Monday, 7 December 2015

HBML 3303 PSIKOLINGUISTIK DAN SEMANTIK JANUARI 2013

1.     Natakan 4 daripada enam cabang psikolinguistik.

Jawapan: Topik 1 ms 13 ( pilih 4 sahaja)

i.                 Psikolinguistik Teoritis
ii.               Psikolinguistik Perkembangan
iii.              Psikolinguistik Eksperimen
iv.              Psikolinguistik Sosial
v.                Psikolinguistik Pendidikan
vi.              Psikolinguistik Terapan

2.     Perihalkan takrif pemerolehan bahasa.
Jawapan : Topik 2 ms 20

Pemerolehan bahasa ialah proses penguasaan bahasa oleh seseorang tanpa disedari atau dipelajari secara formal.  Konsep pemerolehan bahasa menyatakan bahawa ia merupakan satu proses perkembangan bahasa manusia.  Lazimnya pemerolehan bahasa pertama dikaitkan dengan perkembangan bahasa kanak-kanak,  manakala pemerolehan bahasa kedua tertumpu kepada perkembangan bahasa orang dewasa.


3.     Bezakan antara model serial dan model search dalam model penglahiran leksikal.

Jawapan: Topik 3 ms 36

Ø  Model serial atau model bersiri berpendapat bahawa kita akan “ mencari padanan bagi perkataan yang kita dengar atau baca “.  Oleh yang demikian,  jelas bahawa kata-kata yang kerap digunakan akan cepat dikenal pasti berbanding dengan yang kurang kerap.  Model ini mencadangkan bahawa “ kata-kata” tidaklah terpendam begitu sahaja dalam leksikon tetapi mengikut urutan kekerapan penggunaannya”.  Model ini disokong oleh Model Carian yang dipelopori oleh Forster (1979).

Ø  Model search atau carian merupakan satu lagi model bagi mengakses leksis.  Model ini berpendapat bahawa kata-kata yang terpendam dalam leksikon mental diteliti secara bersiri iaitu satu per satu untuk mencari padanannyadalam isyarat bahasa,  iaitu yang didengar atau dilihat.

4.     Jelaskan maksud penanda dan rujukan.

Jawapan:  Topik 4 ms 52-53

Saussure (1916) memperkenalkan Teori Tanda untuk menunjukkan gabungan petanda dan penanda.  Menurutnya,  bahasa menghubungkan suatu imej (makna) dengan satu set lambang ( bunyi bahasa atau simbol dalam teks bertulis).  Jadi lambang linguistik atau bahasa terdiri daripada petanda dan penanda.

Ø  Petanda ialah perkara yang dijelaskan manakala penanda ialah perkara yang menjelaskan.  Dalam erti kata lain, penanda ialah mekna atau mesej daripada petanda yang wujudnya daripada bunyi-bunyi bahasa.  Misalnya,  kata meja ialah penanda mankala bunyi kata meja ialah petanda.  Kedua-dua penenda dan petanda menjadi satu kesatuan yang merujuk kepada referen atau rujukan.

Ø  Rujukan ialah benda atau hal yang berada di luar bahasa.  Kedua-dua bunyi dan benda membentuk konsep iaitu tanggapan yang terbentuk dalam fikiran.

5.     Terangkan perbezaan antara makna dan bahasa mengikut pendapat Bloomfield.
Jawapan:   Topik 5 ms 67

Bloomfield berpendapat bahawa makna kepada sesuatu bentuk bahasa ialah situasi ketika penutur mengeluarkan ujaran dan tindak balas yang ditimbulkannya kepada pendengar.  Beliau mengatakan bahawa bahasa adalah satu tingkah laku manusia yang sama dengan tingkah laku yang lain.  Sehingga tingkah laku manusia yang lain itu berpunca daripada adanya rangsangan,  maka bahasa juga dapat dilahirkan sebagai gerak balas terhadap rangsangan itu.

Bahagian B:
1.     Terangkan maksud-maksud berikut:
i.                 Kolokasi
Jawapan:  Topik 6 ms 75

Kolokasi pula bermaksud hubungan kedudukan atau kewujudan antara satu perkataan dengan satu perkataan yang lain dalam susunan. (Kamus Dewan ,2000)
Contoh perkataan ‘lazat’ adalah bawah golongan kata sifat yang hanya relevan dikolokasikan dengan kata nama ‘makanan’.

ii.               Paradigmatik dan sintagmatik

      Jawapan:  Topik 6 ms 76

Paradigmatik dan sintagmatik bermaksud kerangka ilmu bahasa yang didukung sekumpulan ahli bahasa dengan berasaskan prinsip yang bermatlamat untuk membantu penyelidik-penyelidik bahasa dalam membentuk metodologi kajian,  selain mentafsirkan pemerolehan data.


(a)   Perihalkan 4 perbezaan huraian prinsip antara golongan behavioris dengan golongan mentalis tentang penguasaan sistem sintaksis.
Jawapan: topik 6 ms 78



2.     (a)  Perincikan 4 jenis sinonim berserta contoh-contohnya.

