BAHAGIAN A
1. Terdapat beberapa teori huraian bahasa dalam
ilmu psikolinguistik. Nyatakan 4 teori
tersebut.
Jawapan : topik 1 ms 14
Terdapat 4 aliran pemikiran teori huraian bahasa iaitu:
· Teori Tradisional (Panini)
· Teori Struktural (Bloomfield)
· Teori Transformasi Generatif (Chomsky)
· Teori Fungsional (Halliday)
2. Terangkan konsep ingatan jangka pendek dalam kajian psikolinguistik.
Jawapan: Topik 3 ms 42
Terdapat dua konsep tentang penyimpanan ingatan iaitu
ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang. Dalam ingatan jangka pendek, perkataan atau angka sehingga tujuh digit
dapat diingat dengan mudah dalam jangka masa yang pendek. Misalnya,
tarikh lahir seseorang yang rapat dengan diri kita. Ingatan jangka pendek mempunyai kemampuan
yang terbatas di mana kita tidak boleh mengingat ayat atau perkataan yang lebih
daripada 7.
3. Jelaskan fungsi konteks dalam kajian semantik.
Jawapan : Topik 5 ms 65
Konteks lazimnya merujuk kepada
situasi penggunaan sesuatu ujaran dalam satu-satu keadaan. Dalam bahasa konteks merupakan faktor yang
amat penting untuk memudahkan berlakunta komunikasi yang jelas. Dalam kajian semantic, konteks memainkan peranan penting untuk
menghilangkan kekaburan dan ketidakjelasan makna. Konteks juga berfungsi untuk menetapkan
makna bagi perkataan dalam satu-satu ujaran dan tulisan.
Misalnya, dalam ujaran, "Salmah! Kambing", makna yang hendak disampaikan ialah " Salmah, tolong halau kambing-kambing itu". Kambing yang dimaksudkan itu mungkin mahu masuk ke dalam kebun, rumah atau tempat lain, bergantung pada ujaran itu dilafazkan.
Misalnya, dalam ujaran, "Salmah! Kambing", makna yang hendak disampaikan ialah " Salmah, tolong halau kambing-kambing itu". Kambing yang dimaksudkan itu mungkin mahu masuk ke dalam kebun, rumah atau tempat lain, bergantung pada ujaran itu dilafazkan.
4. Banding-bezakan konsep homofon dan
homograf di dalam bahasa melayu.
Jawapan : Topik 7 ms 88
Homofon - Merujuk
kepada penggunaan dua bahasa yang bunyinya sama seperti perkataan ‘nun’ yang
menunjukkan ‘jauh di sana’ dan ‘noon’
(tengah hari ) dalam bahasa Inggeris.
Perkataan ‘perang’ boleh merujuk
kepada pertempuran dan juga warna.
Contohnya seperti ayat:
i.
……perang
saudara berlaku…..
ii.
……warna
rambut gadis itu perang.
Homograf – merujuk kepada ejaan yang sama tetapi sebutan
berlainan. Perkataan ‘bedak’ boleh
merujuk kepada objek iaitu bahan yang disapu pada muka lazimnya atau’bedak’
iaitu perbuatan yang membahagikan sesuatu.
5. Mengapakah penilaian sumatif amat
penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Jawapan : Topik 10 ms 137
Penilaian sumatif diadakan dalam proses P&P bertujuan untuk mengesan
secara menyeluruh tentang taraf pencapaian pelajar pada akhir sesuatu
pelajaran. Matlamat utama penilaian
jenis ini adalah bertujuan untuk memberikan markah atau gred kepada seseorang
pelajar supaya dapat membandingkannya dengan markah pelajar lain dalam
kumpulannya.
Bahagian B
1. Literasi otak menjelaskan bahawa otak
mempunyai khusus untuk mengembangkan bahasa.
(a) Nyatakan pandangan ahli psikolinguistik
tentang hemisfera kiri dan kanan dalam kajian bahasa berserta contoh yang
sesuai setiap satu.
Jawapan: Topik 2 ms 26
Hemisfera kiri bertugas
untuk mengawal bahasa, operasi
logik, analitik dan matematik. Manakala hemisfera kanan pula bertugas untuk
mengawal emosi, mengecam muka dan
mengenal struktur badan.
