BAHAGIAN A;
1. Jelaskan 2 definisi linguistik yang
berbeza menurut dua tokoh bahasa.
Jawapan: Topik 1 ms 4
Menurut Verhaar (1985), Linguistik
berasal daripada kata Latin iaitu ‘lingua’ yang
bermaksud bahasa. Manakala menurut Langacker (1987), linguistik adalah kajian terhadap bahasa manusia. Ini bermaksud linguistik mengkaji
bahasa-bahasa yang dihasilkan oleh manusia melalui alat-alat pertuturan
tertentu yang membawa pelbagai makna.
2. Bidang linguistik pernah dinyatakan
sebagai ‘the scientific syudy of
language’. Terangkan kajian bahasa yang bersifat saintifik tersebut.
Jawapan: Topik 1 ms 4
Linguistik pernah dinyatakan sebagai ‘the scientific syudy of language’ oleh
John Lyons (1968). Beliau menegaskan
bahawa perlunya linguistik dikaji seperti juga disiplin ilmu lain yang juga
memperlihatkan ciri-ciri saintifik. Ini bermakna bahawa bahasa-bahasa yang
dikaji mesti dilihat sebagai satu disiplin ilmu yang tersusun serta mempunyai
organisasi tersendiri. Saintifik juga
merujuk kepada sesuatu ilmu yang mempunyai ciri-ciri kesahan dan
kebolehpercayaan dari segi mutu dan kesahihan fakta.
3.
Terangkan 2 definisi sosiolinguistik yang
berbeza menurut dua tokoh bahasa.
Jawapan: Topik 3 ms 52
Ø Hudson (1980) mendefinisikan sosiolinguistik
sebagai kajian tentang perhubungan antara bahasa denga masyarakat. Sosiolinguistik merupakan sebahagian daripada
kajian bahasa.
Ø Mengikut Bright (1966), tugas ahli sosiolinguistik ialah ‘ untuk
memperlihatkan perbezaan-perbezaan yang saling mempengaruhi antara struktur
bahasa dengan struktur sosial’.
4. Nyatakan 4 bidang kajian
sosiolinguistik dan terangkan satu daripadanya.
Jawapan: Topik 3 ms 58
i.
Kedwibahasaan
ii.
Kepelbagaian
bahasa
iii.
Kelainan
bahasa
iv.
Sikap
terhadap bahasa
5. Jelaskan 2 definisi komuniti bahasa.
Jawapan: Topik 4 ms 89
Bahagian b
1. Sistem bahasa merupakan salah satu sifat
bahasa yang menyatakan bahawa setiap bahasa mempunyai peraturan atau sistemnya
yang tersendiri. Sistem pula bermaksud
bahasa bukan merupakan sistem tunggal tetapi terdiri daripada sub-sub sistem
atau sistem bawahan yang terdiri daripada fonologi, morfologi,
sintaksis dan semantik.
(a) Jelaskan konsep fonologi, morfologi,
sintaksis dan semantik berserta contoh yang sesuai.
Jawapan
(b)
Jelaskan 6 sifat bahasa yang lain.
Jawapan : Topik 1 ms 23
Antara sifat-sifat bahasa
termasuklah:
i.
Mempunyai
sistem
ii.
Mempunyai
lambang
iii.
Terdiri
daripada bunyi
iv.
Bermakna
v.
Arbitrary
vi.
Bersifat
konvensional
2. Berdasarkan bukti sejarah, bahasa melayu menjadi lingua franca atau
bahasa perantaraan di daerah kepulauan melayu sejak zaman-berzaman. Hal ini dapat dibuktikan apabila seorang
pengembara China bernama I-Tsing telah singgah di Sriwijaya pada tahun 672
Masehi.
(a) Terangkan lima ciri penting lingua franca.
Jawapan: Topik 6 ms
144
Lima ciri penting lingua franca:
i.
Bahasanya
mudah,
senang dan tanpa imbuhan,
ii.
Ayatnya
pendek,
iii.
Mudah difahami oleh penerima,
iv.
Digunakan
untuk tujuan tertentu,
v.
