Friday, 11 December 2015

HBML 4103 SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU MEI 2013


   Bahagian A
1.     Nyatakan 4 pegawai Inggeris yang sangat berminat dengan bahasa melayu sehingga dikenali sebagai sarjana bahasa melayu.
Jawapan :
2.     Nyatakan matlamat dasar pendidikan negara.
Jawapan:
3.     Dengan membekalkan contoh yang sesuai ,  jelaskan pedoman ejaan huruf konsonan empat kumpulan grafem rumi berdasarkan pemadanan dengan huruf jawi.
Jawapan:

4.     Nytakana perbezaan antara kamus aneka bahasa dengan kamus dwibahasa.
Jawapan:

5.     Berikan maksud dan tujuan utama penterjemahan secara umum.
Jawapan:
Bahagian b:
1.      (a)  Jelaskan,  mengapakah bahasa melayu berjaya menjadi bahasa lingua franca.
(b)  Gaya bahasa melayu klasik memperlihatkan gaya bahasa tersendiri,  penggunaan gaya ini dapat dilihat pada ayat kompleks,  ayat pasif dan ayat songsang.  Nyatakan 4 faktor yang mempengaruhi gaya bahasa di atas.

2 (a)  Huraikan ,  apakah tujuan lembaga bahasa melayu (LBM) ditubuhkan oleh guru-guru melayu.
Jawapan:
1.     Mengawal,  memperbaiki,  memperluas,  memperkaya dan mempertinggi dan memperhidupkan bahasa melayu supaya menjadi bahasa yang hidup.
2.     Membincangkan hal-hal kesulitan bahasa melayu dan menghebahkan kepada orang ramai apa yang difikirkan munasabah oleh lembaga.
3.     Menyesuaikan penggunaan bahasa melayu mengikut kehendak peredaran zaman.
4.     Menerbitkan risalah,  buku,  kitab,  majalah dan seumpamanya.
5.     Bekerjasama dengan badan-badan yang sama tujuannya dengan lembaga.
6.     Penubuhan LBM mengukuhkan lagi perjuangan untuk mempertahankan kedudukan bahasa melayu.

(b)  Analisis usul yang dibentangkan dalam kongres bahasa dan persuratan melayu kedua.

2.     (a)  Kenal pasti 2 tujuan Dewan Bahasa dan Pustaka berusaha melahirkan sistem ejaan jawi yang disempurnakan.
Jawapan :

(b)  Sebenarnya tulisan jawi dapat dimantapkan melalui bidang pendidikan .  huraikan pernyataan ini dalam usaha memartabatkan tulisan jawi.
Jawapan:
1.     Sikap orang melayu perlu diubah dan disedarkan agar tidak menganggap tulisan jawi tidak penting dab kanak-kanak tidak diberi penekanan dalam tulisan jawi kecuali sekadar sebagai tulisan Arab dalam kelas agama.
2.     Orang-orang melayu seolah-olah lupa kewujudan unsure dalam bahasa melayu paling penting iaitu tulisan dek ledakan arus globalisasi.
3.     Peranan pihak perancang bahasa khususnya badan kerajaaan seperti DBP perlu mengambilinisiatif yang lebih inovatif dalam memertabatkan tulisan jawi dan dengan perkembangan multimedia serta kemudahan / perisian yang canggih seperti CD dan DVD dapat memudahkan pengedaran yang lebih luas.
4.     Bahan bantu mengajar perlu diperbanyakkan seperti buku-buku dan juga akhbar utusan Malaysia yang dapat membantu perkembanagn korpus bahasa melalui ADD perlu digalakkan di semua sekolah agar P&P menjadi lebih menarik dan efektif.
5.     Pameran seni khat diperbanyakkan dan pelajar sekolah harus digalakkan mengunjunginya.
6.     Mengadakan bengkel penulisan jawidalam kalangan belia dan pelajar remaja bagi mempertingkatkan lagi kesedaran mempertahankan tulisan jawi sebagai alat pengembangan ilmu.
7.     Guru yang berpengalaman perlu dilahirkan untuk memenuhi keperluan pengajaran .  Latihan dapat meningkatkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan.





No comments:

Post a Comment