Tuesday, 9 December 2014

HBML 1203 FONOTIK DAN FONOLOGI SEPTEMBER 2012



BAHAGIAN A
1.       Apakah perbezaan antara fonetik dan fonemik ?
Jawapan: Topik 1 ms 4 

Definisi Fonetik:
  • Kamus Dewan (2005:354) menyatakan fonetik ialah ilmu bahasa (linguistik) yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya.
  •  Abdullah Hassan (1993:40) menjelaskan ilmu fonetik sebagai ilmu yang mengkaji bunyi bahasa daripada segi sebutan,  pendengaran atau sifatnya.
Jawapan: Topik 2 ms 47

Definisi Fonemik: 

Fonemik adalah kajian atau analisa bunyi bahasa dengan memperhatikan statusnya sebagai pembeza makna.
  • Bunyi bahasa yang diucapkan oleh manusia akan memiliki pembeza makna pada setiap bunyi bahasanya. 
  • Objek kajian dari fonemik adalah fonem, berbeda dengan objek kajian fonetik yang mengkaji fon.
  • Fonem adalah bunyi bahasa yang dapat atau berfungsi membedakan makna.
2.      Apakah yang dimaksudkan dengan kesilapan bahasa?
 Jawapan:  Topik 8 ms 144
Kesilapan bahasa bermaksud kesilapan penggunaan bahasa oleh pengguna yang memahami hukum hakam bahasa tetapi masih melakukan kesilapan semasa menulis bercakap atau bertutur,  secara tidak sedar.

Kesilapan bahasa berpunca daripada:
·         Kelemahan menguasai peraturan bahasa Melayu dalam aspek-aspek tertentu.  Contohnya ramai pengguna yang tidak memahami peraturan penggunaan kata sendi nama tertentu.
·         Tidak dapat membezakan penggunaan dari dengan daripada,  pada dengan kepada  antara dengan di antara,  dalam dengan di dalam dan lain-lain lagi.

3.      Jelaskan definifi Bahasa Baku menurut Garvin Dan Mathiot (1998).
Jawapan: Topik 3 ms 51

Menurut Garvin Dan Mathiot (1998),  bahasa baku membawa maksud pembakuan dalam semua aspek bahasa;  berusaha dan melakukan proses pengekodan,  kutipan informasi pelbagai aspek tentang bahasa yang diterima daripada masyarakat dan yang telah menjadi norma kebahasaan bagi seluruh masyarakat itu.


4.      Dengan memberikan contoh-contoh yang relevan,  senaraikan 4 pola suku kata yang terdapat dalam bahasa Melayu.
Jawapan: Topik 6 ms 99
  
 
  • V         :  Contoh:  itu,  tuala, rai
  • VK      :  Contoh:  empat,  kiambang, kain
  • KV      :  Contoh : salah,  sekolah,  bangku
  • KVK   :  Contoh:  minggu,  cemerlang,  padam


5.      Terangkan 4 kaedah menggunakan abjad / huruf bagi pengajaran ejaan yang berkesan.

Jawapan:  Topik 5 ms 93

Kaedah Abjad / huruf

Mengikut kaedah ini:

Ø  murid-murid diperkenalkan dengan semua huruf-huruf dalam sistem ejaan iaitu dari huruf /a/ hingga /z/ ( huruf kecil dan huruf besar).  Murid-murid dikehendaki mengenal bentuk-bentuk huruf dan namanya. 
Ø  Kemudian mereka akan diperkenalkan dengan huruf vokal (a,e,i,o,u ) dan huruf konsonan. 
Ø  Huruf-huruf konsonan digabungkan dengan huruf vokal untuk membentuk suku kata. 
Ø  Daripada suku kata itu, dibentuk pula perkataan.  Contoh buku,  biru,  duri.


BAHAGIAN B
 
1.      Diftong dan unsur-unsur suprasegmental sangat penting dalam pertuturan kerana unsur ini dapat menunjukkan kepelbagaian bentuk pertuturan.

(a)    Jelaskan makna diftong bahasa Melayu.
Jawapan:  Topik 2 ms 29

Diftong ialah gabungan dua vokal yang terdapat dalam satu suku kata, yang disebut secara berterusan tanpa ada segmen.Dalam penghasilannya,  terdapat ciri geluncuran tetapi ada satu puncak.  Ada 3 jenis diftong dalam bahasa Melayu iaitu diftong [ai],  diftong [au] dan diftong [oi].

(b)   Huraikan 4 unsur yang terdapat dalam suprasegmental bahasa Melayu.
Jawapan:  Topik 2 ms 45

·         Tekanan
·         Nada
·         Jeda
·         Panjang-pendek

2.      Terdapat 3 subbidang dalam kajian ilmu linguistik iaitu fonologi,  morfologi dan sintaksis.
(a)     Huraikan dengan ringkas definisi fonologi.
Jawapan: Topik 1 ms 2

Abdullah Hassan (1993:40) menerangkan fonologi ialah ilmu mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu.

Kamus Linguistik (Harimurthi Kridalaksanan 1984:61) menjelaskan ilmu fonologi merupakan bidang linguistik yang mengkaji bunyi-bunyi bahasa mengikut fungsinya.


