BAHAGIAN A
1.
Nyatakan
4 aspek yang dikaitkan dengan kepentingan pengajaran Pendidikan Seni Visual
kepada kanak-kanak.
Jawapan : Topik 1 ms 3 ( pilih 4 sahaja)
Kepentingan pengajaran Pendidikan Seni Visual kepada kanak-kanak
dapat dilihat melalui aspek berikut:
(a)
Aspek Kognitif:
Penganjuran
aktiviti seni visual yang tersusun dan terancang dapat melahirkan kanak-kanak
yang mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian
dan bijak membuat keputusan.
(b)
Aspek Fizikal
Penggunaan
alat dan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual
memberikan satu bentuk latihan berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan
koordinasi tangan serta mata.
(c)
Aspek Kreativiti:
Latihan
dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu murid untuk mengembangkan aspek
kreativiti, menyuburkan budaya pemikiran
kritikal di dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
(d)
Aspek Persepsi:
Melalui
mata pelajaran pendidikan seni visual,
murid boleh mempertingkatkan dan menajamkan penggunaan pancaindera dan
deria.
(e)
Aspek Sosial dan Emosi
Pendidikan
seni visual memberi peluang kepada murid untuk berinteraksi dan meningkatkan
keupayaan bersosial selain meningkatkan keyakinan diri.
2.
Melukis
sebagai suatu bentuk aktiviti yang digunakan saintis, pendidik dan ibu bapa
untuk mengetahui perkembangan kanak-kanak.
Terangkan 2 tujuan kanak-kanak melukis.
Jawapan: Topik 1 ms 5
Tujuan kanak-kanak melukis :
(a)
Melukis
sebagai Medium Komunikasi :
Lukisan
dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk berinteraksi dan merupakan
bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum pandai bertutur.
(b)
Melukis
sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri :
Melalui
lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi , menajamkan daya intuisi selain dapat membina
kekuatan otot.
3.
Terdapat
5 peringkat dalam Tahap Perkembangan Kreativiti Fisher iaitu rangsangan, penerokaan,
perancangan, aktiviti dan kajian
semula. Nyatakan 4 kepentingan peringkat
penerokaan kepada kreativiti kanak-kanak.
Jawapan: Topik 5 ms 70
·
Peringkat
penerokaan memerlukan seseorang itu untuk mempunyai pemikiran ke hadapan.
· Pada
peringkat ini, kanak-kanak berfikiran kreatif amat gemar untuk mencari jawapan
dan jalan penyelesaian melalui pelbagai cara,
gaya dan teknik.
·
.....
·
.....
4.
Nyatakan
4 peranan dan fungsi fizikal tumbuhan dalam reka bentuk landskap.
Jawapan: Topik 3 ms 52
Peranan dan fungsi fizikal tumbuhan dalam reka bentuk landskap:
·
Mengawal
hakisan tanah
·
Memberi
perlindungan dan teduhan
·
Meredakan
iklim
·
Mengawal
pencemaran alam
5.
Nyatakan
4 objektif dalam pengajaran dan pembelajaran
kraf tradisional Melayu kepada kanak-kanak di sekolah rendah.
Jawapan: Topik 3 ms 49
Objektif pengajaran seni kraf adalah untuk:
·
Membolehkan
pelajar menggunakan pelbagai kemahiran, media, teknik dan teknologi untuk
mereka cipta barangan kraf dan produk seni visual yang berkualiti.
·
Memberi
pengetahuan tentang sejarah seni dan perkembanagn kraf dalam kehidupan, teknik dan proses penghasilan.
·
....
·
.....
BAHAGIAN B
1.
Victor
Lowenfeld telah memperkenalkan teori perkembangan artistik kanak-kanak kepada
beberapa peringkat.
(a)
Nyatakan
LIMA peringkat perkembangan tersebut.
Jawapan: Topik 1 ms 10
·
Peringkat Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal. Proses menconteng menyebabkan pergerakan badan dan membangunkan koordinasi otot motor tangan.
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal. Proses menconteng menyebabkan pergerakan badan dan membangunkan koordinasi otot motor tangan.
·
Peringkat Preschematic (4-7 Tahun)
Peringkat ini memperlihatkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
Peringkat ini memperlihatkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
·
Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak kurang cenderung untuk melukis imej objek berbanding pada peringkat awal tadi. Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Pada peringkat ini kanak-kanak kurang cenderung untuk melukis imej objek berbanding pada peringkat awal tadi. Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
·
Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12
Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu. Perubahan pada peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
Pada peringkat ini, kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu. Perubahan pada peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
Peringkat
Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi.
