BAHAGIAN A
1. Nyatakan 4 gaya bahasa merujuk ciri-ciri linguistik dalam kajian stilistik.
Jawapan : Topik 10 ms 246 ms 264
· Gaya bahasa perbandingan
· Gaya bahasa pertentangan
· Gaya bahasa penyirnaan
· Gaya bahasa pengulangan
· Gaya bahasa pertautan
1 2. Kemukakan pandangan ahli behaviouris
tentang pemerolehan bahasa kanak-kanak.
Jawapan:
Teori Behaviouris (Skinner ) adalah berasaskan pemerolehan
bahasa pertama kanak-kanak. Ahli
behaviouris menegaskan bahawa manusia memperoleh bahasa kerana terdapat
rangsangan dan tindak balas. Kemudian
manusia menguasai sesuaitu bahasa melalui proses pengulangan sehingga terbentuk
kebiasaan atau tabiat dalam dirinya.
Biasanya kanak-kanak belajar bahasa secara tidak formal menerusi proses
peniruan daripada ahli keluarga, khususnya daripada ibu bapa mereka.
3. Terangkan mengapakah bunyi berikut “berdehem’, ‘bersiul’,’bebelan anak kecil’ tidak dianggap sebagai bunyi bahasa.
Jawapan: Topik 1 ms 24
Bunyi seperti “berdehem’,
‘bersiul’,’bebelan anak kecil’ tidak dianggap sebagai bunyi bahasa kerana
bunyi-bunyi tersebut tidak mempunyai makna.
Jadi, bentuk-bentuk bunyi yang
tidak bermakna dalam bahasa apapun bukanlah bahasa kerana fungsi bahasa adalah
menyampaikan mesej, konsep, idea atau pemikiran. Lambang-lambang bunyi bahasa yang bermakna
itu di dalam bahasa merupakan satuan-satuan bahasa yang mewujudkan mofem, kata,
frasa, kalausa, ayat dan wacana. Semua satuan ini memiliki makna.
4. Banding-bezakan dialek kawasan dengan dialek sosial.
4. Banding-bezakan dialek kawasan dengan dialek sosial.
Jawapan: Topik 3 ms 63
Dialek kawasan atau daerah ialah
dialek yang dituturkan dalam satu-satu kawasan geografi. Misalnya, dialek Kelantan dan dialek Perak,
manakala dialek sosial yang dikenali sebagai dialek sosiolek pula digunakan
oleh kumpulan penutur mengikut kelas sosial.
5. Bahasa yang sempurna mestilah mempunyai keindahan bahasa. Terangkan maksud ungkapan ini.
Jawapan : Topik 10 ms 245
Bahasa yang sempurna mestilah mempunyai keindahan bahasa. Ungkapan di atas membawa sebahagian maksud
stilistik iaitu kajian kuantitatif yang berkaitan usaha mendapatkan atau
membuktikan ciri-ciri keindahan bahasa yang universal berkenaan sesuatu karya
sastera. Ahli-ahli stilistik
menyimpulkan dua jenis kajian stilistik iaitu:
Ø Kajian tentang unsure-unsur ekspresif
bahasa yang dapat menampilkan pemikiran dan perasaan seefektif mungkin; dan
Ø Kajian tentang gaya bahasa pengarang
secara individu.
Bahagian B:
1. (a)
Dalam kajian linguistik, bahasa
boleh diperoleh daripada pelbagai sumber dan ia terbentuk daripada beberapa
faktor. Huraikan dua faktor pembentukan
bahasa.
Jawapan:
(b) Nik Safiah karim et L.(1993)
mentakrif morfologi sebagai ‘bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk,
dan penggolongan kata’. Jelaskan
bentuk dan proses pembentukan kata berserta contoh yang sesuai.
Jawapan:
2. (a)
Melalui contoh apakah tujuan bahasa perbandingan digunakan untuk
menerangkan sesuatu perkataan secara berkias.
Jawapan : Topik 10 ms 259
Bahasa perbandingan mempunyai banyak
fungsi. Antaranya, digunakan untuk
menerangkan sesuatu perkara secara berkias.
Maka secara tidak langsung ia akan dapat menjaga perasaan terhadap
sesuatu yang ingin disampaikan. Ini
sesuia dengan masyarakat kita yang tidak suka berterus terang.
Sebagai contoh dalam gaya bahasa
eufenisme, perkataan seperti ‘bunting’
boleh digantikan dengan ayat ‘seseorang yang telah mengandung’. Secara tidak langsung, perkataan tersebut akan menjadi lebih
gramatis dan sedap untuk dibaca.
(b)
takrifkan gaya bahasa pengulangan.
Jelaskan melalui contoh pengulangan aliterasi, asonansi,
anaphora dan epifora.
Jawapan: Topik 10 ms 248
Pengulangan yang juga disebut sebagai repetisi merujuk gaya bahasa yang mengandungi
pengulangan bunyi, pengulangan bahasa dan pengulangan struktur. Menurut Donald
C. Freeman, aliran kedua dalam pendekatan stilistik ialah aliran yang meneliti
gaya dari sudut pengulangan atau pengulangan pola. Hal ini bermakna dalam hasil
ciptaan, para pengarang sering berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan kesan
dan kekuatan dengan melakukan pengulangan.