(b) Proses pertuturan melibatkan 3
operasi semantik, operasi sintaksis dan
operasi fonologi. Jelaskan maksud
ketiga-tiga operasi berserta contoh yang sesuai.
Jawapan: Topik 2 ms 29
Ø Operasi semantik dalam proses penerbitan melibatkan pemilihan perkataan yang sesuai
dengan idea dan makna yang dihasratkan.
Proses memilih kata ini disebut sebagai pengleksikalan.
Ø Operasi sintaksis pula merupakan hal pemilihan pola ayat yang sesuai dan dalam pola ayat
inilah semua perkataan yang terpilih itu disusun.
Ø Operasi fonologi pula melibatkan
tugas menerbitkan idea dalam bentuk bunyi bahasa yang dihasilkan oleh sistem
ujaran seperti lidah.
2. Semantik linguistik adalah mengkaji
makna dalam bahasa.
(a) Huraikan medan makna dan kolokasi dalam kajian
semantik linguistik.
Jawapan : Topik 6 ms 72 dan 75
Medan makna ialah satu
set perkataan yang mempunyai pertalian rapat yang boleh dikenal pasti. Contohnya seperti set tetikus, papan kekunci, monitor,
pencetak dan sistem unit ( Finegan,2004)
Kolokasi pula bermaksud
hubungan kedudukan atau kewujudan antara satu perkataan dengan satu perkataan
yang lain dalam susunan. (Kamus Dewan ,2000)
Contoh perkataan ‘lazat’
adalah bawah golongan kata sifat yang hanya relevan dikolokasikan dengan kata
nama ‘makanan’.
(b) Bagaimanakah anda dapat menjelaskan
makna kata kecil yang digunakan dalam ayat-ayat berikut:
i.
Dia
paling kecil dalam keluarga. (anak bongsu)
ii.
Jalan
kecil itu tidak boleh dilalui oleh kenderaan yang berat. (sempit)
iii.
Koleksi
barang peribadinya itu tidak muat untuk disimpan di dalam almari kecil itu. (
bersaiz kecil)
iv.
Ada
beberapa masalah kecil yang perlu diselesaikan sebelum pelan itu diluluskan. ( masalah
yang tidak rumit)
v.
Perkara-perkara
kecil tidak dibincangkan dalam mesyuarat itu.( tidak penting)
vi.
Sebilangan
kecil sahaja pelajar yang memilih kursus multimedia di kolej itu. (tidak ramai)
3. (a) Melalui contoh ayat, tafsirkan
dengan jelas maksud polisemi dan ketaksaan.
Jawapan : ms 89
Polisemi bermaksud perkataan sama yang mempunyai beberapa
makna yang berkaitan secara konseptual ( Kuiper & Allan, 2004)
Misalnya kata bantu 'tentang' boleh bermaksud 'berkaitan sesuatu perkara'. Perkataan 'tentang' juga boleh membawa makna 'lawan' seperti dalam ayat 'kita tentang habus-habisan.
Berdasarkan ulasan dan pandangan
O’Grady (2000), ketaksaan pula merujuk kepada
penggunaan kata, frasa, klausa atau ayat yang mempunyai pelbagai
maksud.
(c) Sinonim bermaksud perkataan yang
berlainan bentuk ejaan atau bunyi tetapi mempunyai makna yang sama atau hampir
sama”.
Terangkan dengan jelas 4
jenis sinonim.
Jawapan : Topik 7 ms 86
4 jenis sinonim :
i.
Sinonim
Pinjaman
Ø Contoh belalang yang dipanggil
‘pepatung’ dalam kebanyakan dialek Melayu.
Dalam dialek perak dipanggil “cakcibau”.
ii.
Sinonim
Konteks
Perkataan
‘jemput’ dan ‘undang’ banyak digunakan dalam konteks protokol. Sebenarnya,
‘jemput’ digunakan dalam konteks lisan,
manakala ‘undang’ dalam konteks ‘tulisan’.
iii.
Sinonim
Laras Sosial
Perkataan-perkataan
yang digunakan dengan berdasarkan status.
Misalnya ‘penyanyi’ ialah orang yang ‘bernyanyi’, manakala ‘biduan’ bermaksud ‘status’ yang tinggi
dalam profesionalisme seni.
iv.