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi.
(b)
Huraikan
bagaimana peringkat scribbling ( 2- 4 tahun) berlaku kepada kanak-kanak.
Jawapan: Topik 1 ms 10
Peringkat
Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal. Proses menconteng menyebabkan pergerakan badan dan membangunkan koordinasi otot motor tangan. Apabila kanak-kanak telah mampu menguasai pergerakan tangan dan badan mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal. Proses menconteng menyebabkan pergerakan badan dan membangunkan koordinasi otot motor tangan. Apabila kanak-kanak telah mampu menguasai pergerakan tangan dan badan mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
2.
(a) Apakah pengertian Gestalt dalam pembelajaran
Pendidikan Seni Visual ?
Jawapan: Topik 2 ms 24
Teori Gestalt melihat kepada struktur menyeluruh dan bukannya
membahagikan struktur tersebut kepada entiti atau bahagian-bahagian yang
berasingan. Di dalam aspek pembelajaran
, Gestalt menekankan cara minda
memberi tumpuan corak atau sifat sesuatu dan bagaimana ia mempengaruhi proses
belajar.
Oleh itu, prinsip asas teori
ini menitikberatkan keseluruhan daripada sebahagian. Dalam erti kata lain, melihat sesuatu objek
secara keseluruhan (contoh rumah) memberi makna yang lebih mendalam
daripada melihat komponen-komponen individu ( tiang, lantai,
dinding, pintu, tangga).
Proses melihat secara keseluruhan melibatkan proses kognitif – minda
membuat anjakan daripada memahami setiap komponen dalam menghasilkan makna
daripada pandangan yang menyeluruh.
(c)
Terangkan
tahap perkembangan kanak-kanak dalam peringkat Pengolahan Konkrit Jean
Piaget.
Jawapan
: Topik 2 ms 31
3.
(a) Nyatakan LIMA kebaikan dalam pengajaran
Pendidikan Seni Visual yang menggunakan
kaedah sumbangsaran.
Jawapan : Topik 5 ms 78
Ø Kaedah sumbangsaran dapat menggalakkan dan merangsang pemikiran
kreatif di kalangan pelajar.
Ø Murid dapat berinteraksi sesama rakan melalui perkongsian
idea dan saranan melalui aktiviti sumbangsaran.
Ø Merangsang murid untuk berfikir luar daripada kemampuan
supaya murid mempunyai idea yang menarik dan tidak bersifat konvensional.
Ø Menggalakkan kerjasama di kalangan murid.
Ø Murid dapat bertukar-tukar idea bagi tujuan penambahbaikan dalam
proses yang akan dijalankan.
(b)
Huraikan beberapa panduan yang wajar
digunakan oleh guru dalam keadaan sumbangsaran.
Jawapan: Topik 5 ms 78
John Baer (1997) telah
menggariskan 4 panduan utama semasa menjalankan sesi sumbangsaran.
- Kaedah
Pertama
Elakkan membuat penilaian, terutama semasa proses awal sumbangsaran. Ini boleh membantutkan usaha murid untuk menyalurkan idea kerana khuatir idea yang diberikan tidak mampu dilaksanakan. - Kedah
Kedua
Elakkan pemilikan idea oleh kumpulan dan individu. Ini kerana apabila idea dan saranan dihakmilikkan oleh individu atau kumpulan ianya akan menyebabkan perasaan ego wujud lalu mengurangkan kerjasama di kalangan murid. Keadaan ini biasanya mewujudkan suasana tegang kerana mereka cuba untuk mempertahankan idea dan secara tidak langsung menyebabkan kesukaran untuk memperbaiki idea tersebut. - Kaedah
Ketiga
Menjelaskan kepada murid bahawa tidak menjadi kesalahan untuk meminjam idea dan cara sedia ada bagi tujuan penambahbaikan dalam proses kemudiannya. - Kaedah
Keempat
Menggalakkan sumbangsaran idea yang luar biasa yang kadangkala tidak masuk akal. Galakan sebegini akan merangsang murid untuk berfikir luar daripada kemampuan supaya murid mempunyai idea menarik, tidak bersifat konvensional dan bersifat biasa sahaja.
BAHAGIAN
C
1. Dalam
konteks pembelajaran, teknologi maklumat
dan komunikasi (ICT) memberi sumbangan penting dalam proses perkembangan
pengetahuan dan kreativiti kanak-kanak.
