54


5.   Senaraikan 4 kategori kesilapan sebutan.

Jawapan: Topik 4 ms 74


Kesilapan sebutan dapat digolongkan dalam kesilapan:
  1. Penyebutan fonem;   
  2. Suku kata;
  3. Kata;
  4. Frasa;



BAHAGIAN B

1.      (a)  Jelaskan maksud konsonan bahasa Melayu.

Jawapan: Topik 2 ms 32

Konsonan ialah bunyi-bunyi bahasa yang apabila dikeluarkan bunyi-bunyi ini menerima sekatan, sempitan, dan geseran sama ada di bahagian rongga mulut, tekak atau hidung. Bunyi-bunyi konsonan ada yang bersuara dan ada yang tidak bersuara

(b)Dengan bantuan gambar rajah tunjukkan bagaimana konsonan [p] dan konsonan [b] boleh terhasil.

Jawapan:  Topik 2 ms 31

 Konsonan [p] dan [b]: Jika lelangit lembut dinaikkan dan bibir dirapatkan, kemudian udara tersekat pada dua bibir dan udara dipaksa keluar. Jika dengan cepat dibuka mulut, keluarlah bunyi [p].  Penghasilan konsonan ini dinamakan letupan dua bibir tak bersuara kerana pita suara tidak bergetar. Jika pita suara bergetar, bunyi itu ialah letupan dua bibir bersuara [b]. 

Rajah: menunjukkan bunyi letupan dua bibir.
 

 Konsonan letupan [p] dan [b]


(a)    Jelaskan manksud fonem dalam bahasa Melayu.

Jawapan: Topik 2 ms 42

            Fonem ialah bunyi bahasa yang menunjukkan perbezaan erti.  Misalnya kata   bayang dan  
            layang.  Bunyinya hampir sama. Yang membezakan antara dua kata itu    ialah fonem [b] dan [l]
           Tentulah bunyi-bunyi fonem [b] dan [l]  yang menyebabkan perbezaan erti itu. Oleh itu /b/ dan /l/  
            ialah  fonem.  Fonem dan transkripsi fonem diletakkan dalam kurungan /  /.





2.   (a)  Huraikan ciri-ciri suprasegmental bahasa Melayu yang berikut:
i.                    Tekanan
ii.                  Nada
iii.                Jeda
iv.                Panjang pendek

Jawapan:  Topik 2 ms 45

i)                    Tekanan menunjukkan kelantangan sesuatu suku kata yang menandakan keras atau lembutnya penyebutan sesuatu suku kata tersebut. Lambang yang digunakan untuk tekanan ialah /’/.  Lambang ini diletakkan di atas suku kata yang menerima tekanan itu misalnya /budaɁ/. Dalam bahasa Melayu, tekanan tidak membezakan makna.
ii)                   Nada adalah  kadar meninggi atau menurun pengucapan sesuatu suku kata atau perkataan.  Nada ditandai oleh  nombor-nombor 1 (rendah), 2 (biasa), 3 (tinggi), 4 (tinggi sekali).  Ayat penyata biasanya dimulakan dengan nada 2; kemudian nada itu menaik bila ada tekanan dan turun hingga 1. 
           
Contoh: 2    saya  hendak 3  balik. 
Dalam bahasa Melayu juga dinyatakan nada tidak fonemik. Hal ini bermaksud bahawa nada tidak mempunyai sifat-sifat bunyi seperti penghasilan sesuatu fonem.
iii)                 Jeda juga disebut sebagai persendian, iaitu unsur hentian yang memisahkan antara unsur-unsur linguistik, sama ada perkataan, ayat atau rangkai kata.  Lambang yang digunakan untuk jeda ialah #. Unsur ini boleh membezakan makna.
Contoh:
[#saya makan nasi emaɁ#]  adalah berbeza maknanya dengan ayat [#saya makan nasi # emaɁ].
iv)                 Panjang pendek adalah kadar panjang atau pendeknya sesuatu bunyi itu diucapkan.  Lambang bagi fonem ini ialah [:] yang dinamakan mora. Lambang [:] bererti panjang sebutan bunyi itu ialah satu mora. Lambang [: :] menunjukkan dua mora dan lambang [.] adalah setengah mora.  Bagi bahasa Melayu unsur ini tidak membezakan makna.