Dharmawijaya
menyatakan bahawa unsur pengulangan ini digunakan untuk memenuhi beberapa
fungsi. Pertama, menimbulkan irama atau suasana muzikal, terutamanya apabila
puisi itu dideklamasikan. Kedua, menegaskan maksud tertentu sebagai persoalan
utama bagi penyairnya. Ketiga, menarik tumpuan perhatian. Pengulangan berfungsi
bagi menimbulkan kesan keindahan tertentu untuk mencapai intensiti.
Aliterasi merupakan pengulangan konsonan yang sama secara berturutan
dalam satu baris puisi. Contoh : Sekali-kali aku bukan insane penakut
(pengulangan konsonan k)
Asonansi bermaksud
pengulangan vokal pada setiap baris atau ayat yang biasanya berurutan seperti
anafora. Dalam bahasa melayu, terdapat enam jenis vocal tetapi bunyi-bunyi
itu hanya diwakili oleh lambang ‘a’, ‘e’, ‘I’, ‘o’ dan ‘u’iaitu sebanyak lima
bentuk huruf sahaja. Contoh : Kutahu itu suatu penipuan (pengulangan vocal
u)
Anafora ialah pengulangan perkataan
yang sama di awal baris secara berturut.
Contoh : Ada kuat tidak buat
Ada masa tiada kuasa.
Apifora ialah sejenis gaya bahasa
pengulangan; iaitu pengulangan
kata, frasa, beberapa kata pada akhir baris atau beberapa
kata pada akhir ayat yang juga berurutan.
Contoh: Aku tidak mahu. Benar-benar tidak mahu.
3.
Bidang
sosiolinguistik menumpukan kajian bahasa dan topik atau konteks
pengujarannya, seperti bahasa
rasmi, , bahasa kebangsaaan, laras bahasa,
sikap terhadap bahasa, kesetiaan
terhadap bahasa dan perancangan bahasa. (Hymes 1962)
(a)
Huraikan dengan jelas 2 usaha perancangan
bahasa selepas negara mencapai kemerdekaan.
Jawapan : Topik 5 ms 134
Terdapat pelbagai usaha untuk
memartabatkan bahasa rasmi negara kita iaitu bahasa melayu. Antaranya ialah seperti berikut :
i.
Perlembangan persekutuan Perkara 152:
Menetapkan
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi bagi negara Malaysia. Contohnya,
dalam Fasal 6 menyentuh bahawa bahasa melayu digunakan untuk maksud
rasmi dala apa sahaja urusan kerajaan,
sama ada kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri dan urusan
pihak-pihak berkuasa.
ii.
Pendidikan :
Di
peringkat persekolahan, sekolah rendah
dansekolah menengah menggunakan bahasa
melayu sebagai bahasa pengantar. Malah,
Universiti Kebangsaan Malaysia telah ditubuhkan sebagai pusat pengajian tinggi
yang menggunakan bahasa melayu dalam semua urusan rasmi termasuk urusan
pentadbiran dan sebagai bahasa pengantar.
(b)
Jelaskan
istilah bilingual, peralihan kod ( code
switiching), dan ragam bahasa merujuk bidang kajian sosiolinguistik.
Jawapan : Topik 3 ms 63
Bilingual bermaksud penguasaan dua
bahasa yang sama baik, penggunaan dua
bahasa secara bergantian dan kemampuan seseorang menghasilkan pertuturan yang
lengkap dan bermakna dalam bahasa yang bukan bahasa ibundanya.
Dalam bidang sosiolinguistik terdapat
istilah peralihan kod (code switiching ), iaitu penggunaan unsure bahasa asing
pada tempat-tempat tertentu, sama ada
dalam bentuk kata, frasa dan bahkan ayat
dalam sesuatu wacana yang diujarkan oleh seseorang.
Bidang kajian sosiolinguistik juga ,
mengkaji aspek yang berkaitan dengan ragam bahasa. Secara umumnya, ragam bahasa bermaksud kepelbagaian
penggunaan bahasa menurut konteks.
Terdapat dua jenis ragam bahasa, iaitu bahasa formal dan bahasa tidak
formal.
Bahagian C:
1. Mengkaji dan menilai ciri sesuatu
laras bererti meneliti sesuatu peristiwa bahasa iaitu situasi penggunaan bahasa
itu. Setiap peristiwa bahasa berlaku
dalam konteks dan keadaan tertentu, yang
sebahagian besarnya telah ditentukan secara konvensi oleh masyarakat.
Bincangkan ciri-ciri keperihalan bahasa yang merupakan faktor menentukan
sesuatu laras bahasa.
Jawapan: Topik 9 ms 196
Berikut dihuraikan keempat-empat faktor ini secara terperinci.
i.
Cara
penyampaian
ii.
Hubungan
sosial dan peribadi antara pengguna bahasa
iii.
Bahan
yang diperkatakan
iv.
Fungsi-fungsi
sosial perlakuan bahasa.
2. Menurut kamus dewan (1970:59) bahasa
rasmi adalah bahasa pentadbiran, bahasa
perhubungan awam, bahasaa pengantar
serta bahasa ilmiah di sekolah-sekolah dan di institusi pengajian tinggi.
Bincangkan mengapakah ada golongan yang menentang dan sebahagiannya
menyokong usaha untuk mendaulatkan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi.
terima kasih dengan peerkongsian ilmu .
ReplyDelete