Bahagian A:
1. Berikan 2 aspek utama dalam kajian
psikolinguistik yang berkisar daripada pandangan Aitchison (1987).
Jawapan : Topik 1 ms 6
Berdasarkan takrifan oleh
Aitchison (1987), kajian
psikolinguistik dibahagikan kepada 4 aspek utama iaitu:
i.
Aspek
yang berkaitan dengan pemerolehan bahasa pertama atau bahasa ibunda.
ii.
Aspek
yang berkaitan dengan proses pemahaman input bahasa.
iii.
Aspek
yang berkaitan dengan penghasilan output bahasa dan
iv.
Aspek
yang berkaitan dengan penyimpanan maklumat bahasa atau pengetahuan bahasa.
2. Senaraikan 2 proses penerbitan
pertuturan.
Jawapan : Topik 2 ms 28
Menurut Levert (1989), proses penerbitan pertuturan dapat
dibahagikan kepada tiga aspek iaitu konseptualisasi, formulasi dan pelaksanaan.
Semasa konseptualisasi, seorang
penutur membentuk sesuatu niat lalu memilih maklumat yang releven daripada
ingatan atau persekitaran sebagai persediaan untuk membina pertuturan yang
dihasratkan. Inilah yang disebut sebagi
proses peringkat mesej (message-level processes).
Proses formulasi pula melibatkan hal
menterjemahkan konsep yang diwakili itu ke dalam bentuk bahasa. Akhirnya,
proses pelaksanaan pula melibatkan perancangan fonetik dan artikulasi
pertuturan.
3. Berikan 4 kemahiran dalam pemprosesan
bahasa.
Jawapan : Topik 3 ms 38
4 kemahiran tersebut ialah:
· Kemahiran bertutur
· Kemahiran mendengar
· Kemahiran membaca
· Kemahiran menulis.
4. Tunjukkan 2 erti bagi makna kata.
Jawapan :
5. Senaraikan 2 hipotesis yang telah
diutarakan oleh Sapir-whorf berkaitan dengan hubungan antara bahasa dan
pemikiran.
Jawapan: topic 5 ms 62
Hipotesis Sapir-Whorf mencakupi dua prinsip iaitu:
· Penentuan bahasa (linguistik
determism):
Prinsip penentuan bahasa
menerangkan bahawa bahasa menentukan cara kita berfikir.
· Relative bahasa (linguistik
relativity)
Prinsip relative bahasa
pula menerangkan bahawa perbezaan yang dikodkan dalam sesuatu bahasa tidak
dapat dikodkan dalam bahasa yang lain.
Bahagian B:
1. (a)
Berikan maksud psikologi dan linguistik.
Jawapan: Topik 1 ms 2
Psikologi ialah disiplin ilmu yang mengkaji
hal-hal yang berkaitan dengan akal budi atau jiwa dan juga tingkah laku
manusia, manakala linguistik pula ialah bidang yang mengkaji bahasa dan cara bahasa
berfungsi untuk membantu manusia mencapai matlamat atau hasrat dalam kehidupan
harian.
(b) Huraikan maksud ‘operasi semantik’
dan ‘operasi sintaksis’.
Jawapan: Topik 2 ms 29
Ø Operasi semantik dalam proses penerbitan melibatkan pemilihan perkataan yang sesuai
dengan idea dan makna yang dihasratkan.
Proses memilih kata ini disebut sebagai pengleksikalan.
Ø Operasi sintaksis pula merupakan hal pemilihan pola ayat yang sesuai dan dalam pola ayat
inilah semua perkataan yang terpilih itu disusun.
2. (a) Tunjukkan 4 jenis makna dalam ingatan.
Jawapan : Topik 3 ms 41
Noor Aina menyatakan bahawa ingatan mempunyai empat makna lain iaitu:
· Sebagai produk yang merujuk kepada
jumlah perkara yang tinggal dalam akal budi kita sebagai peristiwa yang dialami.
· Diumpamakan sebagai tempat.
· Sebagai satu sifat khas dalam sistem saraf manusia yang memberikan kita sesuatu
produk.
· Diibaratkan sebagai sesuatu kuasa.
(b) huraikan
pengertian perkataan dan berikan 7 pasangan perkataan yang memaparkan antonim.