(b)   Perihalkan berserta contoh-contoh yang sesuai, 4 organ alat artikulasi yang terlibat dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa.
Jawapan:  Topik 1 ms 6

1.      (a)  Apakah yang anda faham mengenai pengertian kesilapan / kesalahan sebutan bahasa?

Jawapan:  Topik 4 ms 74-75

Definisi kesilapan / kesalahan sebutan bahasa:

      Kesilapan sebutan bahasa bermaksud penyimpangan yang berlaku daripada hukum, rumus, norma  dan cara sebutan bahasa Melayu baku, yakni sebutan yang betul, semasa mereka menyebut fonem, suku kata, kata, frasa, klausa, ayat dan semasa berwacana.  Selain itu, kesilapan intonasi, jeda dan tekanan juga boleh menyumbangkan kesilapan sebutan bahasa Melayu.  Hal ini demikian kerana kesilapan dalam intonasi akan menyebabkan perubahan makna; sama fonem, suku    kata, kata, frasa, klausa dan wacana.
           

(b)  Nyatakan dua faktor utama yang boleh mempengaruhi kesilapan tersebut.

Jawapan : Topik 4 ms 81

·         Faktor fizikal penutur
·         Faktor sosial penutur


BAHAGIAN C

1.      Intonasi memainkan peranan penting dalam pertuturan seseorang kerana perbezaan intonasi boleh menunjukkan perbezaan emosi dan maksud sebenar seseorang penutur.  Berdasarkan pengetahuan anda,  huraikan beberapa fungsi intonasi.
Jawapan:  Topik 3 ms 65

Definisi Intonasi:
Intonasi ialaah nada suara yang turun naik atau tinggi rendah sewaktu bercakap berdasarkan jenis dan bentuk ayat ataui kalimat dalam bahasa Melayu,  sama ada ayat penyata biasa,  ayat yanya,  ayat perintah,  atau terbalik atau songsang,  atau ayat pasif dan seumpamanya. 

Fungsi-fungsi intonasi:

v  Fungsi Emosional :  Digunakan untuk menyatakan pelbagai makna,  sikap-seperti kegembiraan,  kebosanan,  kemarahan,  kekejutan,  kekecualian,  ketakutan, dan ratusan sikap yang lain.

v  Fungsi Gramatis:  Digunakan untuk menandakan kontras dari segi tatabahasa terhadap sesuatu ujaran,  sama ada sesuatu klausa ayat ayat itu berupa pertanyaan atau pernyataan,  positif atau negatif,  dan seumpamanya.

v  Fungsi Struktur Informasi:  Digunakan untuk memberik sesuatu yang baru berbanding dengan yang telah dimaklumkan dalam makna sesebuah ujaran,  iaitu dengan menekankan kata yang membawa makna tersebut.

v  Fungsi tekstual:  Digunakan untuk membentuk nada dan gaya suara yang turun naik bagi wacana yang lebih luas seperti pembacaan teks berita yang membezakan satu berita dengan berita yang lain.

v  Fungsi Psikologis:  Digunakan untuk membantu kita mengubah bahasa menjadi unit-unit ujaran yang mudah dilihat dan diingat,  seperti belajar urutan nombor yang panjang atau ungkapan dalam ucapan.

v  Fungsi Indexical: Digunakan untuk menandai identiti seseorang,  iaitu membantu mengenali seseorang sama ada tergolong dalam kumpulan sosial atau pekerjaan yang berbeza,  seperti khatib,  penjual ubat atau general tentera.




2.  Aktiviti pengayaan dirancang sebagai aktiviti lanjutan kepada aktiviti asas pembelajaran bagi memperluaskan pengetahuan serta mengukuhkan kemahiran yang dipelajari.  Cadangkan 4 prinsip program pengayaan yang boleh dilaksanakan oleh guru dan pertimbangkan kriteria-kriteria pemilihan dan penggunaan bahan untuk dijadikan aktiviti pengayaan tersebut.

Jawapan :  Topik 10 ms 193

            Prinsip Pengayaan
  1. Bercorak belajar sendiri dan mengandungi arahan atau penerangan yang jelas.
    1. Murid dapat menjalankannya tanpa memerlukan pimpinan dan tunjuk ajar daripada guru.
    2. Boleh dijalankan secara perseorangan atau kumpulan.
Menarik, mencabar dan sesuai dengan kebolehan, minat dan bakat murid yang berbeza-beza.
  1. Boleh berbentuk program harian atau berbentuk projek yang mungkin mengambil masa satu atau dua minggu.
    1. Apabila murid telah selesai menjalani aktiviti pembelajaran dan telah dapat menguasai sesuatu kemahiran itu lebih awal daripada masa yang ditetapkan, dia bolehlah menjalani aktiviti pengayaan atau meneruskan projeknya.
  2. Diletak atau disimpan di tempat yang mudah digunakan oleh murid-murid.
  3. Mengandungi bahan–bahan yang dipelbagaikan sama ada dibuat sendiri atau diperoleh daripada pasaran.
    1. Bahan-bahan itu mengandungi aktiviti yang berkaitan dengan kemahiran yang telah dipelajari sama ada secara langsung atau tidak langsung.
























No comments:

Post a Comment