Jawapan :  

4       jenis sinonim :
i.                 Sinonim Pinjaman
Ø  Contoh belalang yang dipanggil ‘pepatung’ dalam kebanyakan dialek Melayu.  Dalam dialek perak dipanggil “cakcibau”.

ii.               Sinonim Konteks
Perkataan ‘jemput’ dan ‘undang’ banyak digunakan dalam konteks protokol.  Sebenarnya,  ‘jemput’ digunakan dalam konteks lisan,  manakala ‘undang’ dalam konteks ‘tulisan’.

iii.              Sinonim Laras Sosial
Perkataan-perkataan yang digunakan dengan berdasarkan status.  Misalnya ‘penyanyi’ ialah orang yang ‘bernyanyi’,  manakala ‘biduan’ bermaksud ‘status’ yang tinggi dalam profesionalisme seni.

iv.              Sinonim Kolokasi
Sinonim jenis ini wujud dalam konteks penggunaan yang tersendiri.  Contohnya perkataan ‘banyak’ dan ‘ramai’ mempunyai makna yang sama.  Contoh ayat: ‘banyak kilang kekurangan tenaga kerja mahir ‘ dan ‘ramai pelajar gembira setelah memperoleh pencapaian baik dalam peperiksaan tersebut’.

Jika anda menyebut ‘banyak pelajar gembira setelah memperoleh pencapaian baik dalam peperiksaan tersebut’akan menunjukkanmakna yang salah.  Alasannya, ramai (untuk manusia sahaja) hanya bermakna jikaada kata sifat (gembira) dalam ayat tersebut.


3.     (a)   Apakah yang dimaksudkan dengan ketaksaan .  Kategorikan jenis-jenis ketaksaan.

Jawapan :  Topik  7 ms 91

·       Berdasarkan ulasan dan pandangan O’Grady (2000),  ketaksaan merujuk kepada   penggunaan kata,  frasa,  klausa atau ayat yang mempunyai pelbagai maksud. 

O’Grady (2000) telah mengenal pasti tiga jenis ketaksaan dalam ayat iaitu :
i.                 Ketaksaan struktural
ii.               Ketaksaan leksikal
iii.              Ketaksaan metafora

(b)  Bidang kajian morfologi terbahagi kepada 4 aspek.  Senaraikan keempat-empat   
       aspek kata tersebut.

Jawapan :  Topik 8 ms 97

4 aspek kajian morfologi:
i.                 Struktur kata – merupakan susunan bentuk bunyi ujaran atau tulisan yang menjadi unit bahasa yang bermakna.
ii.               Binaan kata - unsur yang  membina sesuatu kata atau lebih ( penelitian morfem ) semasa membina kata.
iii.              Golongan kata - tergolong daripada kata nama,  kata kerja,  kata adjektif dan kata tugas.
iv.              Bentuk kata – berhubung dengan 4 bentuk kata iaitu kata tunggal,  kata terbitan,  kata majmuk,  dan kata ganda.

(b)   Bentuk kata terbahagi kepada beberapa jenis.  Kategorikan jenis-jenisnya berserta maksud dan contoh-contohnya.
Jawapan :  Topik 8 ms 99

Bentuk kata ialah unit tatabahasa yang tunggal dan terhasil melalui proses pengimbuhan,  penggandaan dan pemajmukan.
Bentuk kata terbahagi kepada empat jenis seperti berikut :

i.                 Kata tunggal bermaksud kata yang tidak menerima sebarang proses pengimbuhan atau penggandaan.  Kata tunggal boleh terdiri daripada satu suku kata atau lebih.  Contohnya am,  biasa dan keluarga.

ii.               Kata terbitan – bentuk yang dihasilkan daripada proses menggandingkan imbuhan pada kata dasar
iii.              Kata majmuk – perkataan yang terbentuk hasil daripada gabungan dua atau lebih kata dasar dan membawa makna tertentu.
iv.              Kata ganda –bentuk kata yang mengalami pengulangan kata dasar,  sama ada secara menyeluruh atau sebahagian sahaja.


Bahagian C:

1.      Rumuskan dengan mendalam mengenai hubungan logik dalam bahasa dan makna.
Jawapan :  Topik 9 ms 119

 Hubungan antara logik dan makna dalam bahasa:
i.                 Pancaindera:

·       Merangkumi deria penglihatan,  pendengaran,  pembauan,  penegcapan dan penyentuhan untuk pengesanan.
·       Pentafsiran adalah pada fakulti akal dalaman (perlambangan) bagi objek luaran,  daya pengukuran,  daya ingatan dan daya imaginasi bagi mewujudkan pengenalan terhadap hubungan logic dan bahasa.

ii.               Hujahan:
·       Berdasarkan keadaan yang logik,  teratur dan sistematik menerusi fikiran.
·       Hakikat ini mentafsir sesuatu kejadian dalam suasana huraian yang dapat difahami dan diterima umum serta selaras dengan hukum alam yang benar-benar berlaku secara nyata.

iii.              Intuisi:
·       Merupakan ilham yang bertempat dalam hati yang dapat menanggapi secara terus dan spontan makna dalam bahasa bagi sesuatu perkara menerusi serapan.
·       Instuisi dibahagikan kepada dua jenis iaitu intuisi pada tahap kesedaran dan manusia istimewa.
·       Intuisi pada tahap kesedaran adalah berasaskan penyelidikan,  pengalaman dan penghujahan yang membuka ruang kepada kewujudan ilham secara spontan.
·       Manakala intuisi pada tahap manusia istimewa pula wujud berdasarkan pemahaman tentang reality kerana berjaya menemukan kehidupan dengan berasaskan kebenaran.
iv.              Laporan:
·       Laporan adalah berdasarkan autoriti yang sah dan abash (legitimate) yang membabitkan kesahan majority dengan berasaskan pengalaman.  Ia mesti melibatkan kesahan yang berkonsepkan ketuhanan.

2.     Analisiskan kaedah-kaedah yang sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Jawapan :  Topik 10 ms 129



No comments:

Post a Comment