Jawapan : Topik 4 ms
55
Perkataan merupakan satu unit bahasa yang terkecil yang
mempunyai makna. Misalnya, perkataan “adik” . “kerusi”, “makan”,
“minum” membawa makna yang tertentu.
Antonim ialah perkataan yang berlainan bentuk ejaan atau bunyi tetapi mempunyai makna yang berlawanan.(Kuiper & Allan, 2004)
Contoh :
· Malam –siang
· Kecil-besar
· Tinggi-rendah
· Jauh-dekat
· Berat-ringan
· Gemuk-kurus
3. (a) berikan 4 pengertian konteks dalam bahasa.
Jawapan : Topik 5 ms
60
(b) Binakan dan ulaskan 2 rajah yang menunjukkan
konsep ‘medan’.
Jawapan : topik 6 ms 72
Medan makna ialah satu set perkataan yang mempunyai pertalian
rapat yang boleh dikenal pasti.
Contohnya seperti set tetikus,
papan kekunci, monitor, pencetak dan sistem unit (Finegan, 2004)
Contoh :
Universiti - pensyarah, dewan kuliah, padang sukan, perpustakaan (bina rajah)
sekolah - guru, murid-murid, kantin, bilik darjah (bina rajah)
Bahagian C :
1. Huraikan 3 prinsip asas dalam bahasa
pertuturan.
Jawapan : topik 9 ms 112
3 prinsip asas dalam
bahasa pertuturan adalah seperti berikut :
i.
Penyaluran bunyi atau tulisan:
Dalam sistem
komunikasi, terdapat penutur dan
pendengar. Ada penulis ada pula
pembaca. Oleh itu, bahasa menyalurkan ujaran bunyi atau
tulisan. Tegasnya, penyebaran bahasa berlaku menerusi saluran
bunyi dan tulisan.
ii.
Penganalisisan dan pemahaman:
Kita juga boleh
menganalisis dan memahami bahasa pertuturan yang kita dengar atau baca. Berdasarkan penganalisisan dan pemahaman
minda, kita mampu untuk bertindak balas.
iii.
Penguasaan kemahiran berasaskan
konteks:
Pemindahan sistem
komunikasi juga adalah dengan berteraskan bahasa. Penguasaan kemahiran tentang sesuatu bahasa
pertuturan turut berasaskan pendedahan kepada penggunaan bahasa dalam sesuatu
konteks. Konteks di sini bermaksud
budaya masyarakat yang menggunakan bahasa.
2. Huraikan 3 peringkat awal dalam
persediaan mengajar mikro.
Jawapan : Topik 10 ms 135
Dalam pengajaran
mikro, kita harus bersedia dengan
pelbagai aspek khususnya yang melibatkan jasmani, emosi,
rohani dan intelek pelajar. Walau
bagaimanapun, penghususan haruslah
berkisar kepada empat faktor berikut:
i.
Pemilihan
bahan pengajaran:
· Berkaitan dengan matlamat dan
objektif pengajaran
· Bahan mengandungi unsure falsafah
pendidikan
· Menggunakan bahan secara efektif
· Wujud perkaitan antara aspek bahasa
dengan proses pengajaran dan pembelajaran
ii.
Pengolahan
bahan pengajaran:
· Menjadikan dialog bersifat
komunikatif
· Memenuhi keperluan pelajar sama ada
dari segi luaran ataupun psikologi
· Menggunakan bahan autentik
iii.
Pembinaan
bahan pengajaran
· Menyampaikan maksud dalam bentuk
fungsi bahasa
· Bahasa digunakan secara tepat
· Kepelbagaian pengajaran bahasa adalah
untuk mendedahkan pelajar dengan variasi bahasa yang digunakan secara meluas
dalam masyarakat
· Kemahiran berbahasa harus digabungjalinkan
untuk mewujudkan satu strategi pembelajaran yang bermakna.
iv.
Penggunaan
bahan pengajaran:
· Mengikut keperluan pancaindera
pelajar
· Pastikan bahan yang digunakan
berasaskan sukatan pelajaran bahasa
· Bahan mestilah disusun dengan
mengambil kira isu semasa
· Kaji jumlah dan kualiti bahan
No comments:
Post a Comment