Digunakan
untuk sementara waktu, buat seketika yang diperlukan,
vi.
Nahunya
tidak menentu, tidak dapat dinyatakan
dengan sahih.
(b) Lingua franca tidak sesuai digunakan
ketika pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu di bilik darjah. Terangkan 5 alasan utk menyokong pendapat
ini.
Jawapan:
Antara alasan mengapa Lingua franca tidak sesuai digunakan
ketika pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu di bilik darjah termasuklah:
i.
3. Menurut kamus dewan (2007), bahasa kolokial ialah bahasa yang bersifat
percakapan atau bahasa basahan. Bahasa
kolokial ini ialah bahasa pertuturan sehari-hari. Bahasa ini tidak mementingkan unsur
tatabahasa kerana yang dipentingkan ialah kefahaman antara penutur dan
pendengar.
(b) Terangkan 5 ciri bahasa kolokial.
Jawapan : Topik 5 ms
118
Antara ciri-ciri bahasa kolokial termasuklah :
i.
Cara
Penyampaian
ii.
Mewujudkan
Kemesraan
iii.
Penggunaan
Dialek
iv.
Penggunaan
Tatabahasa
v.
Percampuran
Kod
vi.
Bahan
Yang Diperkatakan
vii.
Cara
Penggunaannya
(c) Berikan 5 contoh ayat bahasa Melayu
untuk kelima-lima ciri bahasa kolokial tersebut.
Jawapan :
BAHAGIAN C
1. Terdapat beberapa kesilapan bahasa yang sering
dilakukan oleh murid-murid dalam penulisan karangan.
Analisis lima kesilapan tersebut berserta contoh dan
pembetulan yang tepat.
Jawapan: Topik 9 ms
229 -232
Terdapat beberapa kesilapan dalam bahasa yang sering
dilakukan oleh murid-murid dalam penulisan karangan. Antaranya ialah kesilapan imbuhan, perulangan kata, bentuk ayat pasif, kata sendi,
struktur ayat dan ejaan.
i.
Kesilapan Imbuhan
ii.
Kesilapan
perulangan kata
iii.
Kesilapan
bentuk ayat pasif
iv.
Kesilapan
kata sendi atau kata penghubung
v.
Kesilapan
struktur ayat
vi.
Kesilapan
ejaan
2. Salah satu fungsi bahasa melayu
adalah sebagai bahasa perpaduan.
Huraikan lima cara bagaimana bahasa melayu dapat menyatupadukan rakyat
di negara ini.
Jawapan : Topik 7 ms
158
Bahasa Melayu memainkan peranan penting bukan sahaja dalam
memenuhi keperluan manusia tetapi juga meningkatkan perpaduan antara kaum. Sememangnya,
tidak dapat dinafikan bahawa perpaduan kaum begitu signifikan untuk
menyumbang kea rah sebuah negara maju mengikut acuan sendiri. Selain itu,
pendidikan sebagai alat yang digunakan untuk perpaduan antara kaum jelas
dinyatakan di dalam Penyata Razak 1956.
Oleh itu secara automatiknya bahasa melayu yang berfungsi sebagai bahasa
perpaduan boleh mengambil bahagian dalam isu menyatupadukan rakyat kerana bahasa
Melayu itu digunakan sebagai bahasa kebangsaan,
bahasa rasmi dan bahasa pengantar dalam pelbagai bidang.
Di sini akan diutarakan lima cara bagaimana bahasa melayu
dapat menyatupadukan rakyat di negara ini.
Antaranya termasuklah :
Ø Melalui pendidikan
Ø Melalui penerapan nilai-nilai murni
Ø Melalui interaksi dan komunikasi yang
sihat dalam kalangan pelajar
Ø Melalui aktiviti kelab dan persatuan
bahasa melayu
Ø Mengadakan aktiviti minggu bahasa
kebangsaan
terima kasih dengan perkongsian ilmu
ReplyDeleteterima kasih dengan perkongsian ilmu.
ReplyDeleteterima kasih dengan perkongsian ilmu .
ReplyDelete