Sinonim
Kolokasi
Sinonim
jenis ini wujud dalam konteks penggunaan yang tersendiri. Contohnya perkataan ‘banyak’ dan ‘ramai’
mempunyai makna yang sama. Contoh ayat:
‘banyak kilang kekurangan tenaga kerja mahir ‘ dan ‘ramai pelajar gembira
setelah memperoleh pencapaian baik dalam peperiksaan tersebut’.
Jika
anda menyebut ‘banyak pelajar gembira setelah memperoleh pencapaian baik dalam
peperiksaan tersebut’akan menunjukkanmakna yang salah. Alasannya, ramai (untuk manusia sahaja) hanya
bermakna jikaada kata sifat (gembira) dalam ayat tersebut.
Bahagian C:
1.
Dalam
bidang linguistik, konsep pemerolehan
bahasa selalu dikaitkan dengan pembelajaran bahasa pertama. Ahli behavioris dan mentalis mempunyai
pandangan yang berbeza dalam proses pemerolehan bahasa pertama. Bincangkan.
Jawapan : Topik 2 ms 22
Pemerolehan bahasa ialah proses
penguasaan bahasa oleh seseorang tanpa disedari atau dipelajari secara
formal. Konsep pemerolehan bahasa
menyatakan bahawa ia merupakan satu proses perkembangan bahasa manusia. Lazimnya pemerolehan bahasa pertama dikaitkan
dengan perkembangan bahasa kanak-kanak,
manakala pemerolehan bahasa kedua tertumpu kepada perkembangan bahasa
orang dewasa.
Terdapat banyak teori pemerolehan bahasa
antaranya Teori Behavioris dan Teori Mentalis.
Teori Behavioris dipelopori oleh
B.F.Skinner. beliau mengemukakan
pandangan bahawa “ pemerolehan bahasa adalah berdasarkan pelaziman operan iaitu
rangsangan yang diasaskan kerana ganjaran atau peneguhan”. Biasanya kanak-kanak belajar secara tidak
formal menerusi proses peniruan daripada ahli keluarga, khususnya daripada ibu bapa mereka. Ahli behavioris berpandangan bahawa bahasa
merupakan satu tabiat yang diperoleh. Oleh hal yang demikian, murid perlu diberikan peluang untuk berlatih
berulang kali bagi membentuk tabiat dalam diri mereka. Hal ini bermakna bahawa bahasa dikuasai
menerusi proses pengulangan kerana teori ini beranggapan bahawa penguasaan
bahasa merupakan proses mekanis yang tiada kena mengena dengan fikiran atau
daya mental.
Teori behaviouris (Skinner)
bertentangan dengan Teori Mentalis ( Chomsky).
Hal ini kerana, teori Mentalis berpendapat
bahawa pemerolehan bahasa sebagai “proses pemikiran yang melibatkan aktiviti
mental”. Teori ini juga dikenali sebagai Teori kognitif menjelaskan bahawa
bahasa sebagai pengetahuan yang dihasilkanmelalui proses dalam otak. Oleh itu, menurut teori ini, bahasa ialah aktiviti mental yang merupakan
kebolehen semula jadi manusia. Noam Chomsky,
salah seorang pelopor teori ini berpendapat bahawa manusia dilahirkan
bersama peranti pemerolehan bahasa.
Golongan mentalis berpendapat bahawa manusia mempunyai kompetens dan prestasi bahasa. Kompetens di sini dapatdiertikan sebagai rumus yang ada dalam mental manusia. Manakala prestasi pula ialah aspek penggunaan bahasa oleh penutur berdasarkan kecekaapan bahasa manusia. Oleh hal demikian, teori ini mengutamakan proses berfikir berbanding dengan perlakuan manusia sebagaimana fahaman Teori Behavioris.
Golongan mentalis berpendapat bahawa manusia mempunyai kompetens dan prestasi bahasa. Kompetens di sini dapatdiertikan sebagai rumus yang ada dalam mental manusia. Manakala prestasi pula ialah aspek penggunaan bahasa oleh penutur berdasarkan kecekaapan bahasa manusia. Oleh hal demikian, teori ini mengutamakan proses berfikir berbanding dengan perlakuan manusia sebagaimana fahaman Teori Behavioris.
2.
Huraikan perbezaan makna yang terdapat dalam
leksikal-leksikal yang mendukung konsep ‘memotong’ dalam data di atas.
No comments:
Post a Comment