(b )     Bezakan antara transkripsi fonetik dan transkripsi fonemik.
Jawapan:  Topik 2 ms 46

Transkripsi fonetik merupakan satu cara merakamkan bunyi-bunyi bahasa dengan     
menggunakan lambang-lambang fonetik yang telah diiktiraf di peringkat antarabangsa. Transkripsi fonetik juga sering digunakan oleh pengkaji dialek, pengkaji bahasa secara komparatif dan historis khususnya sewaktu mereka meneliti perkembangan, perubahan   dan perbezaan antara bunyi-bunyi bahasa.    Lambang fonetik ditulis  dalam kurungan [ ].
            Transkripsi fonemik merupakan satu cara transkripsi lebih menumpukan transkripsi      dalam bentuk tulisan.  Lambang fonetik ditulis dalam kurungan /  / atau [  ]. Matlamat   akhir fonemik ialah untuk membentuk sistem ejaan berdasarkan fonem-fonem yang ada dalam sesuatu bahasa itu misalnya, dalam bahasa Melayu;
Fonem ŋ
Fonem  x
Fonem 
dieja sebagai “ng”
dieja sebagai “kh”
dieja sebagai “ny”




3.  Huraikan 4 fungsi tanda titik bertindih dalam sistem tulisan bahasa Melayu.
Jawapan :  Topik 7 ms 130

·  Tanda Titik Bertindih (:)
  1. Tanda titik bertindih digunakan pada akhir suatu pernyataan apabila diikuti suatu (a) rangkaian atau pemerian, [a] atau (b) penjelasan.
    Misalnya:
    • Yang kita perlukan sekarang ialah barang-barang yang berikut:
      kertas, dakwat dan pen.
    • Ketua: Abdullah Salleh
      Hari : Isnin
      Pukul : 9.30 pagi

  1. Tanda titik bertindih digunakan
    • di antara jilid atau nombor dengan halaman,
    • di antara bab dengan ayat dalam kitab-kitab suci, atau
    • di antara judul dengan anak judul suatu karangan.
Misalnya:
Dewan Sastera, IV (1974), 4:9
Surah Yasin: 9
Karangan Ali Hakim, Pendidikan: Sebuah Studi, sudah terbit
  1. Tanda titik bertindih digunakan dalam teks drama sesudah kata yang menunjukkan pelaku dalam percakapan. 
    Misalnya:
    Ibu : "Bawa bungkusan ini, Mir!"
    Amir : "Baik, bu."
  1. Tanda titik bertindih tidak digunakan kalau rangkaian atau pemerian itu merupakan pelengkap yang mengakhiri pernyataan. 
    Misalnya:
    Kita memerlukan kerusi, meja, dan almari.
    Fakulti itu mempunyai jurusan Ekonomi Umum dan Ekonomi Perusahaan.



(b)      Perincikan 2 fungsi penulisan kata sendi nama di- dan ke- dalam sistem ejaan bahasa Melayu.  Berikan contoh yang sesuai.
Jawapan: Topik 7 ms 139

            Kata sendi nama (kata depan) di dan ke, sama dengan kata sendi nama yang lain,  ditulis terpisah daripada semua jenis kata yang ada selepasnya. Ada empat jenis kata yang lazim terdapat selepas kata sendi nama di dan ke.
a.       Kata sendi nama di dan ke dipisahkan daripada kata nama yang menunjukkan arah atau mengenai arah atau menunjukkan kedudukan sesuatu kata nama yang ada selepasnya.

Contohnya:
                                i.            Komputernya ada di atas meja tulis itu.
                              ii.            Cuaca di sana tidak sama dengan di sini.
                            iii.            Mereka berjalan menuju ke utara.
                            iv.            Ke manakah dia hendak pergi? 

b.      Kata sendi nama di dan ke dipisahkan daripada kata nama umum yang terdapat selepasnya.

Contohnya:
                                i.            Pemuda itu bekerja di bangunan Dayabumi.
                              ii.            Di hutan itulah dia mencari rotan.
                            iii.            Pelajar itu berbasikal ke sekolah setiap pagi.
                            iv.            Memang tidak jauh dari sini ke kota lama itu. 


BAHAGIAN C

1.       Dengan memberikan contoh yang sesuai analisiskan 4 kesalahan umum tatabahasa bahasa Melayu.  Berikan 4 cadangan yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut dalam pengajaran bahasa Melayu.

Jawapan: Topik 8 ms 145


2.     Apakah yang dimaksudkan dengan istilah dan bincangkan peranan Dewas Bahasa dan Pustaka serta MABBIM dalam pembentukan istilah bahasa Melayu.
 
Jawapan : Topik 9 ms 168









No comments:

Post a Comment