Jelaskan.
Jawapan: Topik 8 ms 101
2.
Pengurusan
bilik seni atau bengkel yang baik dapat menentukan proses pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan dengan berkesan.
Ia melambangkan cara kita menilai seni dan bagaimana seni memberi makna
kepada kehidupan kita. Huraikan apakah
keperluan bilik seni yang baik untuk kanak-kanak.
Jawapan: Topik 9 ms 125
Berikut merupakan
perkara-perkara yang boleh dijadikan panduan bagi guru dalam mengurus bilik
seni dan studio seni di
sekolah.
- Warna
Dinding
Antara kaedah pertama yang perlu dititikberatkan bagi menghiasi bilik seni adalah warna. Warna dinding yang terdapat di bilik seni perlu menarik. Pilihlah warna-warna yang sesuai untuk dijadikan latar kepada buletin dan papan notis yang terdapat di dalam bilik darjah. Karen Haigh (1997) menyarankan agar pemilihan warna bagi bilik seni hendaklah sehingga tidak menafikan dan menenggelamkan hasil karya pelajar yang akan dipamerkan. Dalam konteks ini, pemilihan warna bagi menghiasi dinding perlu mengambil kira kesesuaian dengan karya pelajar yang akan digantung dan dipamerkan nanti.
Warna-warna yang disarankan adalah warna-warna terang seperti warna putih, kelabu pucat, kuning dan biru. Warna-warna terang ini akan membuatkan bilik seni yang gelap nampak besar selain daripada sesuai untuk dijadikan latar bagi karya pelajar dan objek-objek semula jadi. - Papan
Buletin
Buletin sangat diperlukan untuk mempamerkan hasil karya pelajar selain sebagai tempat untuk menyampaikan maklumat. Papan notis hendaklah diwarnakan sama dengan warna dinding agar terdapat kesatuan dengan bilik selain mampu menarik minat terhadap apa yang pamerkan.
Selain daripada itu, guru-guru pendidikan seni visual juga boleh menggunakan warna-warna seperti warna kuning terang, merah dan oren untuk mengecat papan buletin bagi tujuan pameran selain menampakkan sedikit kelainan daripada warna terdahulu. - Pencahayaan
Pencahayaan juga memainkan peranan penting kerana pemilihan warna juga dipercayai turut mempengaruhi murid menyiapkan dan menghasilkan karya. Kebanyakan kelas dan studio seni telah disediakan dengan lampu fluoresant atau lampu kalimantang. Oleh itu, guru seni digalakkan untuk memastikan murid menggunakan sinaran pencahayaan semula jadi dari luar. Guru perlu buka tingkap dan pastikan seberapa banyak cahaya dari luar masuk ke dalam bilik seni. Guru juga boleh mengadakan eksperimen bersama pelajar bagi mendapatkan perbezaan warna menggunakan lampu fluoresent dan cahaya semula jadi. - Bahan
Pameran Khas
Selain mempamerkan hasil karya pelajar, guru-guru seni visual boleh memperuntukkan satu ruang pameran yang mempamerkan objek semula jadi yang boleh membangkitkan rasa ingin tahu. Objek-objek hendaklah dipamerkan di lokasi yang mudah untuk dikunjungi oleh murid. Ruang yang mempamerkan objek ini akan merangsang deria murid di samping memberikan peluang kepada mereka untuk melihat dan menyentuh objek tersebut. - Zon
Kerja
Zon kerja merupakan lokasi murid menghasilkan karya dan menyiapkan kerja mereka. Meja kerja perlu disediakan dan daripada jenis yang boleh dicantum sekiranya perlu bagi mendapatkan ruang yang lebih luas. Di samping itu, keperluan bahan seni seperti berus dan warna diletakkan berdekatan di antara satu sama lain selain singki yang digunakan bagi membersihkan alatan setelah selesai kelas. Guru juga perlu memastikan jarak di antara pelajar adalah sesuai bagi mengelakkan kesesakan semasa membuat kerja. - Stor
Penyimpanan
Stor simpanan alatan perlu diwujudkan. Rak simpanan boleh digunakan untuk menyimpan bahan dan hasil karya pelajar seperti folio dan buku latihan. Kedudukan rak-rak simpanan ini perlu separas dengan ketinggian murid supaya alatan yang disimpan mudah untuk diambil.
No comments:
Post a Comment